Viitorul autovehiculelor electrice arată tot mai promițător. Compania israeliană StoreDot a dezvoltat prin linia de producție Eve Energy din China o baterie care schimbă total caracteristica cea mai dezavantajoasă a conceptului bateriilor electrice, timpul de încărcare.
Pare incredibil, dar încărcarea bateriilor StoreDot va dura cât am face un plin de benzină sau de motorină. Dezvoltatorul promite că bateriile sale se încarcă în… 5 minute!
StoreDot și-a demonstrat deja bateria „cu încărcare rapidă extremă” la telefoane, drone și scutere, iar cele 1.000 de baterii pe care le-a produs acum sunt pentru a-și prezenta tehnologia producătorilor auto și altor companii. Daimler, BP, Samsung și TDK au investit cu toții în StoreDot, care a strâns până acum 130 de milioane de dolari și a fost numit pionier în noile energii de Bloomberg în anul 2020.
Bateriile pot fi încărcate complet în cinci minute, dar acest lucru ar necesita încărcătoare mult mai mari decât cele utilizate astăzi. Folosind infrastructura de încărcare disponibilă, StoreDot își propune să livreze 100 000 de încărcătoare până în 2025.
„Bariera numărul unu în calea adoptării vehiculelor electrice nu mai este costul, ci este anxietatea la nivel de gamă”, a spus Doron Myersdorf, CEO StoreDot. „Ți-e teamă că vei rămâne blocat pe autostradă sau va trebui să stai într-o stație de încărcare timp de două ore. Dar dacă experiența șoferului este exact ca alimentarea unei mașini pe benzină, toată această anxietate dispare. ”
„Producerea unei baterii litiu-ion cu încărcare de cinci minute a fost considerată imposibilă”, a spus el. „Dar nu lansăm un prototip de laborator, eliberăm eșantioane tehnice dintr-o linie de producție în masă. Acest lucru demonstrează că este fezabil și că este gata pentru comercializare. "
Tehnologia
Bateriile Li-ion existente folosesc grafit ca un singur electrod, în care ionii de litiu sunt împinși pentru a stoca încărcătura. Dar când acestea sunt încărcate rapid, ionii se congestionează și pot scurtcircuita bateria.
Bateria StoreDot înlocuiește grafitul cu nanoparticule semiconductoare în care ionii pot trece mai repede și mai ușor. Aceste nanoparticule se bazează în prezent pe germaniu, care este solubil în apă și mai ușor de manipulat în fabricare. Dar planul StoreDot este de a utiliza siliciu, care este mult mai ieftin, și se așteaptă să scoată aceste prototipuri în acest an. Myersdorf a spus că costul va fi același cu bateriile Li-ion existente.
„Blocajul la încărcarea foarte rapidă nu mai este bateria”, a spus el. Acum, stațiile de încărcare și rețelele care le furnizează energie trebuie actualizate, a spus el, motiv pentru care lucrează cu BP. „BP are 18.200 de stații și înțeleg că, peste 10 ani, toate aceste stații vor fi învechite, dacă nu le vor reutiliza pentru încărcare – bateriile sunt noul petrol.”
Zeci de companii din întreaga lume dezvoltă baterii cu încărcare rapidă, Tesla, Enevate și Sila Nanotechnologies lucrează toate la electrozii de siliciu. Alții se încearcă diferiți compuși, cum ar fi Echion, care folosește nanoparticule de oxid de niobiu.
Șeful Tesla, Elon Musk, a scris pe Twitter luni: „Producția de baterii este limitatorul fundamental al ratei care încetinește un viitor energetic durabil.”
„Cred că astfel de baterii cu încărcare rapidă vor fi disponibile pe piața largă în trei ani”, a spus prof. Chao-Yang Wang, la centrul de tehnologie pentru stocarea bateriilor și a energiei de la Universitatea de Stat din Pennsylvania SUA. „Nu vor fi mai scumpe; de fapt, acestea permit producătorilor auto să reducă dimensiunea bateriei de la bord, reducând astfel dramatic costul bateriei vehiculului. ”
Cercetările efectuate de grupul lui Wang sunt dezvoltate de compania EC Power, pe care a fondat-o. Creșterea controlato a temperaturii bateriei la 60C permite ionilor de litiu să se miște mai repede, dar evită deteriorarea bateriei, cauzată de obicei de supraîncălzire. El a spus că acest lucru permite o încărcare completă în 10 minute.
Wang a declarat că noile cercetări publicate în Nature Energy luni, 18 ianuarie, au arătat că această baterie ar putea fi atât accesibilă, cât și că ar putea elimina teama utilizatorilor pentru distanța pe care o pot parcurge. „În cele din urmă, obținem paritate cu vehiculele pe benzină atât din punct de vedere al costurilor, cât și al confortului. Avem tehnologia pentru mașinile electrice de 25.000 de dolari care concurează ca mașinile sport de lux, au o reîncărcare de 10 minute și sunt mai sigure decât oricare dintre acestea pe piață. ”
Wang a menționat că încărcarea rapidă trebuie să fie, de asemenea, repetabilă de cel puțin 500 de ori, fără a degrada bateria pentru a-i oferi o durată de viață rezonabilă și că bateria de alimentare CE poate face acest lucru de 2500 de ori. Myersdorf a spus că bateria StoreDot ar putea fi reîncărcată la 1.000 de cicluri, păstrând în același timp 80% din capacitatea inițială.
Anna Tomaszewska, de la Imperial College London, Marea Britanie, care a analizat bateriile cu încărcare rapidă în 2019, a fost mai precaută cu privire la viteza de lansare a acestora. „Cred că tehnologiile , precum StoreDot, ar putea începe să intre pe piață în următorii cinci ani. Cu toate acestea, întrucât vor fi mai dificile și mai scumpe de fabricat, este posibil să le vedem inițial doar pe piețe de nișă care sunt extrem de performante și nu sunt la fel de sensibile la preț ca vehiculele electrice ”, a spus ea.
sursa The Guardian