3,1K
Asa dupa cum v-am informat in urma cu doua saptamani in saptamanalul Bitpress Magazin, prin trecerea in exploatarea unui operator privat a segmentului de cale ferata dintre Parcul Kretzulescu (Campulung) si Curtea de Arges s-au scos din circulatie perechile de trenuri accelerate, cunoscute sub denumirea de „Sageata Albastra”. Aceste garnituri rapide si comode erau mai ales pe placul studentilor, al persoanelor in varsta si al grupurilor de turisti. Acum, pentru a ajunge in capitala, pasagerii trebuie sa mearga cu un automotor vechi pana la Golesti, in regim de personal, si aici sa astepte legaturi dinspre Pitesti pentru a face transbordarea.
Asa dupa cum anticipam, decizia de eliminare din graficele de circulatie a acceleratelor dintre Campulung si Bucuresti, a starnit nemultumire in Muscel si nu numai. O prima reactie publica ii apartine unui cetatean, pe nume Marian Marinescu, si care a lansat o petitie on-line pentru reintroducerea in grafic a acestor trenuri. Publicam aceasta solicitare adresata guvernului asa dupa cum a fost publicata pe site-ul www.petitieonline.ro, acolo unde orice o poate sustine prin semnatura.
Ce se spune in petitie…
,,Dupa privatizarea CFR pe sectiunea Golesti – Campulung Muscel, au fost anulate cele 3 trenuri (tip "Sageata Albastra") directe InterRegio care circulau pe ruta Bucuresti Nord – Campulung Muscel. Ca urmare a acestei masuri, la 17.06.2012, situatia se prezenta astfel :
1. Casele de bilete (atat din Bucuresti cat si din Campulung) nu mai emit bilete de calatorie pe toata ruta Bucuresti Nord – Campulung, ci numai pentru sectiunile care le apartin:
– in Bucuresti – pentru sectiunea Bucuresti – Golesti (apartinand CFR)
– in Campulung – pentru sectiunea Campulung – Golesti (apartinand operatorului privat)
2. Pentru o deplasare pe calea ferata de la Bucuresti la Campulung (si invers) trebuie sa:
– schimbi trenul in Golesti;
– intre cele doua trenuri trebuie sa iti iei un nou bilet de calatorie, pentru cea de a doua parte a traseului ;
– persoanele care beneficiaza de reducere sunt nevoiti sa consume doua tichete de reducere, in loc de unul singur (ca inainte de privatizare) desi se face o singura calatorie;
– te trambalezi (eventual sa alergi) de pe peron la caseria statiei Golesti, sa stai la coada pentru a-ti lua noul bilet (daca mai gasesti locuri) si apoi la noul peron(daca nu cumva ai pierdut legatura). In aceste conditii, cum se descurca persoanele cu dizabilitati, bolnavii, batranii, gravidele, etc? Dar in conditii climatice deosebite (viscol, ploi abundente, canicula, etc.)?
3. Timpul mediu de deplasare a crescut de la 164,8 minute la 220,5 minute (cu cca. 1 ora), timpul minim fiind de 194 minute (fata de 162 minute – inainte) iar timpul maxim fiind de 287 minute (aproape 5 ore) – fata de 175 minute inainte;
4. Biroul de Informatii al CFR din Gara de Nord si nici la telefonul 021-9521 ("informatii trenuri de calatori"), si nici la gara din Campulung nu s-a putut afla relatii privind circulatia trenurilor de calatori pe intreaga ruta Bucuresti – Campulung, fiecare putand da informatii numai pentru sectiunea care le apartine. Aceeasi situatie este si la "Mersul trenurilor de calatori" de pe Internet. Ma intreb cu groaza ce se intampla daca ai de mers pe o distanta mare care cuprinde una sau mai multe sectiuni apartinand unor operatori diferiti (CFR si respectiv privati).
