2,8K
Ion Glisca, presedinte FPIMM Arges si vicepresedinte al Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), a fost prezent la mijlocul acestei luni la intalnirea cu Maria Grapini, ministrul delegat pentru intreprinderi mici si mijlocii, mediu de afaceri si turism. Intalnirea a durat aproximativ trei ore, in cadrul acesteia luand cuvantul 16 persoane din conducerea CNIPMMR.
Cele 10 prioritati ale mediului de afaceri
10 sunt prioritatile mediului de afaceri si sectorul IMM-urilor in 2013
1.Asigurarea unui cadru legal stabil si predictibil pentru mediul de afaceri,
cu imbunatatirea in 2013 doar a aspectelor privind reducerea birocratiei si a fiscalitatii, precum si valorificarea aquis-ului si a bunelor practici ale UE, cu respectarea transparentei decizionale si a dialogului social calitativ cu confederatiilor patronale, cu realizarea sistematica de evaluari de impact a fiecarui nou act normativ si a analizelor cost-benficiu pentru IMM-uri.
2.Adoptarea unei noi legi pentru intreprinderile mici si mijlocii
care sa asigure implementarea deplina la nivel national a Small Business Act (SBA), aplicarea principiului „Reglementati mai intai pentru IMM-uri” si cresterea treptata de la 0,4% la 1% din PIB a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru finantarea programelor de dezvoltare, a masurilor de sprijinire a infiintarii de noi intreprinderi si de sustinere a dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, la nivel national si local, pentru perioada 2013-2020.
3.Cresterea sumelor alocate programelor de infiintare si dezvoltare a intreprinderilor mici si mijlocii
raportat la efectul multiplicator inregistrat in 2012, cu alocarea prioritara a 300 milioane euro pentru sustinerea financiara a programului start-up in perioada 2013-2014, care va asigura crearea unui numar de 300.000 locuri noi de munca si cresterea cu 4,26% a PIB in perioada 2013-2016.
4.Relansarea procesului investitional
prin diversificarea serviciilor oferite de Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM si Fondul Roman de Contragarantare (in prezent FNGCIMM garanteaza pentru 1,4 mil. Euro si poate garanta pentru inca 2,5 mil. Euro, prin modernizarea serviciilor) in vederea relansarii finantarii IMM-urilor; Masuri de stimulare a IMM-urilor: impozitarea graduala a IMM-urilor nou infiintate – scutire de impozit in primul an, reducerea cu 50% a impozitului pe profit in cel de-al doilea an, cu obligativitatea de asigurare a functionarii societatii pe o durata de minim trei ani dupa finalizarea facilitatilor; Utilizarea unei parti din resursele POSDRU pentru finantarea microintreprinderilor similar proiectelor utilizate in alte tari, cum ar fi Italia; Reglementarea de stimulente pentru crearea de noi locuri de munca; Modificarea si completarea o.u.g. nr. 85/2008 privind stimularea investitiilor, aprobata prin Legea nr. 78/2009; Imbunatatirea cadrului legal privind schemele de ajutor de stat, cu modificarea criteriilor de acordare pentru a le face pe deplin accesibile IMM-urilor; Masuri proactive de stimulare a investitiilor: scutirea de impozit pe cladiri neterminate, care vor fi finalizate.
5.Dezvoltarea IMM-urilor din Romania, prin sustinerea distributiei si comercializarii produselor lor
– Extinderea masurilor adoptate prin Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, privind protectia impotriva intelegerilor si practicilor anticoncurentiale si accelerarea platilor comerciantilor catre toate IMM-urile furnizoare – din industria usoara, mobila, produse chimice, etc., care va stimula cresterea productiei industriale autohtone si va reduce importurile;
– Dezvoltarea unei retele de colectare in vederea distributiei produselor traditionale si locale realizate de IMM-uri, inclusiv micii agricultori si mestesugari, cu implicarea financiara a fondurilor UE;
– Instituirea obligativitatii pentru marile lanturi de magazine de a asigura un spatiu minim de desfacere (30%) pentru prezentarea si comercializarea produselor traditionale si locale realizate de IMM-uri, inclusiv micii agricultori si mestesugari din Romania;
– Dezvoltarea retelelor si centrelor de consultanta si informare pentru IMM-uri, a serviciilor de sprijin in afaceri, a portalurilor de solutii pentru IMM, sustinerea retelelor de cooperare dintre IMM-uri, centre de cercetare si universitati, organizatii de formare profesionala si formare profesionala continua, institutii financiare si consultanti;
– Sustinerea dezvoltarii organizatiilor IMM-urilor, pentru asigurarea de servicii complexe, adaptate specificului micilor intreprinzatori in vederea accelerarii recuperarii decalajului dintre Romania si UE (in Romania sunt 24 de IMM-uri/1000 locuitori, in UE sunt 42 de IMM-uri/1000 locuitori).
