O situație nemaiîntâlnită până acum în administrația locală și județeană este pe cale să pună în dificultate cei 2500 de călători, din fiecare zi, ai rutei Mioveni-Pitești. Administraţia piteşteană a somat verbal (!!!) firma de transport care asigură acest traseu să nu mai oprească în staţia de la Centrul de Diagnostic, indicându-le drept singură oprire, începând cu această sâmbătă, autogara de la CNCD. Mai mult, transportatorului nu i s-a oferit nici posibilitatea de a-i informa pe clienţi despre această schimbare radicală. Şi cât se poate de bruscă, după ani în care nu a deranjat pe nimeni, poate pentru că este un act de normalitate și de respect pentru călătorii care fac naveta zilnic între cele două orașe cu legături atât de speciale…
Frustrarea călătorilor din Mioveni este ușor de anticipat în situația în care vor avea de mers, pe jos, 1,5 km, de la autogara CNCD până în centru, distanță despre care Googlemaps spune că un pieton o parcurge în circa 20-30 de minute. Asta dacă nu sunt copiii, persoane cu handicap locomotor sau persoane în vârstă. Mai mult, Primăria Piteşti nu oferă la acest moment posibilitatea unui transport în comun din zona Popa Şapcă, în centrul Piteştiului, iar alternativa taxiului ar fi un lux prea puțin probabil pentru cei care călătoresc cu autobuzul.
În anul 2012, viceprimarul de atunci și actualul primar al Piteștiului, Cornel Ionică, a comunicat Consilului Județean Argeș că nu pune la dispoziție nicio stație în oraș pentru transportatorii din afara Piteștiului. Nu este clar dacă există o hotărâre a Consiliului Local Pitești în acest sens sau ce bază legală are această decizie, dar este sigur că cetățenii care circulă pe această rută și al căror interes ar trebui să primeze au de pierdut. Şi timp, şi bani!
,,Poliţia Locală a fost şi este folosită ilegal pentru a ne hărţui”
Am stat de vorbă cu Liviu Poșircă, reprezentantul firmei care operează serviciul de transport persoane pe această rută.
,,Noi am cerut sprijin şi rezolvarea amiabilă a situaţiei, pentru că nu poţi, în două zile, să anunţi 2500 de persoane pe care le transportăm zilnic de schimbarea staţiei. Măcar să fi anunţat prin mass-media… Am făcut o adresă către Primăria Piteşti să ne înţeleagă, să se dea o hotărâre de Consiliu Local pentru a ne da o staţie de îmbarcare/debarcare cu plecare din cap de linie, de autogară, că aşa este normal şi… acum vom vedea ce vom face. Deocamdată vom opri tot la Bălcescu, deşi vom primi amenzi, le vom contesta, pentru că noi credem că sunt ilegale. Între timp, Poliţia Locală a fost şi este folosită ilegal pentru a ne hărţui. Chiar în această seară, am fost anunțat de șoferi că Poliția Locală din Pitești le-a pus în vedere ca începând de mâine dimineață (n.r. sâmbătă, 27 august) să nu mai oprească în stația de Spitatul Bălcescu.” ne-a declarat Liviu Poşircă.
,,Ne-a transmis domnul viceprimar Apostoliceanu că de mâine nu mai avem ce căuta în oraş”
Până acum, călătorii rutei Mioveni-Pitești au avut mai multe stații de îmbarcare și debarcare apropiate de zona centrală a Piteștiului. Ultima locație este cea de lângă Spitalul Bălcescu. Începând de astăzi, Primăria Pitești a pus în vedere operatorului de transport Vulturul Company că nu mai are acces la această locație și că va trebui să pună capăt de linie la autogara CNCD, în acest moment cvasinecunoscută publicului.
