În ultimele luni, trei elevi ai Școlii George Topîrceanu din Mioveni, mentorați de tineri absolvenți români ai unor renumite universități din Europa, au fost implicați în dezvoltarea și transpunerea unei idei într-un proiect științific, participând la concursul ”Viitorul pe placul tău” organizat de Romanian Science Festival.
Despre Romanian Science Festival (RSF)
Este primul festival național de științe din România ce are scopul de a inspira, de a încuraja și de a provoca oameni de toate vârstele și din toate mediile pentru explorarea și înțelegerea lumii din jurul nostru.
În 2019, prima ediție a Romanian Science Festival a avut loc concomitent în trei orașe: Baia Mare, Pitești, Timișoara.
Romanian Science Festival a luat ființă din două inițiative similare care au avut loc în ultimii ani: Romanian Science Week în 2017 (Pitești și Baia Mare) și Timișoara Science Festival în 2018.
Despre concursul ”Viitorul pe placul tău”
Pe durata pandemiei, în cadrul Romanian Science Festival s-au inițiat clase online cu profesori din peste 50 de școli și localități din România. Feedback-ul profesorilor participanți la clasele online a sugerat o nevoie de mentorat mai lungă, între experții din comunitatea RSF și elevi. Astfel a fost creat concursul ”Viitorul pe placul tău”, coordonat de Cristi Ignat, absolvent al University College London.
Concursul își dorește o activitate de mentorat de 6 săptămâni, în care echipe de elevi să studieze și să creeze un plan de implementare pentru a soluționa o problemă pe care au identificat-o în comunitatea lor sau la nivel național.
Provocarea s-a adresat elevilor din clasele 7-12. După o competiție acerbă, au fost selectate 9 echipe finaliste cu cele mai interesante idei și le-a fost repartizat câte un mentor din comunitatea Romanian Science Festival.
În primele două săptămâni, echipele au trebuit să creeze un raport de analiză a literaturii existente. În ultimele 4 săptămâni au avut de predat un video în care să își prezinte pe scurt ideea și planul de implementare și la alegere: planul de implementare în sine sau un poster, care să dea mai multe detalii despre proiect.
Descrierea proiectului:
Proiectul are ca subiect un hometrainer care se poate genera electricitate pentru a încărca bateria telefonului. Userul își poate pune bicicleta pe cadrul static special făcut din 3 cilindri. Menținându-și echilibrul, userul pedalează și rotește cei trei cilindri. Legătura dintre cilindrii și cadrul din metal este făcută prin intermediul a 6 rulmenți. Rola din mijloc și cea din față sunt legate între ele de o curea pentru a ajuta la viraje. Pe rola din spate este prins un alternator pentru a produce energie electrică.
Un copac poate produce 7.2 MWh, cantitate ce poate fii atinsă de hometrainerul ElectricGen în 2 ani.
Detalii:
- Rolele sunt făcute din lemn, lemnul fiind materialul perfect deoarece nu poluează mediul natural și este destul de rezistent.
- Grosimea anvelopelor bicicletei poate fi cea de la biciclete aero, cu roți subțiri până la mountainbike-uri sau fatbike-uri cu cauciucuri foarte groase.
- Alternatorul este un motor stepper, care are un KV rating foarte mic pentru a produce o tensiune electrică utilă la viteze medii.
- Costul implementării hometrainerului ElectricGen este în jur de 600-700 lei.
Adriana Hoaghea, profesor, Școala Gimnazială “George Topîrceanu”
“Sunt profesoară de limba română, dar nu pun bariere între profilul umanist pe care îl reprezint și cel real, tehnologic. Ancora care a legat școala noastră de RSF este Eliza Casapopol, fostă elevă olimpică a școlii noastre. Am participat la edițiile festivalului organizat la Pitești, în perioada activității on-line, am avut invitați care fac parte din acest proiect, iar copiii au fost foarte încântați de aceste sesiuni. Oportunitatea de a participa la acest concurs a fost o poartă deschisă spre educația de înaltă ținută, spre a oferi copiilor o șansă pentru a cunoaște și a-și aplica într-un domeniu foarte interesant pentru ei.
Știu că abilitățile de comunicare, gândirea critică și creativitatea se pot șlefui prin implicarea în proiecte diverse, că transdisciplinaritatea este o necesitate a învațării pentru generația actuală, de aceea am simțit că acești copii vor avea și modele de tineri de succes, dar vor avea și un schimb de idei foarte valoros cu mentorii și cu celelalte echipe.
Nu a fost nevoie să intervin pe parcursul realizării proiectului, copiii fiind într-o simbioză productivă cu mentorul lor, ceea ce condus la creșterea gradului de încredere în forțele lor și la respectarea pașilor proiectului. Sunt bucuroasă că îi văd preocupați să învețe și aștept cu încredere următoarele etape ale concursului.”
