2,3K
Transportul feroviar de calatori a fost preluat de catre un operator privat!
Lovitura de teatru pentru ceferisti si calatori: incepand cu data de 14 iulie, trenurile accelerate tip „Sageata Albastra” care legau municipiile Campulung si Curtea de Arges de Bucuresti au fost scoase din circulatie. Motivul il constituie trecerea in exploatarea unui operator privat a segmentului de cale ferata dintre Parcul Kretzulescu (Campulung) si Curtea de Arges!
Privatizarea a ajuns in gara
Justificata prin necesitatea renuntarii la traseele secundare, ineficiente, si convenita prin acordul cu Fondul Mondial International, masura a fost anuntata de mai multa vreme, fara sa se ofere prea multe detalii. In schimb, o astfel de varianta a fost respinsa vehement de catre salariati. Astfel, chiar in luna februarie a acestui an, Adrian Cristescu, seful departamentului „Calatori” de la gara Pitesti, declara triumfator: „Sectorul Curtea de Arges – Pitesti nu mai este scos la privatizare, asa ca nu se mai pune problema ca locuitorii din Curtea de Arges sa ramana fara gara, iar angajatii nostri sa ramana fara un loc de munca!”. Bucuria a fost insa de scurta durata, fiindca, iata, SNCFR-ul a lasat concurenta sa exploateze rutele Pitesti – Curtea de Arges si Golesti – Parcul Kretulescu Halta. „CFR va restitui contravaloarea abonamentelor emise pentru relatiile ce au statii de plecare (destinatie intre Pitesti – Curtea de Arges si Golesti – Parcul Kretulescu Halta pentru zilele si rutele neutilizate. Casele de bilete CFR Calatori vor ramane deschise in regim de agentie de voiaj, pentru vanzarea tuturor tipurilor de legitimatii de calatorie” – se arata intr-un comunicat al Ministerului Transporturilor.
A trecut acceleratul!
Tinand cont de faptul preturile biletelor vor fi aceleasi (ba in unele cazuri chiar putin mai mici!), ca se vor mentine reducerile pentru elevi, studenti si grupuri organizate, ca si cei cativa salariati care au mai ramas nedisponibilizati vor fi preluati de catre noul operator si ca se asigura transportul pentru navetisti, n-ar trebui sa existe motive de ingrijorare. Mai ales ca, prin noul grafic de circulatie, se asigura o legatura directa pe relatia Campulung – Pitesti – Curtea de Arges.
Lucrurile nu par sa stea deloc asa, iar principala nemultumire o constituie faptul ca au fost scoase din circulatie asa zisele „Sageti Albastre”, trenurile accelerate care legau cele doua municipii, dar si Pitestiul, de Bucuresti, garnituri comode si rapide, pe placul studentilor, persoanelor in varsta si al grupurilor de turisti. Motivul este ca segmentul feroviar dintre Campulung si Curtea de Arges nu este unul interoperabil, acesta fiind exploatat de catre o singura firma. Pentru a circula de la Golesti spre Bucuresti, noul operator trebuie sa plateasca, ceea ce, cel putin deocamdata, nu este cazul.
Cu bagajele, dintr-un tren in altul!
Ca sa intelegeti ce inseamna din punct de vedere practic aceasta schimbare, o sa luam drept exemplu un calator care vrea sa mearga de la Campulung, la Bucuresti. El nu se va urca dintr-una din cele doua gari din oras ca sa coboare direct la Bucuresti, ci va trebui sa schimbe trenul la Golesti. Si desi exista legaturi prompte, ramane disconfortul creat de transbordarea cu tot cu bagaje, basca riscul de a nu mai gasi loc liber, in cazul in care n-a fost prevazator ca sa-si rezerve, in regim de agentie, bilet de la Campulung, asta pentru ca de aici pentru Golesti legitimatia nu se mai procura de la casieria garii, ci direct de la insotitorul trenului privat. Dar daca punem la socoteala eventualele intarzieri, inzapeziri, etc., rezulta ca bodega din statia Golesti (presupunand ca mai exista!) se va reintoarce la vremurile bune de dinainte de 1990.
Insa principalul inconvenient il constituie faptul ca garniturile vor circula in regim de personal. Ca atare, asa dupa cum rezulta din noul Mers al trenurilor, duratele de parcurs sunt urmatoarele: o ora si jumatate intre Parcul Krtezulescu (un fel de Campulung Nord) si Golesti, alt sfert de ora pana la Pitesti si vreo 45 de minute de aici si pana la Curtea de Arges. Adica aproape dublu fata de timpii de pana acum!
Subventia de la stat, locomotiva pentru trenul privat
Operatorul privat caruia i s-a acordat, prin incredintare directa, exploatarea acestei linii secundare este Regiotrans, una din primele companii feroviare particulare din tara, infiintata in anul 2005 de catre un fost sef al garii Brasov. In prezent, firma opereaza in mai multe sectii din toate provinciile tarii, atat cu trenuri regionale, cat si inter-regionale. Pe caile ferate din Arges, Regiotrans foloseste garnituri tip automotor, formate din rame cu doua vagoane, achizitionate in regim second-hand si al caror confort nu este pe masura „Sagetilor Albastre”. Veti spune ca, fiind vorba de un transportor privat, acesta e liber sa-si prezinte oferta asa dupa cum crede de cuviinta. Lucrurile nu stau intrutotul asa, de vreme ce, peste 85% din veniturile sale sunt asigurate din subventii de la stat! Astfel, conform datelor prezentate de catre sindicalistii SNCFR, Ministerul Transporturilor face favoruri mari din bugetul de stat firmelor private, carora le acorda subventii pe calator aproape duble decat cele alocate propriei companii. Potrivit analizei Federatiei Sindicatelor Transporturilor Feroviare din Romania (FSTFR), compania de transport feroviar de calatori a Ministerului ar urma sa aiba pe anul in curs venituri de 2,1 miliarde de lei, dintre care 937 de milioane inseamna compensatia acordata de stat. Din punct de vedere procentual, aceasta cifra inseamna 43% din veniturile estimate ale CFR Calatori. Situatia subventiilor pentru operatorii privati este urmatoarea: Compania brasoveana Regiotrans se asteapta la venituri de 24,7 milioane de lei, din care compensatia acordata de stat este de 21 milioane de lei, adica 85%, Servtrans are un buget de 3,5 milioane de lei, din care trei milioane este compensatia (86%) si Transferoviar Grup are buget de 51,2 milioane de lei, iar subventia este de 43,4 milioane de lei (85%).
Caldura merge doar cu primul vagon
„Incepand cu anul 2006, guvernul ne explica in fiecare an ca nu poate asigura compensatia pentru 1756 de trenuri de calatori, cate erau la acea data, si s-au anulat 99 de trenuri ale CFR Calatori. In aceasta idee, din 2006 si pana in prezent, SNTFC CFR Calatori a ramas cu 1400 de trenuri pe zi. Un simplu calcul arata ca s-au anulat 356 de trenuri ale SNTFC. Cum ne poate explica Guvernul Romaniei ca desi a anulat 356 de trenuri ale companiei de stat acorda compensatii pentru 525 de trenuri pe zi apartinand unor companii private? Nu ne intereseaza de unde a gasit guvernul bani sa dea compensatii firmelor private, dar ne doare ca in toti acesti ani s-au concediat nejustificat mii de oameni!”, declara Maxim Rodrigo, presedintele FSTFR, in luna februarie a acestui an.
Veti spune, poate, ca subventiile (care sustin un pret rezonabil al transportului de calatori) sunt mai bine utilizate de catre operatorii privati, pentru confortul pasagerilor. Ei bine, de pe pagina de internet a Regiotrans am retinut urmatoarea comunicare dintre un client si firma, datata 14.12.2011, pe care o redam intocmai:
„- cine este penalizat daca trenul nu este INCALZIT si/sau CURATENIA lasa de dorit? multumesc pentru raspuns! cu stima traian”
„- Automotoarele sunt compuse din doua unitati: cea cu motor si cea de tip remorca. In unitatea cu motor, incalzirea se face pe baza apei calde ce recircula de la motor, iar in unitatea remorca pe baza de motorina amestecata cu petrol. In cazul in care numarul calatorilor este suficient incat toti sa aiba loc in unitatea cu motor, nu se justifica incalzirea unitatii remorca (care are consumul costisitor). Se intampla uneori sa fie plin intregul automotor si sa fie incalzite ambele unitati, insa combustibilul este epuizabil, rezervorul avand o capacitate nu foarte mare, iar in acest caz se poate termina caldura. In unitatea cu motor caldura nu necesita combustibil, este mult mai eficienta si poate functiona continuu.”
Asadar, se incalzeste si cel de-al doilea vagon, dar numai daca are toate locurile ocupate si atat cat ajunge combustibilul! De altfel, pe pagina de web a Regiotrans si pe forumuri sunt mai multe reclamatii legate de lipsa caldurii si a curateniei din aceste trenuri. Asa ca o intrebare de bun simt este urmatoarea: oare SNCFR nu putea sa primeasca aceeasi subventie ca Regiotrans si sa mentina acceleratele „Sageata Albastra” de care toata lumea era multumita?