Teach for Romania aduce în discuție subiectul scalării bunelor practici pentru o educație incluzivă, mâine – 17 aprilie, de la ora 13.00, în care actori importanți din educație și membri ai proiectului From Inclusive Education to Real Scale Transfer (FIERST), vor împărtăși, online, în cadrul conferinței naționale, rezultatele proiectului în care au fost implicați 62 de profesori și directori școlari din 13 școli publice din România, pe perioada a doi ani.
La discuție vor participa Iulia Pielmuș – Director Executiv Teach for Romania, Adriana Sumanaru – Manager de proiect FIERST, Gergana Efremova (Teach for Bulgaria) – Coordonatorul consorțiului FIERST, Radu Szekely – Secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, Marina Manea – Secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, Anca Petrache – Director Direcția Formare Continuă în Ministerul Educației și Cercetării, Stephanie Oberheidt – Global Director Multilateral Projects și Manager Proiect Teach For All, Aura Stănculescu – Director Centrul de Resurse și de Asistenţă Educaţională al Municipiului Bucureşti și alți invitați pe care vă invităm să îi descoperiți la eveniment.
„Proiectul FIERST și-a propus să formeze profesori în scopul de a aplica metode de lucru la clasă privind educația incluzivă și să dezvolte comunități de practică în școlile partenere. În primul an de proiect am lucrat cu 3 școli și 14 profesori, iar în al doilea an de proiect au fost 10 școli și 48 de profesori. Scopul proiectului a fost acela de a-i susține pe profesori să lucreze împreună și de a-i îndruma să folosească metode adaptate elevilor lor. Ne-am dorit ca profesorii să formeze comunități de practică în școlile lor, iar în ultimul an, a devenit foarte clară nevoia de a învăța și de a primi susținere de la colegi. Atunci când școala s-a mutat online, cele mai utile resurse pentru profesorii puși în fața provocării de a-și schimba fundamental modul predare, au fost exemplele, sfaturile și ideile colegilor lor”, a spus Adriana Sumanaru, Managerul de Proiect FIERST.
„Este necesar ca în toate comunitățile de profesori să existe întâlniri în care fiecare să împărtășească idei, bune practici, cât și provocări pentru care să găsească împreună soluții. Copiii au nevoie să vadă că profesorii lor lucrează ca o echipă, astfel încât și ei să-și dezvolte abilitățile de colaborare și coeziunea grupului. În proiectul From Inclusive Education to Real Scale Transfer au fost implicați profesori și directori de școli care au dorit să învețe unii de la ceilalți, au vrut să își dezvolte competențele de leadership și, cu ajutorul echipei de traineri din Teach for Romania, au găsit un echilibru între idei și perspective noi pe care le-au adaptat nevoilor copiilor din clasele lor. E important pentru noi, să transferăm bunele practici identificate în cei 7 ani de program și către partenerii noștri din sistemul public de învățământ. În urma acestui efort colectiv a rezultat un ghid de bune practici care conține aplicații puse în practică în clasele profesorilor și învățătorilor implicați în proiect”, a adăugat Iulia Pielmuș, Director Executiv Teach for Romania.
La conferința de mâine, 17 aprilie, se va discuta despre cum poate fi adusă educația incluzivă la clasă, care sunt competențele la elevii din clasele primare și gimnaziale identificate și scalate în proiect, ce sunt și cum pot fi utile comunitățile de practică profesională la nivel de școală, cum are loc scalarea bunelor practici, mai ales în rândul profesorilor care lucrează cu elevii din comunitățile vulnerabile. De asemenea, vor fi aduse în discuție, recomandări și concluzii identificate în urma experienței din proiect și consorțiul de parteneri, pentru pregătirea profesorilor. Prin acest proiect, organizațiile din Bulgaria, Estonia și România au selectat și scalat un set de bune practici care au pornit de la nevoia de educație incluzivă a elevilor din comunități cu resurse reduse din fiecare dintre țări.
Proiectul „From Inclusive Education to Real Scale Transfer” s-a desfășurat pe durata a trei ani, prin colaborarea a 9 organizații partenere din 5 țări: Bulgaria, România, Suedia, Estonia și Anglia. Printre organizațiile partenere pot fi regăsite: instituții guvernamentale (Ministerul Educației și Științei din Bulgaria); ONG-uri membre ale rețelei globale Teach for All (Teach for Bulgaria, Teach for Romania, Noored Kooli Estonia); Uniunea Profesorilor Bulgari și instituții de învățământ (New Bulgarian University, Școala Segeltorpsskolan din Suedia, o școală inovativă în educație cu expertiză în comunitățile profesionale de învățare/practică și Anna Haava Pala Kool, școală din Estonia).
În septembrie 2018, proiectul FIERST a fost prezentat în cadrul Parlamentului European la o masă rotundă pe tema construirii unei arii educaționale europeană până în 2025, iar un rezumat al proiectului a fost inclus in raportul Monitorului Educației Globale (GEM) privind educația incluzivă, UNESCO 2020. În 2019, a avut loc în România conferința internațională de diseminare, iar în 2020 a fost conferința națională la care au participat peste 30 de directori școlari.
Conferința are loc în cadrul proiectului FIERST – From Inclusive Education to Real Scale Transfer, co-finanțat prin Programul de Finanțare a Uniunii Europene Erasmus+, în cadrul Acțiunii cheie 3 – Incluziune socială. Acest eveniment nu reprezintă poziția Comisiei Europene (CE), cu privire la informațiile prezentate, conținutul aparținând în totalitate echipei de implementare a proiectului. Project number 592133-EPP-1-2017-1-BG-EPPKA3-IPI-SOC-IN; Grant Agreement Number 2017-2949/001-001.
Mai multe informații despre proiectul FIERST pot fi accesate aici.
Descriere Teach for Romania:
Teach for Romania (www.teachforromania.org) este o organizație non-guvernamentală, care de 7 ani recrutează și pregătește oameni valoroși să devină profesori și învățători în școlile publice din România, pornind de la cele mai dificile comunități. La Teach for Romania, noi credem că fiecare copil din România are dreptul și poate să aibă parte de o educație de calitate. Fiecare copil are dreptul să-și descopere potențialul și să-și îndeplinească visul.
În anul școlar 2020-2021, 94 de cadre didactice, participanți în programul nostru, predau în 83 de școli, din 20 de județe. De asemenea, ne bucurăm că, din comunitatea noastră de 136 de alumni, absolvenți ai programului, jumătate au ales să rămână la catedră în școli publice din România. Împreună ajungem astăzi la aproximativ 14 000 de copii.