Referitor la Memorandumul dintre Guvernul Romaniei si Fondul Monetar International prin care se prezinta masurile propuse pentru scaderea deficitului bugetar si iesirea din criza, Consiliul National al intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) si Federatia Patronala a IMM-urilor din Judetul Arges (FPIMM Arges) sustine pozitia Aliantei Confederatiilor Patronale din Romania, la care anexam urmatoarele masuri:
1.Plata integrala a arieratelor bugetare in termen de maxim 45 zile de la data semnarii Memorandumului;
2.Concesionarea lucrarilor de infrastructura nationale, regionale si judetene (autostrazi, drumuri, aeroporturi, etc);
3.Accelerarea si cresterea absorbtiei fondurilor structurale, in principal prin introducerea unui sistem de evaluare si motivare a specialistilor din autoritatile de implementare, constand in acordarea de stimulente pe baza urmatoarelor trei criterii valorice, vizand rezultatele inregistrate de acestia in activitatile: de evaluare (cu acordarea de stimulente de 10%), contractare (cu acordarea de stimulente de 15%), alocare efectiva de sume (cu acordarea de stimulente de 75%);
4.Reducerea birocratiei fiscale la IMM-uri astfel:
»Societatile de tip micro, mici si mijlocii sa poata opta pentru plata unui impozit minim pe care sa il achite trimestrial fara nici o obligatie declarativa, regularizarea si declararea realizandu-se pe baza declaratiei 101, care se depune anual.
»Obligatiile sociale ale angajatului sa se calculeze si sa se declare cumulat intr-o singura cifra procentuala de 20%, la fel si cele ale angajatorului de 30%;
»Stimularea colectarilor la bugetul de stat in anii 2010- 2011, prin acordarea unei bonificatii fiscale de 1-5% la fiecare plata in termen;
»Plata obligatiilor bugetare ale societatilor comerciale sa se realizeze direct intr-o trezorerie unica nationala care sa reduca costurile de gestionare si functionare a trezoreriilor locale (inclusiv cladirile ocupate de acestea);
»Pentru orice achizitie de mijloace fixe in anii 2010 – 2011 sa se poata aplica amortizarea accelerata recunoscuta din punct de vedere fiscal (specifica acestei perioade, adica pentru mijloacele fixe cu durata de viata de peste 10 ani amortizarea accelerata sa se faca in 3 ani, iar pentru cele sub 10 ani, amortizarea sa fie pe 1 an);
5.Implementarea unui program national de interzicerea desfasurarii de catre bugetari si familiile acestora de activitati tangentionale private;
6.Atribuirea urgenta in sistem privat a spatiilor eliberate de institutiile bugetare ineficiente mediului privat educational (gradinite private, crese private, institutii de invatamant private), mediului privat social (camine pentru varstnici, centre de plasament, centre pentru tineri) si mediului privat din sanatate (cabinete medicale, medici de familie, medici de specialitate, etc.);
7.Completarea Ordonantei de Urgenta nr. 85/2008 privind stimularea investitiilor, aprobata prin Legea nr. 78/2009 cu prevederi care sa asigure un cadru legal complet si transparent privind conditiile si masurile concrete de stimulare a investitiilor in Romania;
8.Amplificarea crearii de start-up-uri, prin adoptarea in regim de urgenta a Legii Starter, elaborata de Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri;
9.Privatizarea sistemului de monitorizare si raportare catre Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Mediului si alte institutii si organe ale statului (colectarea declaratiilor, colectarea obligatiilor de plata si transferul lor catre beneficiar).
Consiliul National al IMM-urilor din Romania si Federatia Patronala a IMM-urilor din Arges considera ca Memorandumul cu FMI trebuie sa contina trei componente majore:
1.Program consistent de combatere a evaziunii fiscale focalizat pe zonele majore de evaziune;
2.Program de stimulare a investitiilor si relansare economica cu masuri legislative, institutionale si economice concrete;
3.Program de reducere a cheltuielilor bugetare la nivelul veniturilor sustenabile.
Aceste trei componente majore trebuie elaborate intr-o maniera concreta, cu stabilirea exacta pentru fiecare masura a responsabilitatilor, termenelor si cu estimarea efectelor economice (cresteri de venituri bugetare, reduceri de cheltuieli) si sociale (numarul de locuri de munca create sau desfiintate, numarul de firme infiintate sau desfiintate) ale fiecarei masuri.