5,1K
Saptamana trecuta am avut un soc. Trecusera doua saptamani de cand nu mai cumparasem benzina (ultima data platisem pentru un litru 4,97 lei) si m-am infatisat la statia de unde cumpar de obicei, cu rezervorul gol si cu 50 de lei in buzunar. Uitandu-ma la panoul unde era afisat pretul nu mi-a venit sa cred: arata 5,12 lei pentru un litru. Si pentru ca in ultima vreme am observat ca am probleme cu vederea la distanta, m-am dat jos din masina, m-am apropiat, m-am frecat bine la ochi si surpriza: era adevarat, scria tot 5,12 lei. Bombanind si, trebuie sa recunosc, injurand strasnic printre dinti, am alimentat rezervorul cu cei aproape 10 litri de care aveam bani in buzunar si am plecat mai departe.
Cum de s-a ajuns la aceasta situatie? Am avut curiozitatea sa vad un istoric al pretului benzinei si motorinei in ultimii ani si mi s-a parut ca cea mai buna modalitate de informare in acest sens o reprezinta site-urile companiilor care distribuie combustibili. Surpriza, insa. Pe site-urile niciuneia dintre ele nu am gasit decat comunicate de presa care anunta ultima modificare, cea de acum cateva zile. Lipsa aceasta de transparenta (la urma urmei nu este decat o informatie banala si normala, nu vreun secret industrial) mi se pare condamnabila, dar nu m-am lasat pagubas. Si pentru ca datele statistice de care avem nevoie le gasim mai usor pe site-ul EUROSTAT, decat in statisticile nationale, am cautat informatiile pe care le doream.
Astfel, dupa ce am cautat vreo jumatate de euro pe site-urile companiilor petroliere si pe site-ul Institutului National de Statistica, in doua minute le-am descoperit site-ul Comisiei Europene, Directoratul General pentru Energie, institutie care editeaza de cateva ori pe luna un document numit “Oil Bulletin”.
Evolutia pretului benzinei (Euro-super 95) si motorinei in Romania
Cum a evoluat pretul combustibililor in Romania? Priviti datele de mai jos! Veti observa cum a evoluat pretul unui litru de benzina si motorina in ultimii doi ani.
-9 ianuarie 2009 – 3,02 lei/litru benzina; 3,49 lei/litru motorina
-25 ianuarie 2010 – 4,16 lei/litru benzina (o crestere cu 37,7%); 3,92 lei/litru motorina (o crestere cu 12,32%)
-25 februarie 2011 – 4,99 lei/litru benzina (o crestere cu 19,9%); 5,08 lei/litru motorina (o crestere cu 29,6%)
-1 martie 2011 – 5,07 lei/litru benzina (o crestere cu 1,6%); 5,20 lei/litru motorina (o crestere cu 2,4%)
-Evolutie ianuarie 2009 – martie 2011 – + 2,05 pentru benzina (o crestere cu 67,9) si + 1,71 pentru motorina (o crestere de 50,0%)
Sursa: Oil Bulletin si www.petrom.com
Pentru mine, datele de mai sus sunt socante: in perioada 19 ianuarie 2009 – 1 martie 2011, pretul in lei al unui litru de benzina a crescut cu 67,9%, iar al unui litru de motorina cu 50,0%. Dar asta nu e totul. Eu am pastrat in masina un bon de benzina din 27 decembrie 2008, in acea zi am umplut rezervorul platind 2,77 lei/litru. Alaturi de acesta, am pus bonul din 2 martie 2011, cand am platit pentru un litru 5,12 lei (pretul de 5,07 lei este unul de referinta, la pompa pretul poate varia cu maxim 5% fata de aceasta valoare). Deci, daca facem un calcul simplu, observam ca in perioada 27 decembrie 2008 – 2 martie 2011, deci in 2 ani si trei luni, pretul benzinei Euro-super 95 a crescut cu 84,8%. Socant, nu?
Cum a evoluat pretul combustibililor in Uniunea Europeana?
