1,6K
Publicatia franceza Les Echos a publicat recent un articol prin care incearca sa induca ideea ca Renault nu ar mai trebui sa-si pastreze investitia din Romania, pentru ca a devenit mult prea costisitoare din punct de vedere al salariilor. Jurnalistii afirma ca salariul mediu brut al unui operator de la uzina Dacia din Mioveni l-a depasit anul trecut pe cel al unuia de la uzina care produce Clio in Turcia, iar salariile medii din Romania sunt de aproape trei ori mai mari decat la uzina din Tanger si peste cele din Rusia.
Costurile medii salariale la uzina Dacia din Mioveni au crescut cu 26% in ultimii patru ani, in timp ce la Bursa, in Turcia, cresterea a fost de 6%, spune Arnaud Deboeuf, sef al gamei Entry la Renault. Practic, in 2013 salariul mediu lunar brut al unui operator la Mioveni a fost de 950 euro, in timp ce la Bursa (Turcia) salariul era de 925 euro.
Diferenta e mare si fata de uzina Avtoframos care asambleaza Logan si Sandero langa Moscova (salariul lunar de 920 euro), in timp ce la uzina Lada AvtoVAZ din Togliatti (parte a Renault) salariul mediu este 500 euro.
Principalul concurent al uzinei Dacia este sit-ul de la Tanger din Maroc unde salariul este de 340 euro/luna, de 2,8 ori mai mic decat la Mioveni. La Tanger a fost inaugurata o a doua linie de asamblare in toamna lui 2013, special pentru Sandero, iar productia creste treptat si numarul de angajati a ajuns la 5.500.
Jurnalistii de la Les Echos nu scriu, insa, si faptul ca masinile fabricate la Tanger nu prea au cautare, intrucat se spune pe piata cunoscatorilor auto ca ar fi de slaba calitate si incomparabil mai proaste decat cele fabricate la Mioveni.