Echipa ElectricGen, Școala Gimnazială “George Topîrceanu”, mentorata de Maria Ivanciu, absolventă a Universității Cambridge și AI Developer în R2 Dată Labs, Rolls-Royce.
Maria Ivanciu, mentor RSF
“Sunt absolventă a Facultății de Inginerie din cadrul University of Cambridge. În momentul de față lucrez ca AI Developer în R2 Data Labs, hub-ul tech al companiei Rolls-Royce. Sunt pasionată de voluntariat, predat STEM copiilor din gimnaziu și liceu și îmi place să călătoresc.
Programul de mentorat de 6 săptămâni din cadrul Romanian Science Festival a fost ca o gură de aer curat, necesară într-un an guvernat de adaptabilitate la incertitudine. Am lucrat cu 3 minți pline de dedicare, energie și cunoștințe ,care mi-au arătat că gândirea nonconformistă și deschiderea către ‘Hai să încercam ceva nou chiar dacă nu am mai făcut niciodată produc idei ce pot schimbă o întreaga comunitate.”
Andrei Șerban, 15 ani, clasa a 8-a, Școală Gimnazială “George Topîrceanu”
Noi am aflat de RSF de la doamna profesor, Adriana Hoaghea. Am decis să ne înscriem sub echipa “ElectricGen”, deoarece am considerat că avem abilitățile necesare și o pasiune pentru STEM.
Inițial, am vrut să le dăm un sprijin autorităților pentru a rezolva defectele din orașul nostru, Mioveni, mai repede. Soluția noastră constă într-o aplicație de telefon prin care cetățenii să semnaleze defecțiunile din cartierele lor. După ce am investigat problema mai amănunțit, am descoperit la jumătatea concursului că această aplicație era deja implementată.
De aceea, am ales să nu renunțăm și să pivotăm către alte probleme și anume, lipsa electricității în zone fără această facilitate și nepracticarea sportului în mod regulat. După 2 zile de gândire și cercetare, am realizat că pasiunile și experiențele noastre se unesc într-un produs care ar putea rezolva aceste două probleme: bicicletă care produce curent electric, dacă pedalezi. În alte cuvinte, propunem un home-trainer inteligent care poate genera energie electrică în situații în care aceasta nu este disponibilă.
Odată ce am ne-am decis să alegem această cale, am început să cercetăm diferite variante de design și să folosim un pachet CAD pentru a arăta cum funcționează. După o sesiune de iterații prin care am minimizat mecanismele de defecțiune, am ajuns la un design final. Pentru a dovedi că sistemul funcționează, am creat animații, ulterior implementate în videoul explicativ. De asemenea, am făcut și un poster de promovare.
Sunt pasionat de matematică, fizică, informatică, plimbatul pe bicicletă și să mă joc pe PC. Am și o pagină de instagram cu matematică de clasa a 5-a și a 6-a, numit Radical2Square. Eu am ajutat echipa în cadrul proiectului pe partea de descrieri, dar am dat și sugestii pentru macheta 3D și videoclip. Din acest proiect am învățat cât de importante sunt comunicarea și lucrul în echipa. Aceste lucruri mă vor ajuta și în viitor!
Rareș Zamfira, 14 ani, clasa a 8-a, Școală Gimnazială “George Topîrceanu”
“Sunt pasionat de calculatoare, biciclete, schi și fotografie. O abilitate pe care am învățat-o datorită acestui concurs a fost să folosesc Blender, un program open-source de randare și modelare 3d. Eu m-am ocupat de modelul 3d, editare video și scrierea textului pentru voice-over. Acest concurs m-a învățat cum să lucrez în echipă și cum să îmi împart timpul eficient.”
Andrei Florescu, 14 ani, clasa a 8-a, Școală Gimnazială “George Topîrceanu”
“Sunt pasionat de robotică și matematică. În timpul liber îmi place să mă plimb cu bicicleta. Am intrat în această echipa pentru a-mi cultiva cunoștințele, atât intelectuale cât și practice.
Acest proiect mi-a îmbunătățit abilitățile de cooperare și cele de marketing. Am învățat să îmi împart corect timpul și task-urile. Pot spune că acum știu să fac postere care să îți atragă privirea. Mai mult, eu am fost elementul-cheie care sărea în ajutor, când restul echipei întampina probleme. Am învățat să mă mulez rapid în funcție de sarcină, în special când a fost nevoie de editarea ultimei parți din video.
Încă de la începutul concursului, targetul echipei "ElectricGen" nu a fost câștigarea concursului, ci construirea a ceea ce ne propunem. De aceea, în viitorul apropiat ne dorim construirea hometrainer-ului. Nu o să ne dăm bătuți și sperăm să reușim!”