Sigur, in special din cauza cresterii pretului petrolului, in toate statele membre ale Uniunii Europene, pretul benzinei si motorinei a crescut. Este evident ca pretul combustibililor in Romania este printre cele mai mici din Europa (dar si castigurile romanilor si implicit nivelul de trai). Dar ceea ce socheaza analizand datele din tabelul de mai jos este faptul ca cele mai mari cresteri de preturi s-au inregistrat in Romania: in perioada 19 ianuarie 2009 – 28 februarie 2011, pretul benzinei a crescut cu 70%, iar cea a motorinei cu 49,4%, iar daca am lua in ecuatie si sfarsitul anului 2008 (din pacate datele din Bulletin Oil incep cu 1 ianuarie 2009), cresterea ar fi mult mai mare!
Evolutia pretului benzinei (Euro-super 95) si motorinei in unele tari membre ale Uniunii Europene
Austria
-19 ianuarie 2009 – benzina: 0,94 euro; motorina 0,96 euro
-25 ianuarie 2010 – benzina: 1,11 euro; motorina 1,01 euro
-28 februarie 2011 – benzina: 1,33 euro; motorina 1,31 euro
-crestere pret benzina – 41,5%
-crestere pret motorina – 36,4%
Bulgaria
-19 ianuarie 2009 – benzina: 0,78 euro; motorina 0,91 euro
-25 ianuarie 2010 – benzina: 0,94 euro; motorina 1,89 euro
-28 februarie 2011 – benzina: 1,17 euro; motorina 1,18 euro
-crestere pret benzina – 50,0%
-crestere pret motorina – 29,7%
Cipru
-19 ianuarie 2009 – benzina: 0,75 euro; motorina 0,77 euro
-25 ianuarie 2010 – benzina: 0,96 euro; motorina 1,88 euro
-28 februarie 2011 – benzina: 1,17 euro; motorina 1,19 euro
-crestere pret benzina – 56,0%
-crestere pret motorina – 54,5%
Germania
-19 ianuarie 2009 – benzina: 1,17 euro; motorina 1,07 euro
-25 ianuarie 2010 – benzina: 1,33 euro; motorina 1,13 euro
-28 februarie 2011 – benzina: 1,49 euro; motorina 1,38 euro
-crestere pret benzina – 27,3%
-crestere pret motorina – 28,9%
Irlanda
-19 ianuarie 2009 – benzina: 0,98 euro; motorina 0,98 euro
-25 ianuarie 2010 – benzina: 1,24 euro; motorina 1,15 euro
-28 februarie 2011 – benzina: 1,44 euro; motorina 1,38 euro
-crestere pret benzina – 46,9%
-crestere pret motorina – 40,8%
Luxemburg
-19 ianuarie 2009 – benzina: 0,94 euro; motorina 0,82 euro
-25 ianuarie 2010 – benzina: 1,11 euro; motorina 0,91 euro
-28 februarie 2011 – benzina: 1,27 euro; motorina 1,18 euro
-crestere pret benzina – 35,1%
-crestere pret motorina – 43,9%
Polonia
-19 ianuarie 2009 – benzina: 0,78 euro; motorina 0,77 euro
-25 ianuarie 2010 – benzina: 1,06 euro; motorina 0,97 euro
-28 februarie 2011 – benzina: 1,22 euro; motorina 1,20 euro
-crestere pret benzina – 56,4%
-crestere pret motorina – 55,8%
Romania
-19 ianuarie 2009 – benzina: 0,70 euro; motorina 0,81 euro
-25 ianuarie 2010 – benzina: 1,01 euro; motorina 0,95 euro
-28 februarie 2011 – benzina: 1,19 euro; motorina 1,21 euro
-crestere pret benzina – 70,0%
-crestere pret motorina – 49,4%
Spania
-19 ianuarie 2009 – benzina: 0,88 euro; motorina 0,88 euro
-25 ianuarie 2010 – benzina: 1,10 euro; motorina 0,99 euro
-28 februarie 2011 – benzina: 1,30 euro; motorina 1,26 euro
-crestere pret benzina – 47,7%
-crestere pret motorina – 43,1%
Suedia
-19 ianuarie 2009 – benzina: 1,01 euro; motorina 1,01 euro
-25 ianuarie 2010 – benzina: 1,21 euro; motorina 1,10 euro
-28 februarie 2011 – benzina: 1,57 euro; motorina 1,54 euro
-crestere pret benzina – 55,4%
-crestere pret motorina – 52,5%
Ungaria
-19 ianuarie 2009 – benzina: 0,83 euro; motorina 0,87 euro
-25 ianuarie 2010 – benzina: 1,16 euro; motorina 1,09 euro
-28 februarie 2011 – benzina: 1,35 euro; motorina 1,34 euro
-crestere pret benzina – 62,6%
-crestere pret motorina – 54,0%
Observam ca, usor-usor, pretul combustibililor din Romania se apropie de cele ale celorlate tari din Uniunea Europeana, in conditiile in care, spre deosebire de multe dintre ele, noi detinem zacaminte de petrol. Pretul benzinei romanesti este apropiat de cel din Cipru, Polonia, Spania sau Luxemburg, iar in cazul motorinei un luxemburghez cumpara litrul mai ieftin decat un roman!
