2,1K
Potrivit unei analize facute de catre jurnalistii de la Financiarul, Renault nu va mai sta mult timp in Romania. Calculele financiare i-ar putea determina pe francezi sa renunte la Uzina de la Mioveni, ceea ce ar insemna o adevarata apocalipsa socio-economica pentru judetul Arges. Potrivit Financiarul, conducerea Renault a inceput sa se gandeasca foarte serios la relocarea productiei o data cu revendicarile salariale din ce in ce mai mari ale angajatilor, semnificativ mai bine platiti decat cei din Maroc.
Cu ce este mai breaza uzina din Tanger
Iata care sunt, in opinia analistilor de la Financiarul, principalele atu-uri ale uzinei din Tanger:
*Este amplasata pe cea de a doua cale maritima (ca tranzit) din lume, portul Tanger situandu-se intr-o pozitie strategica facand legatura intre Asia, Europa, America de Nord si cea de Sud. O infrastructura de export care nu poate fi egalata de ceea ce ofera Romania in acest domeniu.
*Vanzarile Dacia si piata auto marocana au crescut anul trecut cu 20% respectiv 30%, in timp ce in Romania acestea au pierdut mai bine de 80% in ultimii sase ani.
*Costurile de fabricatie sunt extrem de avantajoase, la fel si avantajele fiscale oferite de Maroc. Fabrica beneficiaza de scutire pe impozitul pe societate pentru 5 ani, subventii pentru formare, ajutoare financiare pentru formare profesionala, precum si pentru constructia uzinei. In pus, costurile implementarii proiectului, ce depaseste 1 miliard euro, au fost impartite intre Renault France (122,4 milioane euro) si Casa de Economii Marocana (117,6 milioane euro). Desi aceasta impartire ofera grupului 51% din actiuni, suma totala este completata de bani proveniti din zona privata. Astfel, fondul de investitii Hassan ofera un imprumut cu dobanda preferentiala grupului Renault in valoare de 200 milioane euro, in timp ce un consortiu bancar marocan se angajeaza sa finanteze un proiect in valoare de 105 milioane euro pentru echipamente si aproximativ 80 de companii care vor sa se instaleze in zona pentru a satisface nevoile logistice de productie. In plus, statul marocan a venit cu o subventie de 95 milioane euro constand in terenurile gata amenajate pe care s-au construit fabrica, precum si facilitatile de transport catre terminalele portuare din Tanger, precum si un spatiu de depozitare de cateva hectare pentru depozitarea in zona portuara a masinilor pregatite pentru export. Cumulate, aceste avantaje duc la o economie de 500 de euro pentru fiecare masina produsa la Tanger.
Avantaje si pe pietele din Rusia si India
,,Renault a decis ca productia de Duster cu volan pe dreapta sa fie facuta la Chennai (India) ceea ce inseamna ca, din punct de vedere al competitivitatii, se ridica un mare semn de intrebare in legatura cu acest element in ceea ce priveste Mioveni. La aceasta se adauga faptul ca semnarea acordului de liber schimb intre UE si India, este un impuls superior pentru competitivitatea uzinei din Chennai datorita eliminarii taxei vamale de 10%. In plus, nu trebuie uitat ca gama Logan, Sandero si Duster4X4 sunt produse la fabrica din Moscova, piata rusa fiind extrem de interesanta pentru grupul francez. In acest context trebuie mentionat ca modelul Duster este extrem de apreciat in Rusia fiind pe locul cinci in topul celor mai vandute vehicule pe aceasta piata. In consecinta, Renault s-a decis sa reorganizeze fabrica pentru a ajunge la o capacitate de 185.000 unitati/an. In acelasi timp, la fabrica Avtovaz (Lada) de la Togliati (situata la 1000 km de Moscova) vor fi produse motoare si cutii de viteza ceea ce va permite reducerea, in continuare, a costurilor masinilor fabricate in Rusia.” mai noteaza cei de la Financiarul.
Ce ar insemna plecarea Renault de la Mioveni?
Ne este si frica sa dam un raspuns la aceasta intrebare. In ceea ce priveste piata fortei de munca, fabrica de la Mioveni inseamna aproximativ 20.000 de angajati (luand in considerare inclusiv colaboratorii Dacia), uzina generand, la nivel national, aproximativ 150.000 de locuri de munca. Pe de alta parte, nu este de neglijat nici plusul adus pe industria orizontala – Dacia are in acest moment 94 de furnizori principali, numarul total al partenerilor ridicandu-se la 800.
Daca acum Renault a indentificat beneficii mult mai mari pe alte piete, grupul francez nu trebuie sa uite ca si statul roman a fost extrem de generos (exceptand infrastructura rutiera): ajutorul de stat a totalizat aproape 100 de milioane de euro, pana la 1 ianuarie 2007, Renault nu a platit statului impozit pe profit (timp de doi ani), dobanda la restante, taxe vamale si TVA pentru importuri si bunuri de pe piata interna si a beneficiat de un decalaj de 3 ani pentru plata TVA aferenta vanzarilor Dacia pe piata interna. Dar cum branza este pe bani… viitorul este cat se poate de nesigur pentru angajatii de la Mioveni si pentru economia argeseana, in general.