În urmă cu șase ani, câțiva parlamentari liberali anunțau depunerea unor inițiative legislative care prevedeau includerea Salvamont în sistemul de urgență 112 și oferirea posibilității de a folosi girofarul pentru deplasarea în cazul situațiilor de urgență. Inițiativa nu a trecut de vot! Acum un an, salvamontiștii ne informau, foarte fericiți, că proiectul redepus a trecut de Comisia pentru Industrii și Servicii, iar Inspectoratul General al Poliției Române își dăduse, la rândul său, avizul. Se credea că, într-o atare situație, votul în Camera Deputaților va fi doar o formalitate. Dar… nu a fost!
Astăzi, salvamontiștii ne cer sprijinul în a semna o petiție care să le reamintească guvernanților că această necesitate nu doar că nu este un moft, dar face diferența dintre viață și moarte.
,,Pierdem foarte mult timp în misiunile de salvare, cu deplasările pe șosele. Zona pe care o gestionăm este foarte mare; ca să pleci dintr-un punct de permanență într-o altă zonă unde s-a produs un accident e nevoie să ieși pe șosele publice. Zona cu cea mai mare incidență a accidentelor în județul nostru este cea a Transfăgărășanului superior, unde vara este dezastru din punct de vedere al circulației. Dotarea mașinilor de Salvamont cu girofar poate face de multe ori diferența dintre viață și moarte." ne declara anul trecut Ion Sănduloiu, șeful Salvamont Argeș.
În petiția adresată Ministerului Administrației și Internelor (MAI), Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR) și Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), salvamontiștii transmit următoarele lucruri:
,,Legislația rutieră în vigoare nu prevede că "salvamontiștii" pot utiliza sisteme de avertizare acustică și luminoasă (girofaruri și sirene) pe autospecialele de intervenție în timp ce se află în exercițiul funcțiunii la solicitările venite prin Serviciul Unic pentru Apeluri de Urgență 112. Deplasarea lor prin trafic fără astfel de sisteme le îngreunează misiunile și, nu de puține ori, le pune viața în pericol.
Cerem modificarea art. 32, alin. (1), litera b) din Codul Rutier prin adăugarea autospecialelor din cadrul serviciilor locale și județene de salvatori montani "Salvamont" în categoria vehiculelor cu regim de circulație prioritară, dotate cu sisteme de avertizare acustică și luminoasă de culoare albastră.
De ce este important?
Cu 8.297 de persoane salvate în 7.170 de intervenții pe parcursul anului 2019 și cu un grad de răspuns de 100% la evenimentele montane, structurile Salvamont au demonstrat că desfășoară o activitate de salvare la un nivel foarte bun, corespunzător cerințelor mereu impuse de dezvoltarea turismului și activităților economice din zona montană.
Deși este un serviciu public organizat în cadrul Consiliilor Județene sau Locale, și coordonat operativ de către Departamentul pentru Situații de Urgență din Ministerul de Interne, Salvamont este singurul serviciu de urgență care nu beneficiază de facilitatea deplasării în regim prioritar la acțiunile de salvare."
Poți și tu să ajuți Salvamont, semnând petiția aici: