Prezentat drept un moment istoric, Compania de Drumuri a semnat contractele de realizare a 57 de kilometri între Craiova și Slatina, parte a drumului expres Craiova-Pitești. Durata de realizare a acestor contracte este de 36 luni, dintre care 12 luni pentru activitatea de proiectare şi 24 luni pentru execuţia lucrărilor. Ei bine, în astea 12 luni trebuie să ne rugăm noi fierbinte, să punem acatiste și să ne tocim buzele la pupat de moaște, căci, la majoritatea lucrărilor de infrastructură, la capitolul hârțogăraie ne-am împotmolit. Dacă vom apuca să vedem prima roabă de beton pusă, tot vom mai avea speranțe!
În plus, mai există două probleme: costurile ridicate și performanțele scăzute. Din punct de vedere al costurilor, spre exemplu, pe al doilea tronson de drum expres, statul va plăti 7,7 milioane euro pe kilometru. Prin comparație, prețul mediu pe kilometru al unei autostrăzi din Bulgaria este de 3,1 milioane de euro, iar în Serbia – 5,5 milioane de euro. Legat de performanțe, pe drumul expres va fi permisă o viteză de autostradă de 130 de kilometri la oră, pe benzi de circulație mai înguste (3,5 metri față de 3,75 metri) ceea ce va crește periculozitatea.
În cifre, valoarea totală a celor trei contracte semnate astăzi pentru 57 de kilometri ce vor uni Craiova de Slatina este de 1,812 miliarde de lei (389 milioane de euro), fără TVA. Tronsonul 1, lung de 17,7 km, are ca punct de început desprinderea din varianta de ocolire Nord a municipiului Craiova (unde este prevăzută amenajarea unui nod rutier), iar ca punct final limita judeţelor Dolj cu Olt. Compania care va realiza proiectarea şi execuţia tronsonului 1 este Tirrena Scavi din Italia, iar valoarea contractului este de 358,179 milioane de, fără TVA, avand un cost/km, estimat de CNAIR, de 4,3 milioane euro, fără TVA.
Tronsonul 2, lung de 39,85 km, format din două loturi, are ca punct de început limita dintre judeţele Dolj şi Olt, iar punctul final este în apropierea municipiului Slatina, la intersecţia cu DN 65B, în zona localităţii Valea Mare. Proiectarea şi execuţia tronsonului 2 – lotul 1 vor fi realizate de asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade – Consitrans. Valoarea contractului este de 661,452 milioane de lei, fără TVA, având un cost/km, estimat de CNAIR, de 7,6 milioane euro, fără TVA.
Pentru celelalte două loturi, de la Slatina la Pitești, licitația urmează a fi reluată luna aceasta, după ce instanța a respins procedura.