6.Imbunatatirea accesului IMM-urilor la finantare
-simplificarea procedurilor, pentru cresterea absorbtiei fondurilor structurale;
– imbunatatirea reglementarilor privind scutirea impozitului pe profitul reinvestit;
– cresterea accesului IMM-urilor la achizitii publice: obligativitatea impartirii in loturi mai mici a obiectului achizitiei, simplificarea procedurii privind acordarea de avansuri, etc.;
– reglementarea in regim de urgenta a obligatiei de plata a valorii contractelor de achizitie publica in termen de maxim 30 de zile calendaristice de la receptie, cu sanctiuni ferme (dobanzi si penalitati echivalente cu cele pentru datorii bugetare), cu transpunerea Directivei 2011/7/UE;
– instituirea, potrivit practicii europene, a mediatorului de credite pentru IMM-uri, la nivelul fiecarui judet, dupa model francez, care sa asigure realizarea a 3 scopuri: cresterea creditarii IMM-urilor, oferirea de solutii intreprinderilor, in special sectorului IMM, pentru a obtine finantari de la banci si sesizarea Guvernului in cazul aparitiei unor probleme nerezolvate majore;
– sustinerea dezvoltarii cec ca banca pentru finantarea IMM-urilor si a programelor de microfinantare pentru microintreprinderi.
7.Realizarea inventarului complet al taxelor nefiscale si al avizelor, autorizatiilor si licentelor in vigoare
inclusiv a procedurilor aplicabile pentru obtinerea acestora, care sa fie accesibil on-line si care sa constituie suportul reducerii cu cel putin 10% dintre acestea si simplificarii procedurilor administrative privind infiintarea si functionarea intreprinderilor si reducerea fiscalitatii si parafiscalitatii.
8.Imbunatatirea legislatiei privind parteneriatul public-privat
in vederea reducerii plafoanelor stabilite de dispozitiile legale, pentru a le face operationale pentru intreprinzatorii din Romania, inclusiv pentru IMM-uri.
9.Imbunatatirea reglementarilor privind executarea silita pentru debite bugetare
cu deblocarea conturilor bancare ale IMM-urilor si crearea unui sistem de reesalonare a sumelor, prin retinerea de maxim 30% din veniturile lunare, fara afectarea platii salariilor si activitatii curente.
10.Realizarea unor actiuni de interes major pentru sectorul IMM-urilor
pe baza de parteneriat public-privat, cu valorificarea bunelor practici anterioare:
– Colaborare in realizarea „Cartei albe a IMM-urilor din Romania”-2013;
– Parteneriat in organizarea „Topului National al Firmelor Private din Romania – 2012” si pentru „Ziua Intreprinzatorilor”-2013;
– Colaborarea cu portalului de solutii pentru IMM: www.immromania.ro, pentru imbunatatirea accesului IMM-urilor la informatii, a relatiei autoritatilor publice cu intreprinzatorii si cresterea transparentei;
– Organizarea de evenimente (seminarii, mese rotunde, etc.) la nivel national si regional pentru IMM-uri;
– Consilier pentru IMM-uri la Ministerul Economiei din partea CNIPMMR, in regim de voluntariat.
Sugestiile lui Ion Glisca
Ion Glisca a apreciat drept ,,pragmatica si realista” intalnirea, declarand ca ministrul Grapini a fost deschisa catre un dialog constructiv. In calitate de presedinte FPIMM Arges si vicepresedinte CNIPMMR, Glisca a propus o serie
de masuri, dintre care amintim:
-TVA-ul la incasare sa devina optional
-inasprirea legii pentru cei care emit cecuri si bilete la ordin fara acoperire
-sa nu scada plafonul platii in numerar intre persoane juridice (in special pentru comercianti).
De asemenea, Ion Glisca a propus ca Ministerul pentru IMM-uri sa creeze in fiecare judet un birou de informatii cu un salariat. Printre atributiile pe care acest birou ar trebui sa le aiba, presedintele FPIMM Arges a amintit informarea intreprinzatorilor cu privire la:
-masurile luate pentru dezvoltarea mediul de afaceri si sectorul IMM-urilor;
-lansarea proiectelor europene si a programelor de finantare de la bugetul de stat pentru IMM-uri.
Totodata reprezentantul FPIMM Arges a solicitat Mariei Grapini creearea de catre Minister a unui portal special pentru IMM-uri.