Chiar nu este posibila existenta unui unic "Mers al trenurilor de calatori" pentru toata tara care sa cuprinda circulatia toturor trenurilor de calatori, indiferent de operator, informatii care sa le poti obtine dintr-o brosura unica, de pe internet si de la 021-9521, mai ales ca nicaieri – si nici n-am de unde afla – operatorii privati si sectiunile pe care acestia le opereaza ?
5. Trenurile directe erau folosite de multi calatori care aveau de rezolvat probleme de o zi in capitala, respectiv isi desfasoara activitatea acolo (ex: studenti) precum si de cei care doreau sa faca turism in zona Campulungului (prima capitala a Tarii Romanesti)
6. Facilitatile (aer conditionat, acces pentru persoane cu dizabilitati) oferite de trenurile vagoanele trenurilor directe de pe ruta Bucuresti – Campulung inainte de privatizarea CFR nu se mai regasesc la vagoanele pise la dispozitie de noul operator privat.
7. Nu pot sti cum as putea lua un bilet de calatorie cu anticipatie pe o ruta oarecare, avand in vedere cele prezentate la pct. 1. De asemenea, nu se poate sti daca un operator privat de pe o sectiune oarecare ofera aceleasi conditii si facilitati de calatorie ca CFR (ex: pentru grupuri, in circuit, etc.), facilitati ce se regasesc si la nivel European – CFR fiind afiliata la reteaua de cai ferate europene.
Toate aceste incoveniente majore create publicului calator prin privatizarea CFR ma face sa trag concluzia – logica in conceptia mea- ca privatizarea CFR n-a avut ca scop decat dezavantajarea (deservirea) calatorilor si nu o mai buna servire a lor.
Fata de cele de mai sus, va rog a lua masuri pentru rezolvarea de urgenta, in favoarea publicului calator, a TUTUROR aspectelor prezentate mai sus, si in special cu prioritate :
– reintroducerea in circulatie a celor trei trenuri directe pe relatia Bucuresti Nord – Campulung si retur;
– rezolvarea problemei tichetelor de reducere astfel incat pentru O calatorie pe un traseu care cuprinde doua sau mai multe sectiuni operate de operatori diferiti, calatorul sa utilizeze numai UN SINGUR tichet de reducere (s-ar putea rezolva foarte simplu prin eliberarea biletului pentru toata ruta in statia de imbarcare, indiferent carui operator ii apartine statia respectiva si chiar daca ruta respectiva include sectiuni apartinand unor operatori diferiti).”
Primarul Calin Andrei isi vede afectat Proiectul Kretzulescu
Introducerea acceleratelor „Sageata Albastra” catre Bucuresti a fost rodul unor insistente demersuri ale primarului Calin Andrei, acesta reusind sa determine chiar prelungirea traseului acestora pana in centrul municipiului, in halta Kretzulescu, care a devenit astfel a doua gara a orasului. Mai mult, prin proiectul de amenajare a parcului cu acelasi nume si a centrului istoric, aceasta halta avea un loc bine determinat in strategia de atragere a turistilor.
„De mai multi ani, facem demersuri la Ministerul Transporturilor pentru a realiza acest lucru, adica o statie in Parcul Kretzulescu. Cu ceva ani in urma, am adus la Campulung „Sageata Albastra”, a fost atunci considerat primul traseu regional acoperit cu acest tren. Iata ca acum demersurile noastre sa se realizeze aceasta extindere a traseului pana la Parcul Kretzulescu au dat roade. Toata lumea a fost de acord ca demersul nostru a fost unul bazat pe realitatile Campulungului si pe solicitarile cetatenilor de aici” – declara, in urma cu 3 ani, primarul Calin Andrei. Iata ca astazi el isi vede practic spulberate toate acele eforturi. De altfel, surse din anturajul sau sustin ca primarul Calin Andrei este foarte suparat de aceasta decizie bizara si, daca n-ar fi trenurile care transporta cimentul de la Holcim, ar fi gata sa sustina inchiderea totala a caii ferate dintre Campulung si Golesti!