Fundatia Ana Aslan International este beneficiarul proiectului „Instruire in noile tehnologii medicale si perfectionare pentru medicii si asistentii medicali din ambulatorii de specialitate si spitale in brain-aging”, avand ca parteneri Colegiul Medicilor din Romania si Ordinul Asistentilor Medicali Generalisti, Moaselor si Asistentilor Medicali din Romania (OAMMR).
Proiectul se deruleaza pe perioada a 3 ani – 1 iunie 2010 – 31 mai 2013 – si este in valoare totala de 20.531.548,78 lei, din care valoarea finantarii nerambursabile este de 19.051.006,91 lei. In total, pe parcursul a 3 ani, vor fi pregatiti un numar de 1.220 de medici si 1.600 de asistenti medicali.
Proiectul vizeaza formarea profesionala a medicilor si asistentilor din toate cele 8 regiuni ale tarii. Lansarea de la Pitesti, din 13 decembrie 2011, este a cincea lansare regionala a proiectului, dupa cele din Cluj-Napoca – 18 decembrie 2010, Iasi – 23 martie 2011, Ramnicu Valcea – 22 iunie 2011, Constanta – 2 septembrie 2011.
Necesitatea acestui proiect rezida in nevoia medicilor si asistentilor medicali de supraspecializari in care sa poata profesa si care sa raspunda cererii, in crestere pe piata romaneasca, de asistenta medicala individualizata.
Astfel, potrivit unui studiu realizat de Fundatia Ana Aslan International, 30% din medicii din sistemul sanitar romanesc ar avea nevoie de supraspecializare in domeniul imbatranirii cerebrale (brain aging). Avand in vedere ca 10% din populatia varstnica din Romania este afectata de boli de memorie si in care, pana in anul 2025, 40% din populatia tarii va fi varstnica este extrem de importanta pregatirea medicilor si asistentilor medicali in domeniul brain aging.
Poate mai mult ca oricand, in contextul unui ritm al vietii extrem de agitat si de stresant, al unei societati in miscare continua, sunt definitorii cunoasterea fenomenului imbatranirii cerebrale, abordarea holistic-individuala a pacientului, aplicarea principiilor medicinei de preventie si de predictie, a medicinei longevitatii. In urmatorii 5 – 10 ani, se va vorbi despre medicina personalizata, despre medicatia personalizata, individualizata. Tocmai de aceea, pregatirea medicilor si asistentilor medicali in domeniul brain-aging este esentiala pentru asigurarea calitatii actului medical.
In conditiile in care, in Romania, formarea profesionala de specialitate este considerata o cheltuiala, nu o investitie, realizandu-se sporadic, superficial si nesistematic, actualul proiect vine sa suplineasca o carenta a sistemului formal de invatamant si sa raspunda unei nevoi stringente a sistemului medical, cel de dobandire a unor competente specifice in legatura directa cu noua problematica a individului si a societatii, cu noile cerinte in materie de sanatate si de asigurare a unei calitati crescute a actului medical, dar si a vietii, in general.
Cursanti – dublu fata de nivelul estimat
Pana in acest moment, implementarea proiectului s-a finalizat in patru regiuni – Regiunea Nord Vest, Regiunea Nord Est, Regiunea Sud Vest si Regiunea Sud Est.
Succesul inregistrat de proiect – cuantificat in depasirea cu 100% a numarului de cursanti – este confirmarea faptului ca demersul nostru este corect: sistemul medical romanesc avea nevoie de un astfel de proiect de formare profesionala, complex si integrativ.
