Ministerul Finantelor Publice a elaborat un proiect de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, prin care propune urmatoarele modificari principale:
1. Cresterea colectarii arieratelor prin revizuirea sistemului de percepere a creantelor fiscale accesorii, in sensul inlocuirii sistemului majorarilor de intarziere cu unul bazat pe dobanzi si penalitati de intarziere. Astfel, raportarea nivelului majorarilor de intarziere la nivelul dobanzii medii bancare si diminuarea acestora de la 0,1% la 0,05% pentru fiecare zi de intarziere precum si instituirea obligatiei de plata a penalitatilor de intarziere, ca sanctiune pentru incalcarea dispozitiilor legale cu privire la plata la scadenta a obligatiilor fiscale se va face in urmatorul mod:
»daca stingerea se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, nu se datoreaza si nu se calculeaza penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale principale stinse.
»daca stingerea se realizeaza in urmatoarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5 % din obligatiile fiscale principale stinse.
»dupa implinirea termenului prevazut la lit. b), nivelul penalitatii de intarziere este de 15% din obligatiile fiscale principale ramase nestinse.
2. Reglementarea, in cazul creantelor administrate de organele fiscale ale autoritatilor administratiei locale, a sistemului de percepere a accesoriilor pentru plata cu intarziere sub forma majorarilor de intarziere in cuantum de 2% pe luna sau fractiune de luna de intarziere.
3. Intarirea capacitatii functiei de control prin reglementarea dreptului organelor de inspectie fiscala de a stabili obligatia fiscala prin utilizarea metodelor indirecte de reconstituire a veniturilor sau cheltuielilor, atunci cand constata ca evidentele contabile si fiscale sau declaratiile contribuabilului nu reflecta situatia de fapt fiscala sau acestea nu le sunt puse la dispozitie.
4. Reducerea riscurilor care pot sa apara in managementul arieratelor prin eliminarea posibilitatii cesionarii creantelor de catre ANAF.
5. Stabilirea competentei Comisiei fiscale centrale de a emite decizii cu privire la aplicarea unitara a Codului de procedura fiscala, a legislatiei subsecvente acestuia precum si a normelor in legatura cu administrarea contributiilor sociale si a altor sume ce constituie venituri ale bugetului de stat ce intra in sfera de competenta a A.N.A.F.
FPIMM ARGES nu sustine protectul Ministerului Finantelor
Federatia Patronala a IMM-urilor din Arges nu sustine instituirea in completarea dobanzilor de intarziere a penalitatilor de intarziere pentru creante bugetare de 5%, respectiv 15%, avand in vedere urmatoarele argumente:
»pentru IMM-uri nu sunt stabilite termene de plata speciale pentru achitarea obligatiilor bugetare si a contributiilor la bugetele de asigurari sociale (de sanatate, somaj, pensii), fiindu-le aplicabile termenele de plata pentru intreprinderile mari, care sunt foarte scurte si dificil de respectat, mai ales in conditiile accesului extrem de redus al IMM-urilor la surse de finantare si dificultatilor sporite din perioada crizei.
»dobanzile de intarziere si penalitatile de intarziere sunt reglementate nediferentiat, din punct de vedere al fraudei fiscale, comportamentul fiscal ce nu are o componenta frauduloasa fiind sanctionat in mod egal cu cel fraudulos. Neplata unor obligatii declarate, dar neonorate din lipsa temporara a lichiditatilor, nu ar trebui penalizata, ar trebui sa li se adauge rata inflatiei sau maxim ar trebui sa fie purtatoare de dobanda, la nivelul normal stabilit de piata.
»instituirea in completarea dobanzilor de intarziere a penalitatilor de intarziere pentru creante bugetare de 5%, respectiv 15% reprezinta o dubla sanctionare a acelorasi fapte fiscale.
»instituirea in completarea dobanzilor de intarziere a penalitatilor de intarziere este contrara obiectivelor initiatorului cuprinse in nota de fundamentare a proiectului de O.U.G., si anume: ,,imbunatatirea raspunsului in fata crizei in ceea ce priveste colectarea arieratelor”, ,,renuntarea la componenta sanctionatorie din cuprinsul majorarilor de intarziere si stabilirea unui nivel al dobanzilor care sa nu constituie o cauza de impovarare fiscala a contribuabililor, prin raportare la nivelul dobanzii medii bancare”.
»instituirea penalitatilor de intarziere prin proiectul de O.U.G. initiat de M.F.P. Incalca urmatoarele dispozitii din Constitutia Romaniei: art. 56 alin. (2) – Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale; art. 139 alin. (1) – Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege. De asemenea, sunt incalcate urmatoarele dispozitii din O.G. nr. 92/ 2003 privind Codul de procedura fiscala: art. 3 alin (1) – Prezentul cod se modifica si se completeaza numai prin lege, promovata, de regula, cu 6 luni inainte de data intrarii in vigoare a acesteia; art. 6 alin (2) – Orice modificare sau completare la prezentul cod intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege.