,,Acest traseu îl fac din 1993. Ne-am mutat din parcare, de la Argeşul, pe Calea Bucureşti, de pe Calea Bucureşti ne-au mutat la Stadion, de la Stadion ne-au mutat la Maternităţii şi, într-un final la Bălcescu, unde opream de zece ani. Licitând pe SEAP, în 2012 nu am ştiut de adresa pe care pe atunci viceprimarul Cornel Ionică a dat-o în sensul ca pe raza municipiului Piteşti să nu fie nicio staţie. De la Gropeni ne-a şters patru staţii: cea de la bazinul de apă, unde sunt copii care fac naveta, iar asta este un mare abuz, apoi staţia Peco, Rectoratul, Centrul de Diagnostic şi după doi ani ne-am trezit că în două zile, verbal, ne-a transmis domnul viceprimar Apostoliceanu că de mâine nu mai avem ce căuta în oraş.” a declarat, pentru Bitpress.ro, reprezentantul firmei Vulturul Company.
,,Se va încuraja pirateria, că asta văd că se vrea.”
Cea mai complicată situaţie va fi, cu siguranţă, pentru elevi. Vorbim nu doar de siguranţa acestora în trafic, ţinând cont de circulaţia de la Podul Viilor, ci şi de faptul că vor pierde timp preţios în drumul spre şcoală. Mai mult, chiar şi dacă va fi introdusă o linie de transport a Publitrans, vorbim de costuri suplimentare pe care aceştia va trebui să le suporte. Iar transportul din Piteşti, se ştie, este printre cele mai mari din ţară! Un transport pe care vor trebui să-l suporte și bătrâni cu venituri modeste sau elevi care fac naveta pentru școală.
,,Noi avem nevoie de o staţie aproape de zona centrală nu pentru noi, ci pentru că elevii trebuie să ajungă la licee, în timp util şi în siguranţă. Cred că sunt interese financiare, dar pe noi nu ne interesează. Ne interesează aspectul social. Nici nu ştiu cum se vor descurca elevii cu costurile suplimentare. Noi am subvenţionat transportul elevilor cu 40% în condiţiile în care nu am primit subvenţii de la administraţia locală. În plus, suntem singura firmă care funcţionăm cu case de marcat pe tot traseul judeţean. Nu poţi să laşi cetăţenii la Podul Viilor, mai ales că începe şi noul an şcolar. În plus, Publitrans nu are nicio legătură din Popa Şapcă, către centru. Cu alte cuvinte, lăsând cetăţenii la Podul Viilor, nici măcar legătură urbană nu li se asigură. Se va încuraja pirateria, că asta văd că se vrea. Toată lumea ştie că parcările de pe Calea Bucureşti şi cele de lângă Cinema Bucureşti sunt ocupate de şoferi care fac piraterie.” ne-a mai declarat fostul primar al Vultureştiului.
,,Mioveniul dă posibilitatea firmelor din Piteşti să oprească pe raza oraşului”
Situaţia este cu atât mai curioasă cu cât şi Piteştiul, şi Mioveniul, sunt conduse de primari PSD. Măcar din acest punct de vedere, pe linie de partid, ne-am fi așteptat să existe ajutor reciproc. Numai că ajutorul pare a fi doar unilateral căci, în timp ce Piteştiul ţine Mioveniul la periferie, în Mioveni sunt acceptate toate microbuzele din Piteşti. În plus, beneficiază şi de parcare!
,,Mioveniul dă posibilitatea firmelor din Piteşti să oprească pe raza oraşului, inclusiv celor 100 de autobuze care fac naveta la Dacia Renault şi pentru care Mioveniul asigură şi parcare. Mai sunt staţii în care opresc microbuze de la tot felul de firme din Piteşti şi mai sunt 300-400 de autoturisme care vin pe raza Mioveniului şi care au parcarea asigurată. În schimb, Mioveniul nu a cerut, pentru acest traseu, decât o singură staţie, de debarcare şi de urcare.”
,, Acești 45.000 de călători pe care îi transportăm lunar contribuie și ei, direct sau indirect, la viața economică a Piteștiului”
Nici din punct de vedere legal lucrurile nu ar fi în regulă, susţine Liviu Poşircă:
,,O situație bizară se creează prin faptul că noi nu am fost consultați, așa cum prevede legea. Printr-o Hotărâre a Consiliului Local Pitești se stipulează clar că, la cererea operatorilor de transport, se vor oferi stații. Noi am făcut cereri, inclusiv acum, prin care solicităm să ni se ofere două sau cel puțin o stație de debarcare eficientă ca locație pentru cetățenii din Mioveni și din Pitești care intenționează să ajungă în zona centrală. Acești 45.000 de călători pe care îi transportăm lunar contribuie și ei, direct sau indirect, la viața economică a Piteștiului, fie că sunt persoane majore sau liceeni care studiază la liceele din Pitești. Ce, trebuie să nu îi mai lăsăm la școlile din Pitești?!”
