Acest articol ar putea sta sub semnul dictonului latin: Finis coronat opus („Sfârşitul încununează lucrarea.”), căci ne apropiem odată cu sfârşitul anului şcolar de momentul în care elevii şi profesorii adună laudele muncii lor şi ale performanţelor şcolare.
După ce în aprilie anul curent o elevă de la clasa a IX-a D, Cîrstea Adriana, a obţinut menţiune la etapa naţională a Olimpiadei de limbi clasice, desfăşurată pentru al doilea an consecutiv la Piteşti, recent latiniştii au înregistrat magna cum laude un alt succes.
La sfârşitul lunii mai a avut loc ediţia a XXII-a a Concursului bilateral Certamen Ovidianum Ponticum, la Constanţa. Din lotul olimpic al judeţului Argeş a făcut parte şi eleva Rusu Elena Amalia, tot de la clasa a IX-a D care a reuşit să obţină locul al III-lea la etapa națională a acestui concurs a cărui miză este selectarea elevilor care vor participa anul viitor în Italia la Certamen Ovidianum Sulmonense.
La etapa naţională elevii au tradus şi comentat un text din Metamorphoseon libri de Publius Ovidius Naso, şi câteva versuri din Epistulae ex Ponto, ale aceluiaşi poet de care ne leagă pe noi românii o afinitate deosebită, întrucât este primul mare scriitor universal, care trăind în exil pe malurile Pontului Euxin, a scris la începutul secolului întâi despre realităţile geografice şi etnografice din Schytia Minor, Dobrogea de azi.
Din cei şapte elevi care au reprezentat judeţul anul acesta la Constanţa, patru au venit cu premii şi menţiuni, dovadă că flacăra latinităţii arde intens pe meleagurile argeşene.
Crețu Alexandru Flavian, clasa a X-a,C.N. I.C. Brătianu, prof. Cucu Gheorghiţa, premiul II;
Rusu Amalia Elena, clasa a IX-a, Liceul Teoretic Iulia Zamfirescu, prof. Hoaghea Cristian, premiul III;
Ţăruş Constantina, clasa a X-a, C.N. Vlaicu Vodă, prof. Bănică Carmina, menţiune;
Popa Diana Mihaela, clasa a XI-a, C.N. Vlaicu Vodă, prof. Bănică Carmina, premiu special .
Este remarcabilă şi demnă de laudă dorinţa tinerilor de azi, care în epoca digitalizată şi informatizată se apleacă cu pathos către studiul originii noastre latine şi al literaturii clasice, în măsură să ne confere demnitate ca neam şi conştiinţa autenticelor valori spirituale.
Rusu Amalia, eleva care a obţinut premiul al III-lea, este o fată modestă, în ciuda reuşitelor şcolare remarcabile, dar care a descoperit alături de profesorul de limba latină pasiunea pentru studiul unei discipline dificile tuturor, intangibilă multora. Ne-a mărturisit că succesul de anul acesta a ambiţionat-o astfel încât anul viitor se pregăteşte să participe la proba de baraj care selectează pe cei şase elevi din România participanţi la etapa internațională din Italia, de la Sulmona.
Am fost surprinşi de eleganţa exprimării elevei de doar 15 ani şi mai ales de frumosul elogiu adus limbii latine pe care îl redăm textual mai jos:
RUSU AMALIA: „Concursul la care am participat a fost o experiența unică. Am cunoscut noi oamenii, am luat contact cu literatura latină şi cu clasicii ei, mi-am dezvoltat totodată şi imaginația dar şi cultura. Pe lângă toate aceste lucruri care au valenţe profunde şi care sunt experiențe frumoase care îmi bucură inima, cel mai de preț lucru a fost premiul care a venit ca răsplata la eforturile mele. Importanţa limbii latine şi preocuparea tinerilor este cel mai bine reliefată în concursuri şi olimpiade. Sunt de părere că limba latina trebuie studiată la clasă deoarece este stratul primordial al limbii române şi fiind cunoscători de limbă latina putem face paralele între română şi latină. Nu doar gramatica are rol esențial în cultura romană, ci şi literatura. Studiind literatura latină luăm contact direct cu frumusețea scrierilor, perspectiva, întâmplările ce preceda poporul român şi registru stilistic latin din care a luat naștere cel român. În concluzie, pentru mine limba latina este o pasiune. Participarea la activitățile extrașcolare ce ţin de limba latină pentru mine sunt oportunități în care îmi pot exercita pasiunea pentru această limba. Nu pot decât să fiu recunoscătoare profesorului meu, d-lui Cristian Hoaghea, pentru faptul că mi-a împărtăşit din dragostea pentru studiul limbilor clasice şi pentru multele ore de pregătire suplimentară în care cu răbdare şi dăruire am descoperit împreună farmecul versului ovidian.„
Îi urăm de acum succes şi o felicităm şi odată cu ea pe toţii colegii ei care au obţinut premii în fiecare an la concursurile şi olimpiadele de limbi clasice.
Ştim, de asemenea, că programa pentru concursul Ovidianum nu face parte din programa de studiu la clasă a limbii latine şi pregătirea elevilor pentru acest concurs, ca şi pentru multe altele, ţine exclusiv de pregătirea suplimentară, îndelungată şi minuţioasă a profesorului şi a elevului. Dar când rezultatele sunt remarcabile, efortul şi perseverenţa sunt răsplătite din plin: Labor improbus omnia vincit!