Doi oficiali ai Comisiei Europene au anunţat intenţia de a taxa în plus maşinile mai vechi. Astfel, taxa de drum în statele Uniunii Europene va fi cu atât mai mare cu cât mașina utilizată este mai veche și mai poluantă
Propunerea este susţinută, fireşte, de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), care doreşte taxarea mai accentuată a posesorilor de vehicule vechi astfel încât aceştia să fie împinşi către achiziţia unora noi. „
Directiva pregătită de oficialii UE nu va obliga statele membre să taxeze utilizarea drumurilor în funcţie de normele de poluare, dar trasează liniile directoare pentru ca o astfel de măsură să fie aplicată omogen pe tot cuprinsul Uniunii.
Varianta finală va fi publicată, cel mai probabil, la finalul lunii mai.
În paralel, în România, directorul general al Registrului Auto Român a declarat în exclusivitate pentru Capital că instituția pe care o conduce a propus deja o creştere a frecvenţei de efectuare a ITP pentru autoturismele mai vechi de 12 ani, de la doi ani cât este în prezent la un an. De asemenea, oficialul anunță și o întărire a controalelor în trafic.
Analizând structura parcului de autovehicule de ocazie verificat de RAR, în funcţie de anul de fabricaţie, la nivelul primului trimestru al anului 2017, comparativ cu primul trimestru al anului 2016, se constată o creştere a vârstei medii a acestor vehicule de la 8,7 ani în trimestrul I 2016, la 10,5 ani în primul trimestru din 2017.
De asemenea, analizând repartiţia vehiculelor care au obţinut cartea de identitate (CIV) în funcţie de anul fabricaţiei şi norma de poluare chimică, rezultă că numărul vehiculelor fabricate până în anul 2000, adică cele care respectă cel mult norma de poluare Euro 2, a avut o creştere importantă de 107%, al celor fabricate între 2001 şi 2005 (Euro 3) a avut o creştere de 57%, al celor fabricate între 2006 şi 2010 (Euro 4) a avut o creştere de 69%, iar în cazul celor fabricate după 2011 (Euro 5 şi Euro 6) creşterea a fost de 15%.