FPIMM ARGES solicita aplicarea de dobanzi si penalitati identice pentru platile intarziate ale autoritatilor publice din achizitiile publice si din raporturile fiscale
Instituirea obligatiei de a plati dobanzi si penalitati in cazul intarzierii platii vizeaza exclusiv contribuabilii, nefiind reglementat acelasi regim de sanctiuni pentru platile intarziate ale autoritatilor publice in relatiile fiscale (pentru rambursarea TVA, regularizari/ restituiri de impozite, etc.) si in contractele de achizitie publica.
Comisia Europeana a formulat Propunerea de reformulare a Directivei privind combaterea intarzierii efectuarii pla?ilor in cazul tranzac?iilor comerciale, pentru punerea in aplicare a „Small Business Act” – COM(2009) 126 final, care vizeaza:
»pentru platile efectuate de autoritatile publice stabilirea regulii platii in termen de 30 de zile a facturilor corespunzatoare contractelor de achizitie publica.
»reglementarea dreptului creditorilor de a obtine o compensatie de minimum 5% din suma restanta, ca masura de descurajare a platilor intarziate ale administratiilor publice.
Raportat la dispozitiile art. 56 alin. (2) din Constitutia Romaniei, potrivit caruia ,,Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale” si la Propunerea Comisiei Europene de reformulare a Directivei privind combaterea intarzierii efectuarii platilor in cazul tranzactiilor comerciale, pentru punerea in aplicare a „Small Business Act” – COM(2009) 126 final, Federatia Patronala a intreprinderilor Mici si Mijlocii din Judetul Arges solicita reglementarea si aplicarea unor sanctiuni identice pentru platile intarziate ale contribuabililor si ale autoritatilor publice in relatiile fiscale si in contractele de achizitie publica.
FPIMM ARGES solicita in perioada crizei prelungirea termenelor de plata cu 60 de zile pentru microintreprinderi si cu 30 de zile pentru IMM-uri
Pentru reducerea poverii IMM-urilor privind termenele de plata foarte scurte si dificil de respectat stabilite pentru achitarea obligatiilor bugetare si a contributiilor la bugetele de asigurari sociale (de sanatate, somaj, pensii), avand in vedere efectele crizei actuale, FPIMM ARGES solicita reglementarea pentru anii 2010 si 2011 a unor termene speciale de plata, care sa asigure prelungirea termenelor de plata actuale cu 60 de zile pentru microintreprinderi si cu 30 de zile pentru intreprinderile mici si mijlocii.
FPIMM ARGES solicita in perioada crizei scutirea de plata a majorarilor de intarziere pentru IMM-urile care au inregistrat creante bugetare in 2009 si care vor achita debitele pana cel tarziu la data de 1 iulie 2010.
Pentru stimularea achitarii obligatiilor bugetare si a contributiilor la bugetele de asigurari sociale (de sanatate, somaj, pensii) in perioada crizei, FPIMM ARGEs propune reglementarea scutirii de la plata majorarilor de intarziere pentru IMM-urile care au inregistrat creante bugetare in 2009 si care vor achita debitele respective pana cel tarziu la data de 1 iulie 2010.
In calitate de presedinte al Federatiei Patronale a IMM-urilor din Arges, Ion Glisca a declarat: „Punerea in aplicare a masurilor amintite mai sus sunt usor de implementat si administrat si pot avea efecte pozitive rapide, cele mai importante vizand: stimularea cresterii economice, mentinerea si crearea de noi locuri de munca, consolidarea fiscala si bugetara si, totodata, implicarea investitiilor publice in acest concept; reducerea unui factor major de falimentare si decapitalizare a agentilor economici, in special a IMM-urilor; cresterea capacitatii de redresare a IMM-urilor aflate in situatii dificile datorate crizei actuale; stabilirea unor majorari de intarziere juste, raportat la tinta inflatiei pentru 2010 si la dobanzi bancare practicate pe piata in prezent, avand in vedere efectele crizei actuale, in conformitate cu practicile UE; asigurarea unor facilitati la plata taxelor si impozitelor lasa mai multe resurse in mana pietei, a consumatorilor si a producatorilor, imbunatatind eficienta economica si contribuind la reducerea coruptiei; producerea unor efecte de antrenare ale investitiilor suplimentare asupra productiei si ocuparii fortei de munca; precum si cresterea veniturilor bugetare, ca urmare a introducerii facilitatii scutirii de la plata majorarilor de intarziere pentru IMM-urile care au inregistrat creante bugetare in 2009 si care vor achita debitele respective pana cel tarziu la data de 1 iulie 2010.”