Formarea regionala pentru Regiunea Sud Muntenia
-Se va desfasura in perioada 9 – 20 februarie 2012
-Vor fi pregatiti un numar de 120 de medici si 150 de asistenti din cele 7 judete ale regiunii: Arges, Dambovita, Prahova, Calarasi, Giurgiu, Teleorman, Ialomita
-Numar credite de Educatie Medicala Continua – 38 pentru medici, 15 pentru asistenti
-Curs gratuit – se asigura cazare, masa, transport
-Grupul tinta: – asistenti de medicina generala
– medici specialisti in urmatoarele specialitati: geriatrie, neurologie, imagistica, ATI, laborator, psihiatrie, medicina de familie
Motivatia proiectului
Romania urmeaza trendul european in ceea ce priveste imbatranirea populatiei si necesitatile de sanatate asociate. Conform statisticilor Eurostat, daca, in 2008, in Romania, rata de dependenta (proportia persoanelor inactive relativ la persoanele active) s-a situat sub media UE 27 (21,3 vs 25,3), pentru anul 2050, rata de dependenta proiectata situeaza tara noastra deasupra mediei UE 27 (54 vs 50,42). Mai mult, se preconizeaza ca, in anul 2025, populatia varstnica va ajunge sa detina un procent de 40% din total populatie.
Cum in acest moment, bolile de memorie afecteaza 10% din total populatie varstnica, cu o crestere a numarului depresiilor de 25% doar in ultimul an, este evidenta necesitatea acestui proiect amplu de training care sa pregateasca medicii si asistentii medicali in perspectiva cresterii impactului tulburarilor anxios-depresive in randul populatiei, ceea ce afecteaza grav procesul de imbatranire individuala, dar si societatea in ansamblul ei, si necesita noi abordari in domeniu, cu un accent crescut pe preventie.
Preventia nu este un proces simplu si presupune, in primul rind, constientizarea, de catre fiecare dintre noi, a nevoii de a ne investiga starea de sanatate printr-o abordare complexa. Primul pas il reprezinta diagnosticul de varsta. Diagnosticul de varsta este cartea de identitate in plan clinic, biochimic, hormonal, cerebral, a omului intr-o anumita etapa din viata sa, in functie de care se fac predictiile pe termen scurt (pina in 3 ani) si pe termen lung (intre 3 si 5 ani). Stabilirea diagnosticului de varsta are la baza o investigatie ampla ce presupune teste biochimice, teste neuropsihologice (cum ar fi testul REY, testul Gröber-Buscke, etc), examinari imagistice (RMN- care stabileste, de exemplu, pierderile de substanta cerebrala alba, pierderile neuronale la nivelul lobilor corticali, leziunile de tip ischemic, dilatatia ventriculara), precum si istoria personala a pacientului (care releva diferite traume, depresii, etc). Diagnosticul de varsta stabileste varsta reala si modul in care imbatrineste fiecare sistem in parte din organismul nostru. In functie de cum imbatrineste fiecare parte din organismul nostru si, in principal, creierul, pentru ca imbatrinim asa cum imbatrineste creierul nostru si avem varsta pe care o are creierul nostru, putem stabili ce riscuri are fiecare individ pe termen scurt si lung, ce boli poate sa dezvolte, de ce trebuie sa se fereasca si cum trebuie sa abordeze, prin terapii hormonale, medicamente, anti-oxidanti, suplimenti, etc, aceste riscuri, astfel incit sa le elimine sau, cel putin, sa le reduca foarte mult. Stiind riscurile de sanatate la care suntem expusi, tratandu-le in mod constiincios si responsabil, facem ca aceste riscuri sa dispara sau sa se reduca si, astfel, incetinim imbatrinirea diferitelor sisteme din organismul nostru, imbatrinirea creierului, care este un lucru extrem de important, pe scurt imbatrinirea fiecaruia dintre noi.
Pe termen mediu si lung, beneficiile pentru grupul tinta al proiectului – medici si asistenti – se vor materializa prin profesarea in specializarea brain-aging, atat in cadrul institutiilor medicale de stat, cat si in cabinete particulare, azile, institutii rezidentiale de recuperare etc. Pe langa personalul medical subiect al formarii profesionale, utilitatea acestui proiect se va reflecta si la nivelul institutiilor de profil implicate – partenerii in cadrul proiectului -, prin schimburile de experienta si crearea unei retele de specialisti in brain-aging. Beneficiarul indirect al medicinei brain-aging este, insa, societatea in ansamblul ei: persoanele active, la toate nivelurile de incadrare, prin dimensiunea profilactica; persoanele retrase din campul muncii, prin dimensiunea curativa.