În perioada 22-30 iunie, comisarii Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor Argeş au luat la puricat modul de comercializare, prezentare şi publicitate a produselor cosmetice. Potrivit unui comunicat remis de conducerea instituţiei, au fost vizaţi 18 operatori economici şi verificate produse în valoare totală de 26.561 lei. În urma controalelor, produse valorând 7796 lei s-au dovedit a fi neconforme, motiv pentru care comisarii OPC au aplicat 13 sancţiuni contraventionale, dintre care amenzi în valoare totală de 27.000 lei şi 4 avertismente.
Neregulile constatate
– netraducerea informatiilor necesare referitoare la producator/importator, instructiuni de folosire pentru produse – gel de curatat maini, crema, gel par, sclipici, adeziv unghii, oja, fard ploape, luciu buze);
– la doi operatori economici au fost gasite la comercializare produse cosmetice care nu se mai incadrau in data de minima durabilitatea specificata pe recipientul produsului (solutie de dezifectie si conturarea unghiilor carmin, oja) – valoare totala de 55 lei (oprite defintiv de la comercializare);
– comercializarea unor produse (deodorant stick diverse sortimente) avand mentiunea “33% gratis” fara ca aceasta informatie sa poata fi verificata comparativ;
Sfaturi pentru consumatori
– sa achizitioneze cosmetice numai din magazine si/sau raioane specializate, unde se elibereaza documente de cumparare (factura, bon fiscal, chitanta fiscala), de care vor avea neaparat nevoie in caz de reclamatie; in plus, produsele originale nu se vand in afara lanturilor de distributie cum ar fi tarabele sau persoane fizice “cu sacosa”;
– sa fie atenti la preturi, deoarece preturile mici propuse sunt dubioase, ele provin cu siguranta din filiere paralele; ;
– sa verifice daca integritatea si calitatea ambalajului corespunde valorii produsului; sunt sanse mari ca un produs zis “de lux”, ambalat in punga de plastic sau intr-o cutie banala, sa fie de fapt o contrafacere;
– sa examineze cu atentie eticheta, o calitate proasta a tiparirii poate ascunde o contrafacere;
– sa stie ca unii producatori si importatori “de marca” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu eticheta – holograma, pentru securizarea lor si pentru protejarea marcii;
– sa stie ca pe orice produs cosmetic trebuie sa fie inscriptionat numele sau denumirea producatorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piata, ori al importatorului de produse din afara UE;
– sa stie ca majoritatea produselor trebuie sa aiba inscriptionata data de minima durabilitate precedata de expresia ” A se folosi preferabil inainte de”, urmata de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscriptionata aceasta data, exprimata fie prin luna si an, fie prin zi, luna si an si cu cifre arabe;
– sa stie ca anumite produse precum cremele nu au data de minima durabilitate, ci au inscriptionat un simbol (PAO) constand intr-o cutie intredeschisa, pe sau langa care este mentionata perioada dupa deschidere in care produsul poate fi folosit in siguranta, in luni de zile(6, 12, 24 luni de ex);
– sa stie ca sunt produse la care data de minima durabilitate este mai mare de 30 de luni si atunci aceasta nu se mai mentioneaza (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele);
– sa citeasca atent continutul etichetei si sa tina cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sanatate.