Mai pot suporta romanii cresterea pretului la combustibili?
Daca ne uitam pe strada, se pare ca da! Dar probabil cu foarte mari sacrificii. Romanii s-au obisnuit sa foloseasca autoturismul propriu mai mult decat ar fi nevoie. Asa ca, se pare, sunt dispusi sa plateasca oricat pentru un litru de benzina sau motorina. Numai ca totul are o limita, mai ales ca romanii cele mai mici venituri din Europa, cu exceptia bulgarilor! Sa ne uitam putin pe datele de mai jos.
Austria
-februarie 2011: pret benzina – 1,33 euro; pret motorina: 1,31 euro
-castigul annual net (anul 2009) – 24.927 euro
-litri benzina achizitionati cu castigul anual – 18742
– litri motorina achizitionati cu castigul anual – 19028
Bulgaria
-februarie 2011: pret benzina – 1,17 euro; pret motorina: 1,18 euro
-castigul annual net (anul 2009) – 2.133 euro
-litri benzina achizitionati cu castigul anual – 1823
– litri motorina achizitionati cu castigul anual – 1807
Cipru
-februarie 2011: pret benzina – 1,17 euro; pret motorina: 1,19 euro
-castigul annual net (anul 2009) – 11.871 euro
-litri benzina achizitionati cu castigul anual – 10.146
– litri motorina achizitionati cu castigul anual – 9.975
Germania
-februarie 2011: pret benzina – 1,49 euro; pret motorina: 1,38 euro
-castigul annual net (anul 2009) – 24.450 euro
-litri benzina achizitionati cu castigul anual – 16.409
– litri motorina achizitionati cu castigul anual – 17.717
Irlanda
-februarie 2011: pret benzina – 1,44 euro; pret motorina: 1,38 euro
-castigul annual net (anul 2009) – 22.023 euro
-litri benzina achizitionati cu castigul anual – 15.293
– litri motorina achizitionati cu castigul anual – 15.958
Luxemburg
-februarie 2011: pret benzina – 1,27 euro; pret motorina: 1,18 euro
-castigul annual net (anul 2009) – 27.017 euro
-litri benzina achizitionati cu castigul anual – 21.273
– litri motorina achizitionati cu castigul anual – 22.895
Polonia
-februarie 2011: pret benzina – 1,22 euro; pret motorina: 1,20 euro
-castigul annual net (anul 2009) – 4.703 euro
-litri benzina achizitionati cu castigul anual –3.854
– litri motorina achizitionati cu castigul anual – 3.919
Romania
-februarie 2011: pret benzina – 1,19 euro; pret motorina: 1,21 euro
-castigul annual net (anul 2009) – 3.436 euro
-litri benzina achizitionati cu castigul anual – 2.887
– litri motorina achizitionati cu castigul anual – 2.839
Spania
-februarie 2011: pret benzina – 1,30 euro; pret motorina: 1,26 euro
-castigul annual net (anul 2009) – 15.551 euro
-litri benzina achizitionati cu castigul anual – 11.962
– litri motorina achizitionati cu castigul anual – 12.342
Suedia
-februarie 2011: pret benzina – 1,57 euro; pret motorina: 1,54 euro
-castigul annual net (anul 2009) – 22.073 euro
-litri benzina achizitionati cu castigul anual – 14.059
– litri motorina achizitionati cu castigul anual – 14.333
Ungaria
-februarie 2011: pret benzina – 1,35 euro; pret motorina: 1,34 euro
-castigul annual net (anul 2009) –5.870 euro
-litri benzina achizitionati cu castigul anual – 4.348
– litri motorina achizitionati cu castigul anual – 4.380
Sursa: Oil Bulletin si Eurostat
Observam ca dintre toti europenii, cu exceptia bulgarilor, romanii pot achizitiona cu castigul anual net doar 2887 litri de benzina si 2839 litri de motorina. Si sa nu uitam ca, in cazul Romaniei, datele referitoare la castigul anual net sunt din anul 2008 (nu s-a raportat catre Eurostat datele referitoare la anul 2009)! Un german poate cumpara de 5,7 ori mai multa benzina sau motorina, un austric de 6,5 ori, iar un luxemburghez de 7,4 ori!
