De la 1 noiembrie 2012, toate anvelopele comercializate in cele 27 de state membre ale Uniunii Europene (UE) au obligativitatea de a afisa o eticheta similara celor intalnite la electrocasnice. Eticheta are rolul de a aduce la cunostinta cumparatorilor criterii de performanta, care sa-i ajute in luarea deciziei de a cumpara.
Scopul noii regelementari a UE este, pe langa informarea publicului, incurajarea producatorilor pentru a produce anvelope care sa imbunatateasca eficienta energetica a transportului rutier si reducerea emisiilor de CO2, imbunatatirea sigurantei rutiere si reducerea zgomotului asociat transportului rutier.
In consecinta, eticheta va afisa trei pictograme care vor contine informatii referitoare la cele trei obiective UE. Prima pictograma va informa despre impactul anvelopei asupra consumului de carburant si, implicit, asupra nivelului de emisii. Incadrarea se face intre clase de la A la G.
Prima pictograma va afisa o anvelopa si o pompa de carburant si va indica rezistenta la rulare. Astfel, sub aceasta pictograma se gasesc informatii despre impactul asupra consumului de carburant si, implicit, al nivelului emisiilor. Exista clase de la A la G. Diferenta dintre un set complet de anvelope din clasa A si unul din clasa G înseamna reducerea consumului de carburant (si cu acesta, emisiile de carbon) cu pana la 7,5%. Aceasta înseamna 300 litri de combustibil economisiti în peste 45.000 km (pentru un automobil echipat cu motor de 1,6 litri pe benzina, turbo), respectiv 240 litri de carburant economisiti pentru o masina cu motorizare turbo diesel, informeaza Michelin. Anvelopele din clasa A ofera cea mai buna eficienta la consum, iar fiecare clasa care urmeaza pana la clasa G creste consumul de carburant cu 0,1 litri/100 km parcursi. Consumul de carburant va varia de la o categorie la alta între 0,10 litri pana la 0,15 litri/100 de km, spune producatorul de anvelope Continental.
A doua pictograma se refera la performantele de franare pe carosabil umed. Exista clase de la A la G. Distanta de franare corespunzatoare unui vehicul echipat cu un set complet de anvelope de clasa A în loc de un set clasa F înseamna aproximativ 16-18 metri, în cazul franarii de urgenta a unui vehicul care se deplaseaza cu 80 km/ora, potrivit Michelin si Continental. Distanta de franare necesara pe carosabil ud la viteza de 80 km/h va varia cu pana la 6 metri între clasele de eficienta, conform celor de la Continental.
Ultima pictograma se refera la nivelul de zgomot exterior produs de anvelopa, masurat în decibeli (dB), cu trei clase. Limitele, care vor intra în vigoare de la data de 1 noiembrie 2016, prevad maximum doua linii negre în dreptul pictogramei referitoare la zgomot. Trei unde negre înseamna ca nivelul de zgomot se încadreaza în limitele legale actuale. Doua unde negre înseamna ca zgomotul se afla cu 3 dB sub limita actuala, la jumatatea nivelului de zgomot specificat în noua lege, iar o unda neagra înseamna ca nivelul de zgomot se afla cu 6 dB sub limita actuala, la 1/4 din nivelul de zgomot specificat în noua lege, informeaza Michelin.
Anvelopele sunt formate dintr-un amestec special de materiale.
In timpul exploatarii anvelopele sunt supuse unui numar foarte mare de deformari, ele trebuin sa se adapteze la o serie întreaga de conditii, unele dintre acestea, extrem de dificile. Michelin indica patru exemple in acest sens:
– La o viteza de 80 km/ora, compusii inclusi în banda de rulare aflata în contact cu solul dispun de mai putin de o milisecunda pentru a ghida, accelera si frana vehiculul.
– Ori de cate ori treceti peste o groapa sau loviti bordura, unele zone ale anvelopei se deformeaza în proportie mai mare de 150%.
– In timpul verii, pe autostrada, atunci cand afara temperatura este de 30 grade Celsius, temperatura anvelopei atinge o valoare de 80 grade Celsius.
– Atunci cand masina vireaza pentru a evita un obstacol, greutatea exercitata pe flanc creste cu mai mult de 500 kg.