Industria turismului se caracterizeaza prin existenta unei piete competitive si foarte sensibile, care pretinde innoirea permanenta a produselor turistice si imbunatatirea permanenta a tuturor componentelor acestuia. Pentru judetul Arges se pune problema de a-si repozitiona produsul turistic si de a-si construi o noua identitate. Realizarea unui deziderat necesita realizarea planificarii turistice. Nu mi-am propus sa construiesc un plan de dezvoltare a turismului in judetul Arges, acesta este atributul autoritatilor publice locale, care au posibilitatea de a mobiliza toti actorii implicati in sectorul turismului si de a le solicita punctele de vedere. Mi-am propus sa prezint cateva idei, care ar putea deveni utile daca s-ar dori elaborarea unui plan de dezvoltare sau s-ar demara programe de dezvoltare a turismului la nivelul judetului sau pe destinatii.
Un astfel de demers ar trebui sa aiba in vedere urmatoarele aspecte:
-dezvoltarea trebuie sa fie coordonata de autoritatile statului si la care sa participe toti actorii importanti, astfel incat sa nu genereze conflicte;
-dezvoltarea trebuie sa fie acceptabila in ceea ce priveste mediul inconjurator, adica trebuie sa garanteze functionarea corespunzatoare a ecosistemelor;
-dezvoltarea trebuie sa respecte identitatea comunitatilor gazda si sa valorizeze elementele de patrimoniu cultural care realizeaza diferenta dintre spatiul turistic local si destinatiile similare, rivale;
-dezvoltarea trebuie sa urmareasca progresul social, ca modalitate de creare a mai multor locuri de munca si a veniturilor familiare, precum si o ridicare a statutului socio-profesional al populatiei din zonele ce ofera servicii turistice;
-dezvoltarea trebuie sa fie competitiva din punct de vedere economic, bazata pe agenti economici deschisi inovatiei, constienti de schimbarile ce intervin la fiecare nou ciclu al cererii turistice;
-dezvoltarea trebuie organizata teritorial, astfel incat resursele sa poata fi folosite cu maximum de eficienta si sa se evite irosirea lor.
Programarea dezvoltarii turismului in judetul Arges ar trebui sa aiba in vedere urmatoarele obiective strategice:
-dezvoltarea unor produse turistice bazate pe specificul zonei;
-investitii in infrastructura si echipamente turistice;
-formarea si perfectionarea continua a resurselor umane din turism;
-promovarea si marketingul turistic.
Varietatea resurselor naturale (relief variat, potentialul balnear, clima favorabila) si antropice (vestigii istorice, manastiri, biserici, obiceiuri si traditii populare) ofera conditii favorabile pentru practicarea multor forme de turism. Dintre acestea, doua necesita o atentie speciala: turismul montan si turismul rural.
Turismul montan
Are un mare potential de dezvoltare in judet, deoarece zona montana reprezinta un sfert din suprafata judetului si ofera atractii deosebite: chei, cascade, pesteri, lacuri, numeroase trasee marcate, posibilitatea practicarii alpinismului. O atentie deosebita ar trebui acordata reamenajarii turistice a zonei Lacului Vidraru si Transfagarasanului. Acesta este unul dintre obiectivele cele mai agreate de turistii care viziteaza judetul Arges. Fiind situat la cota cea mai inalta de traversare a Carpatilor (peste 30% din lungimea drumului se desfasoara in zona de gol alpin), Transfagarasanul asigura accesul turistilor la unele dintre cele mai pitoresti zone din tara: lacul Balea, cascada Balea, cabana Capra, numeroase lacuri carstice si cascade mirifice. Reamenajarea turistica a acestei zone ar trebui canalizata pe urmatoarele aspecte:
-ameliorarea infrastructurii rutiere, ceea ce ar determina cu siguranta o crestere a fluxurilor de turisti. Se impun lucrari de modernizare a arterelor rutiere si completarea retelei actuale cu noi cai de acces. Distantele mari si lipsa legaturilor auto regulate catre obiectivele din zona fac ca, in opinia mea, acesta sa fie obiectivul primordial;
-modernizarea bazei de cazare si de alimentatie publica existenta in zona si construirea unor noi unitati turistice, de preferat de dimensiuni mici, pentru ca turistii vin catre aceasta zona pentru odihna si recreere;
-efectuarea unor studii pentru infiintarea unei statiuni montane, zona oferind un imens potential pentru amenajarea unui domeniu schiabil, iar drumetia montana este o modalitate de practicare a turismului foarte accesibila si beneficiaza din plin de trasee pitoresti;
-infiintarea unor birouri de informare pentru turisti amplasate in Pitesti sau Curtea de Arges, dar si in apropierea zonelor turistice montane, care sa ofere informatii diverse si material documentar, precum si alte servicii specifice.