Potrivit domnului Liviu Poșircă, administraţia piteşteană i-a ignorat şi atunci când au făcut şi alte solicitări, tot în sprijinul călătorilor din Mioveni şi Piteşti:
,,Am solicitat, la un moment dat, introducerea unor maşini de 50 de locuri, nu de 24 ca până acum, pentru că părinţii ne-au cerut să le ajungă copiii la timp la oră şi să nu stea înghesuiţi. Nu ne-au dat un răspuns nici până acum. E păcat că s-a ajuns aici. De asemenea, nouă nu ne-au dat niciodată staţie pe Calea Bucureşti, în timp ce firmelor din Piteşti, da. Or, în cazul acesta, mai avem şi o lege a discriminării, nu ai voie să dai doar la unii transportatori şi altora… nu. Sunt firme care fac trasee din Piteşti spre Ştefăneşti, Călineşti, Topoloveni. Mioveniului i se refuză toate, pentru că aceste staţii sunt date unor firme din Piteşti. De ce oare?”
,,Ne-am chinuit 6 ani de zile să facem față plăților cu creditarea”
Dincolo de aspectul social, transportatorul se mai gândeşte şi la… pielea sa, pentru că a investit masiv în parcul auto:
„Am luat parc nou în 2008, am accesat un împrumut de 3.000.000 de euro și 300.000 de franci pentru a putea oferi abonamente și condiții civilizate de transport, conform standardelor în vigoare. Am transformat astfel oferta de transport din maxi-taxi în transport județean cu autobuze. Am luat 30 de autobuze noi, cu plata în leasing. Ne-am chinuit 6 ani de zile să facem față plăților cu creditarea și acum, că avem transport civilizat, ne interzice să intrăm în oraș. Sper ca lucrurile să nu rămână așa. Asigurăm atât oamenii din Mioveni, cât și piteștenii care apeleaza la serviciile noastre de transport, că vom face tot ce depinde de noi pentru a obține o stație cât mai apropiată de zona centrală a Piteștiului, așa cum este normal.” a mai declarat Liviu Poşircă.
,,Personal, mă simt hărţuit”
Se pare că în spatele deciziei administraţiei piteştene ar sta un joc al orgoliilor. Primarul în funcţie, ca şi cel de dinaintea sa, şi-ar fi dorit ca Mioveniul să intre în acea zonă metropolitană, ca un fel de apendice mai puţin important în ecuaţie. În acest timp, firma Vulturul are o licitaţie în virtutea căreia poate opera pe acest traseu până în 2019. Mioveniul are tot interesul ca la bugetul său local să vină impozite şi taxe aferente de la această firmă, ca atare nu ar avea de ce să cedeze Piteştiului un asemenea important beneficiu, cu atât mai mult cu cât serviciile de transport sunt de calitate.
,,Personal, mă simt hărţuit. Mioveniul are traseu atribuit până în 2019. Ei vor să implementeze acum trasee metropolitane, dar nu putem, pentru acest lucru, să omorâm transportul unui oraş întreg, care are relații speciale cu Piteștiul.” a conchis Poşircă.
Sperăm că acest week-end va oferi un răgaz suficient autorităţilor judeţene – preşedintelui CJ Argeş şi prefectului – pentru a cumpăni situaţia, pentru că ei trebuie să apere nu doar interesele economice ale Piteştiului, ci şi interesele tuturor localităţilor şi, mai ales, ale cetăţenilor, care în acest caz sunt clar dezavantajaţi, victime colaterale într-un război al intereselor. Ca atare, aşteptăm cu interes reacţiile domniilor lor care ar fi bine să nu întârzie, ţinând cont că interesează şi afectează direct, şi zi de zi, mii de oameni.