Producatorul de automobile Dacia Renault, unul dintre cei mari mari exportatori ai Romaniei, si-ar putea muta o parte dintre liniile de productie in Maroc, acolo unde compania vrea sa deschida o noua fabrica. Aceasta ipoteza i-a pus pe jar pe sindicalisti si pe angajati deopotriva, acestia temandu-se ca viitorul nu suna prea bine pentru ei si ca Dacia va avea soarta pe care au avut-o mai toata industria din Romania din ’89 incoace. Potrivit senatorului de Mioveni, Serban Valeca, scenarii mai putin placute sunt cat se poate de posibile atat timp cat statul roman se comporta de-a dreptul lamentabil si nu este in stare, de atatia ani, sa asfalteze sapte kilometri de drum.
,, Bai baieti, reparati-va, ma, sapte kilometri de drum, ca nu-i reparati doar pentru mine!”
,,Mutarea Daciei in Maroc este un scenariu care sper sa nu se intample, dar care ar putea fi posibil daca nu ne tinem promisiunile. Aici ma refer la cel mai simplu lucru pe care concernul Renault il solicita, si anume sa facem un drum pe care sa-si aduca materia prima si sa isi transporte produsul spre vanzare. E logic ca daca tin masinile stiva in uzina nu se intampla nimic bun nici pentru companie si nici pentru Romania. Si atunci, repararea lui DN73, pe care o solicitam de doi ani de zile, de cand ministru era Berceanu, cu reglajul la calea ferata si cu acel proiect al DN 73 D care sa asigure o cale de iesire direct de la Uzina la Podul Bemo, sunt promisiuni ale Guvernului Romaniei nerespectate. Or, prin nerespectarea acestor promisiuni, riscam ca pe plan international, ca nici Dacia nu este de capul ei, sa se ia niste decizii chiar peste capul celor de la Mioveni. Promisiunile sunt absolut logice, doar raman in Romania acele drumuri, ajuta economic zona. Dacia a beneficiat de sprijinul statului, dar in aceasta perioada de criza a reprezentat si un pilon de stabilitate si a ajutat implicit si statul roman prin taxe si impozite si prin locurile de munca pe care le asigura. Si pentru ca in aceasta perioada mai dificila Dacia a fost un pilon de stabilitate, ca sa ramana asa, ne spune: <Bai baieti, reparati-va, ma, sapte kilometri de drum, ca nu-i reparati doar pentru mine. Trec si angajatii, trec si turistii spre Bran, trece toata lumea!>” ne-a declarat senatorul PSD Serban Valeca.
Daca ar cauta mana de lucru ieftina, Dacia ar putea sa se mute in India
Gandurile oficialilor Dacia catre alte destinatii a dus inclusiv la ipoteza ca Renault cauta o noua plantatie de sclavi, remunerata cu sume derizorii. Senatorul Valeca sustine ca este o politica a multinationalelor sa se orienteze catre o mana de lucru cat mai ieftina, insa acesta este doar unul dintre criteriile importante de care se tine seama. ,,Toate multinationalele, si este o practica de 20 de ani, se uita si dupa forta de munca mai ieftina. Lucrurile, insa, nu sunt chiar asa cum le vedem la prima vedere, pentru ca forta de munca ieftina poate sa insemne calitate foarte proasta. Exista un raport pret/calitate de care tin cont, or judetul Arges are o traditie in fabricarea de automobile, din generatie in generatie. Ei nu degeaba au venit si au ramas aici. Mana de lucru ieftina este un element din 20-30 care se iau in calcul, dar nu cel determinant. Asa s-ar putea muta in Gana sau in India, unde sunt salarii de 1 dolar pe zi, dar nu face nimic.” a conchis Serban Valeca.