2,4K
Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului a lansat noi licitatii pentru reabilitarea drumurilor judetene in cadrul Programului National de Dezvoltare a Infrastructurii. Este vorba de reabilitarea a 533,82 km drum judetean si de interes local din judetele Arges si Olt. Valoarea estimata a lucrarilor este de circa 556,85 milioane de lei, fara TVA. In ceea ce priveste Argesul, suma pentru proiectare si executie este de 278.060.483 lei, fara TVA.
La realizarea lucrarilor se vor respecta standardele de cost stabilite de MDRT pentru aceste categorii de investitii din fonduri publice. Pentru realizarea investitiei nu sunt necesare exproprieri. Criteriul de atribuire al contractului este pretul cel mai scazut. Nu se accepta subcontractarea in integralitate a lucrarilor.
Durata contractului de achizitie publica include durata prevazuta pentru proiectarea si executia lucrarilor solicitate (3 ani) si perioada de rambursare a creditului (maximum 7 ani) dar nu mai tarziu de 2020. Durata de garantie a lucrarilor este de 2 ani de la semnarea receptiei la terminarea lucrarilor. In vederea reducerii costurilor se accepta folosirea unor solutii alternative, fara a se afecta caracteristicile prevazute in normele tehnice.
Aceste investitii sunt incluse in subprogramul privind modernizarea a 10.000 km de drumuri judetene si de interes local. Programul se refera la investitii in infrastructura de interes local in valoare de 4 miliarde de euro pe componentele gestionate de Ministerul Dezvoltarii si de aproape un miliard de euro pe componentele gestionate de Ministerul Mediului.
Desi programul se va desfasura in perioada 2011-2015, platile catre constructori vor fi facute abia din 2013, de catre viitorul guvern, care va avea de achitat o nota de plata de nu mai putin de 5 miliarde de euro. Actualul guvern, insa, va avea privilegiu sa… ofere (prin licitatii corecte, fireste) lucrarile catre diferite firme de constructii. Va fi interesant sa vedem daca printre acestea vom numara si viitori sponsori la campania PDL. Oricum, cei care vor castiga vor trebui sa suporte din buzunarul lor cheltuielile pana la marea decontare din 2013. Indiferent daca licitatiile acestea au substrat de ,,cascaval electoral”, mare lucru ar fi sa vedem asfaltul ala promis cu surle si trambite de onor Elena Udrea.
Mai este, insa, o mare problema: oare constructorii vor risca sa se inhame la astfel de licitatii? Nu doar ca vor trebui din buzunarul propriu sa suporte cheltuiala initiala sau sa se inhame la credite (garantate, cica, de catre stat), dar cine le ofera certitudinea ca isi vor si recupera banii? Sa nu uitam cate firme au falimentat din cauza faptului ca Guvernul Boc nu a decontat lucrarile la timp, lucrari incepute pe vremea lui Tariceanu, cu toate ca se batea cu pumnii in piept ca parte din banii de la FMI vor merge catre achitarea tuturor datoriilor. Reaua-vointa, incompetenta si indiferenta lui Boc, insa, i-a costat pe multi inchiderea firmelor. Bani au fost la bugetul statului, dovada proiectele cretine, cu terenuri de sport in panta si telegondole in zone unde nici nu s-a auzit de conceptul de ,,turism”, dovada si miliardele pompate in primarii PDL pe final de an, si cheltuite pe te-miri-ce in doua-trei zile.