Nu trebuie sa neglijam, ca zona de practicare a turismului montan zona Campulung. In apropiere sunt situati Muntii Piatra Craiului si Iezer-Papusa. Zona este bogata in fenomene carstice (pesteri, chei) si constituie punct de plecare pe diferite trasee turistice.
Turismul rural
Aceasta forma de turism dispune de un impresionant potential de dezvoltare in judetul Arges. Zonele rurale ofera o veritabila ospitalitate bazata pe mediul nepoluant, gastronomie de buna calitate si pe traditiile folclorice din zona. Tinand cont de nivelul general scazut al infrastructurii de baza din mediul rural, acest tip de turism intampina dificultati in ceea ce priveste competitivitatea la nivel international. In Arges exista localitati renumite in care se practica turismul rural: Rucar, Leresti, Podul Dambovitei, Dragoslavele, Dambovicioara, toate situate in apropierea drumului national ce leaga orasul Pitesti de Brasov. Se pot sugera o serie de masuri pentru dezvoltarea acestei forme de turism in judetul Arges:
-imbunatatirea infrastructurii generale din zonele rurale, aceasta fiind o conditie indispensabila pentru promovarea unui turism rural competitiv;
-incheierea unor acorduri de parteneriat cu diverse organizatii de profil care sa permita facilitarea accesului la fondurile Uniunii Europene pentru turismul rural;
-includerea ofertei turistice rurale argesene in cataloagele ANTREC sau in ghidurile realizate de autoritatea publica centrala pentru turism, prin care sa se realizeze individualizarea specificului zonei;
-extinderea ofertei turistice rurale, prin introducerea in circuitul turistic si a altor localitati cu potential de dezvoltare a acestei forme de turism decat cele situate in culoarul Rucar – Bran. Mentionez in acest sens localitatile Arefu, Albesti de Arges, Bradulet, Musatesti, Domnesti, Corbi, Nucsoara;
-organizarea unei expozitii cu vanzare cu caracter permanent in municipiul Pitesti, unde turistii sa ia contact cu arta traditionala locala si sa primeasca pliante cu informatii despre zonele in care se poate practica turismul rural.
Alte forme de turism cu potential de dezvoltare
Si alte forme de turism au conditii favorabile de dezvoltare in judetul Arges:
-turismul balnear: aceasta forma de turism poate fi dezvoltata prin valorificarea resurselor de ape minerale si prin modernizarea instalatiilor balneoclimaterice pentru captarea, distributia, transportul si recuperarea factorilor naturali terapeutici. In judetul Arges exista cateva statiuni balneoclimaterice deosebit de cautate de bolnavii din tara si strainatate: Bradet, Bughea de Sus, Badesti Bai. Trebuie implicate autoritatile publice locale in dezvoltarea si modernizarea activitatilor balneare, a infrastructurii si pentru includerea acestei forme de turism in programele turistice;
-turismul istoric, ecumenic si cultural: are la baza faptul ca in judetul Arges s-au dezvoltat unele dintre cele mai vechi asezari si ca aici s-a desfasurat din totdeauna o bogata activitate culturala. Sa nu uitam ca municipiile Curtea de Arges si Campulung au fost, in secolul XIV, primele capitale ale Tarii Romanesti. Aici a avut loc prima mare batalie pentru libertate (la Posada) si tot aici a fost resedinta primului scaun mitropolitan ortodox (la Curtea de Arges).
