Chiar dacă au absolvit chiar şi o facultate, aproape jumătate dintre români sunt analfabeţi funcţionali. Adică scriu, citesc, semnează, dar nu înţeleg ceea ce citesc, nu corelează informaţii şi pică teste simple de logică. Potrivit unui studio realizat de către Centrul de Evaluare şi Analize Educaţionale, 42 la sută dintre români se află în această situaţie: au absolvit diverse forme de învăţământ, dar când ajung la interviu în faţa unui angajator, constată că nu au cunoştinţele şi deprinderile necesare pentru viaţa reală.
„În momentul de faţă e 42% procentul elevilor care ţin de analfabetism funcţional, adică sunt elevi care nu sunt capabili să facă raţionamente elementare, nu ştiu să folosească operaţiile matematice elementare când se confruntă cu o situaţie din viaţa de zi cu zi.”, a spus Cristian Hatu,preşedintele Centrului de Evaluare şi Analize Educaţionale.
Deşi Europa are un plan de reducere a ratei analfabetismului funcţional la 15%, România nu are nicio iniţiativă concretă.
Legea Educaţiei a suferit peste 60 de modificări în 25 de ani, iar şcoala e captivă în predarea generalităţilor. După principul – elevul trebuie să audă de toate! Un princiul contrazis de viaţa de zi cu zi, unde economia de piaţă are nevoie de oameni specializaţi.