Pe 21 mai Parlamentul francez a votat în unanimitate o lege prin care se speră că va fi stopată risipa de mâncare. Concret, marile lanţuri de magazine vor fi obligate să doneze mâncarea nevândută organizaţiilor caritabile sau către hrănirea animalelor.
Francezii aruncă fiecare, în medie, la gunoi, 20.39 de kilograme de mâncare într-un an, iar costul acestei risipe se ridică la circa 12-20 miliarde de euro. Acum toate supermarketurile vor trebui să semneze contracte cu organizaţii caritabile care să faciliteze donaţiile de alimente, măsură prin care guvernul estimează că va înjumătăţi risipa de hrană din Franţa până în 2025.
Produsele alimentare vizate sunt cele apropiate de termenul de garanţie, care vor fi oferite în scopuri caritabile, dar şi cele deja expirate, ce vor fi folosite pentru hrănirea animalelor.
În România, unde se consumă în draci şi se aruncă la fel, o astfel de măsură pare a fi departe de a fi implementată.
“În momentul de față, există destulă marfă expirată sau improprie consumului, care se repune, ilegal, în vânzare. Cred că doar 10% din carnea trimisă la neutralizare ajunge cu adevărat să fie distrusă. O parte din retururi dispar pe drum și sunt repuse pe piață. În cazul produselor ambalate, se schimbă eticheta și sunt vândute prin buticuri de cartier. Carnea e tocată, pentru cârnați sau mici, care se vând prin tot felul de carmangerii improvizate.
Nu cred că suntem pregătiți să evităm riscul unor infecții alimentare. Și astăzi avem multe probleme, vă dați seama ce o să fie când încep să circule mărfuri în pragul expirării, amestecate: ouă, carne, pâine, legume? Dacă pentru produsele ambalate în vid, sau pentru legume și conserve nu ar fi o problemă, ouăle și carnea crudă au un mare risc de contaminare. Intoxicațiile vor fi fenomen de masă, se vor interna cartiere întregi. Vorbim despre o bombă biologică aruncată pe piață. Cine își asumă așa ceva? Cine plătește recontrolarea produselor, sortarea, transportul în condiții adaptate specificului mărfii? Fie producătorul, care va da faliment, vă spun de pe acum, fie consumatorul, căruia i se transferă cheltuielile, în preț. Hipermarketul este suficient de puternic ca să negocieze de pe poziții de forță.” avertizează Sorin Minea, președintele Romalimenta.