Nenumarate sunt monumentele istorice care vorbesc despre trecutul tumultuos al acestor locuri: Curtea Domneasca de la Curtea de Arges, Cetatea Poenari din comuna Arefu, Cetatea lui Negru Voda de la Cetateni, Castrul Jidava de la Campulung, Monumentul Eroilor de la Mateias. Numeroase lacasuri de cult pot intra in atentia turistilor: manastirile de la Curtea de Arges, Namaesti, Cotmeana, Aninoasa. Ar trebui analizata posibilitatea conceperii unor aranjamente turistice la nivel de judet care sa puna in evidenta valentele culturale si istorice ale acestor locuri.
-turismul de vanatoare si pescuit sportiv: se poate dezvolta datorita existentei unei faune cinegetice valoroase si existentei unor amenajari speciale. Exista conditii bune si pentru pescuitul sportiv, datorita retelei hidrografice bogate si nepoluate, pe rauri, dar mai ales pe lacuri, specii valoroase de peste populand apele judetului.
Promovarea turismului in judetul Arges
Unul dintre cele mai importante motive pentru nivelul redus de dezvoltare al sectorului turistic in judetul Arges este slaba promovare a acestei zone. Datorita schimbarilor permanente care au loc in cererea turistica, nu mai este loc pentru activitati de marketing spontane si individuale. Succesul pe piata turistica poate fi obtinut doar prin aplicarea unei abordari profesioniste si prin planificarea strategica a dezvoltarii viitoare. Intr-o perioada caracterizata printr-o competitie acerba, fiecare destinatie trebuie sa incurajeze dezvoltarea produsului turistic si un marketing activ.
Toate actiunile de marketing ce au ca scop promovarea destinatiilor turistice din judetul Arges trebuie sa fie indreptate spre segmente bine determinate ale pietei, ale caror dorinte, asteptari si atitudini trebuie urmarite constant pentru a se putea da un raspuns prompt prin adaptarea ofertei turistice la orice modificare a cerintelor segmentelor alese.
O politica de marketing, coordonata de autoritatile administratiei publice locale, este extrem de necesara. Aceasta implicare ar permite armonizarea intereselor tuturor actorilor implicati in sectorul turismului si ar asigura coerenta masurilor de promovare a judetului.
Avand in vedere cele prezentate, iata care ar trebui sa fie, in opinia mea, obiectivele activitatilor de marketing din judetul Arges:
-imbunatatirea calitatii produselor turistice existente, in special cele legate de turismul balnear si turismul rural;
-crearea unor noi produse turistice, care sa valorifice in special potentialul imens pe care il ofera zona montana a judetului;
-crearea unui imagini turistice identificabile si pozitive, folosind mijloacele promotionale adecvate si imbunatatind satisfactia turistilor in timpul sejurului in judet;
-imbunatatirea calitativa si sporirea cantitativa a materialului promotional si a modalitatilor de distribuire a acestuia;
-promovarea in cadrul aceluiasi produs turistic (de tip circuit) a doua sau mai multe forme de turism (pot fi concepute aranjamente turistice care sa combine sejurul la munte intr-o pensiune agroturistica cu turismul itinerant cu valente culturale) sau a doua sau mai multe destinatii turistice complementare.
Pentru atingerea tuturor obiectivelor, ar trebui ca autoritatile sa incurajeze toate eforturile, sa coopereze cu toti factorii implicati si sa asigure mijloacele financiare necesare. Resursele umane sunt de asemenea esentiale, pentru ca programarea dezvoltarii necesita activitati operationale, cu obiective si obligatii bine definite.
cristiavr@yahoo.com