2,8K
Inceput de bun augur al teatrului „Al Davila” Pitesti in noua stagiune (2011-2012). Matei Varodi tine sa arate ca poate fi un regizor de greutate, punand in scena „Casatoria” lui Gogol cu o ingeniozitate si vioiciune surprinzatoare.
Dincolo de savoarea in sine a textului, am asistat la o comedie ai carei protagonisti sunt o fata de maritat (Agafia Tifonovna – Mirela Popescu) si o mana de „pretandanti” ca scosi din insectar (Podkolesin – Catalin Mirea, Jumarov – Robert Tudor, Anucikin – Dan Andrei, Jevakin – Puiu Margescu si balbaitul Penteleiev. Rolul hotarator il joaca… nehotararea unuia dintre curtezani, desigur, fix alesul (Catalin Mirea – Podkolesin). Iese in evidenta bagheta regizorala care intervine acolo unde textul tace, transformand personajele intr-un veritabil teatru de papusi.
Astfel, Mirela Popescu intra perfect in rolul unei papusi mecanice rusesti, aducand aminte de cutiile muzicale cu arc. Catalin Mirea incearca cele mai neasteptate metode sa ajunga la inima iubitei, inclusiv un numar de parada modei, hop s-asa. Fiecare din ceilalti pretendenti isi incerca la randul lor norocul printr-o serie de scheme ingenioase, dansul gen soldatelul de plumb fiind una dintre cele mai reusite.
O adevarata concurenta se declanseaza intre Kocikariov – Dan Ivanesei, prietenul bun al nehotaratului insuratel, a carui lozinca pare a fi „Sa moara si capra vecinului” daca eu tot m-am insurat (un adevarat Iago de catifea) si Fiokla, petitoarea, in care a trebuit sa se travesteasca volens-nolens Luminita Borta, initial rolul fiind atribuit unei alte actrite.
Din aceasta concurenta rezulta o serie de situatii comice, in mod special discordantele dintre marfa prezentata, „pretandantii” si aparitia lor in carne si oase, adica(telea) impactul cu realitatea. Criteriile avute in vedere pentru aleasa inimii sunt care mai de care mai serioase, bunaoara, cunoasterea limbii franceze, probabil pentru o mai buna comunicare in patul conjugal.
Gogol nu rateaza sa scoata in relief cliseele lingvistice specifice „tinerilor insuratei”, menite a scoate in evidenta inteligenta poporului rus, ca sa fim putin rai.
N-am putea indica in mod special un rol anume, actorii aducandu-si contributia in mod egal.
Catalin Mirea stie bine sa se transpuna in pielea alesului, cu observatia ca nehotararea acestuia trebuie sa transpara mai mult, aceasta tinand de esenta personajului.
Pe Mirela Popescu o tradeaza cand si cand vocea, lucru nu neaparat rau avand in vedere ca Agafia Tihonovna devine ceva mai tacuta si mai ingenua, capatand un plus de timiditate care vine ca o manusa unei fete numai buna de maritat. Mai ales cand acea fata nu mai este chiar in floarea varstei, aspect pe care il putem deduce din grija cu care sunt inventariate bunurile de zestre si lista cu prea multi? (prea putini?) „pretandanti”.
Atat Stepan, cat si Duniasca se vadesc a fi asijderea cu stapanii lor, cupletele Agafia Tiohonovna-Duniaska si Podkolesin-Stepan fiind pline de haz. Daniela Marinache ar putea face chiar un rol mare daca ar stii sa inceteze la timp cu comicul de limbaj, riscul ca o gluma sa fie la nesfarsit repetata fiind acela de transforma o poanta buna, intr-un banc nesarat. Daca la inceput Duniaska este amuzanta cand face prezentarile ca o caseta pusa pe derularea rapida, exagerarea acestui artificiu tinde sa irite in final, fiind evidenta dorinta actritei de a primi aplauze la scena deschisa. Pe de alta parte, Marius Pieca, ceva mai tacut, dar stand tot timpul la panda ca sa-si serveasca stapanul, face din Stepan servitorul ideal.
Aspectele mai putin reusite sunt unele bucati muzicale, nu foarte bine integrate scenic.
Finalul este unul apocaliptic, alesul fugind pe fereastra chiar inainte de nunta, aspect omis in aceasta versiune regizorala, credem noi, nu intr-un mod fericit.
Scenografia merita toate punctele, costumele si decorul parand ca scoase dintr-o cutie magica, drept care Miruna Varodi se vadeste a fi un magician desavarsit. Si asta intrucat numai printr-o minune poti reinventa un spatiu de poveste, in conditiile in care trebuie sa tii reprezentatii, desigur, dupa buget.