Sincer sa fiu, mi-ar pasa foarte putin de pretul benzinei si motorinei, daca aceasta nu ar avea impact asupra preturilor. Cresterea preturilor la combustibili alimenteaza procesul inflationist, ducand la cresteri de preturi la majoritatea produselor, inclusiv la cele alimentare. Asa ca, indiferent daca ne deplasam sau nu cu autoturismul propriu, pretul combustibililor ne loveste pe toti. Perdanti sunt marea majoritate a agentilor economici, perdanti sunt toti cetatenii.
Cine are de castigat din cresterea preturilor?
In mod evident, companiile petroliere. Astfel, profitul OMV-Petrom a crescut de la 833 milioane de lei in anul 2009, la 2,19 miliarde lei in anul 2010 (cresterea este de 2,63 ori). Nu am nimic impotriva faptului ca agentii economici din domeniul produselor petroliere sa obtina profit. Dar oare acest profit este corect? Companiile petroliere spun ca pretul benzinei si motorinei, este dictat de piata, de raportul dintre cerere si oferta, dar este oare asa? Nu cumva OMV-Petrom este in situatia de pozitie dominanta, este compania care fixeaza preturile, iar celelalte se orienteaza in functie de deciziile acesteia? Nu cumva intre companiile petroliere exsta o intelegere, un cartel, prin care se inteleg in ceea ce priveste preturile? Este rolul Consiliului Concurentei sa dea raspuns la o astfel de intrebari, dar se pare ca nu este nici o miscare in acest sens.
De asemenea, statul este un castigator al cresterii preturilor la combustibili. Acestea sunt produse accizate, iar guvernul a avut grija sa creasca accizele, ba chiar a aliniat pretul accizelor la benzina la nivelul din Uniunea Europeana, chiar devansand calendarul stabilit cu aceasta organizatie (la motorina ne vom alinia pana in 2013).
Astfel, au crescut incasarile la bugetul de stat. Ni se spune ca “vinovata” este Uniunea Europeana, dar nu ni se spune ca statele pot cere o derogare Comisiei Europene, asa cum a facut de curand Franta, putandu-se obtine o reducere a accizei de 35 de euro la benzina si 23 de euro la motorina!
Ce este de facut?
Foarte putine. Nu cred ca statul are vreun interes ca noi sa cumparam benzina sau motorina mai ieftin (in cazul acesta scad incasarile la buget din accize), iar companiile petroliere nici atat (le scad profiturile). Am vazut ca masuri de genul blocarii statiilor de distributie prin plata cu maruntis nu a avut nici un efect, ba chiar cred ca i-a distrat copios pe boss-ii din companiile petroliere. Asa ca, probabil, singura solutie ar fi sa ne transformam intr-o tara de sportivi, care se deplaseaza pe jos sau, in cel mai rau caz, cu mijloacele de transport in comun. Sa ne lasam masinile acasa vreo cateva luni si sa mergem pe jos sau cu autobuzul. Oare atunci, preturile vor creste in continuare? Sunt convins ca nu, ba chiar se vor reduce la valori rezonabile (cerere mica si oferta mare, nu-i asa?).
cristiavr@yahoo.com