Membrii Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania au prezentat o serie de observatii si masuri referitoare la modificarea si completarea Legii Nr. 571/2003 privind Codul Fiscal prin proiectul de OUG initiat de Ministerul Finantelor Publice, potrivit carora acest proiect nu respecta conditiile legale de forma si de procedura. Astfel, in opinia membrilor CNIPMMR, reglementarea criteriilor reconsiderarii activitatilor independente ca activitati dependente incalca principiul constitutional al neretroactivitatii legii civile si afecteaza grav predictibilitatea necesara mediului de afaceri. In plus, reglementarea va genera abuzuri ale organismelor cu atributii de control si presiuni nejustificate asupra intreprinzatorilor, avand in vedere ca pana in prezent nu au fost reglementate asemenea criterii ale reconsiderarii activitatilor independente ca activitati dependente.
Reglementarea criteriilor reconsiderarii activitatilor independente ca activitati dependente trebuie sa se aplice si sa isi produca efectele dupa intrarea in vigoare a actului normativ, organele de control avand dreptul sa verifice modul in care s-au aplicat corect dispozitiile legale care erau in vigoare la data incheierii si derularii unor raporturi juridice, si nu in baza unor reglementari ulterioare.
,,Efectele aplicarii unor asemenea reglementari genereaza cresteri cu peste 50% a cheltuielilor aferente drepturilor acordate in baza unor contracte care se vor reconsidera, la care se adauga dobanzi penalizatoare si penalitati de intariere pentru fiecare zi de intarziere, pentru o perioada de 5 ani, ceea ce va genera dificultati majore pentru intreprinzatori, in special pentru IMM-urile care nu dispun de resursele necesare sustinerii unor actiuni de contestare a actelor de control si de invocare a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor respective”, a declarat prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu – presedintele Consiliului National al IMM-urilor din Romania.
Totodata, Ion Glisca, in calitate de vicepresedinte CNIPMMR si presedinte al Federatiei Patronale a IMM-urilor din Judetul Arges a sustinut ca “reglementarea venitului net anual minim pentru activitatile independente reprezinta de fapt instituirea unui impozit minim pentru acestea si incalca principiul constitutional al neretroactivitatii legii”.
Prin Proiectul de OUG se reglementeaza ca venitul net anual dintr-o activitate independenta stabilit pe baza normei de venit nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii normei de venit, inmultit cu 12, ceea ce de fapt reprezinta instituirea unui impozit anual minim de 1.152 lei.
„Similar cu efectele instituirii impozitului minim pentru societatile comerciale, aceasta reglementare va determina incetarea desfasurarii multor activitati independente, cu transferul persoanelor respective catre sectorul asistatilor sociali, cu cresterea corelativa a cheltuielilor bugetare de asistenta sociala”, a declarat Ion Glisca.
De asemenea, membrii CNIPMMR si-au exprimat dezacordul pentru instituirea impozitarii dobanzilor si pentru cresterea impozitarii drepturilor de autor. Impozitarea veniturilor sub forma de dobanzi pentru depozitele la vedere/conturi curente/depozite cu cota de 16% reprezinta de fapt o dubla impozitare, deoarece veniturile obtinute de persoanele fizice si juridice (salariale, profit, dividende, venituri din activitati independente, etc.) sunt impozitate la sursa, inainte de incasare.
Reglementarea nu valorifica bunele practici la nivel european si descurajeaza economisirea, ceea ce va determina reducerea volumului depozitelor bancare, cu efecte asupra finantarii intreprinzatorilor, in special a IMM-urilor.
In cazul drepturilor de autor cota de cheltuieli forfetare deductibile se reduce de la 40 la 20%, ceea ce va face ca impozitul de 16% sa se aplice la o suma mai mare. Reducerea la jumatate a cheltuielilor deductibile, va determina cresterea impozitului platit pentru drepturi de autor de la mai putin de 10 la aproape 13%.