Uniunea Europeană intenţionează să investească zeci de miliarde de euro pentru a-şi consolida industria de cipuri şi pentru a-şi dubla ponderea în producţia globală la 20%, după ce deficitul global apărut în perioada pandemiei a arătat riscurile de a se baza pe furnizorii asiatici şi americani.
România speră și ea că va atrage o astfel de investiție. Recent, deputatul PSD Nicolae Pavelescu spunea că s-ar avea în vedere aducea în Argeș a unei fabrici de baterii sau semiconductori.
,,Sper că Dacia își va reveni în cel mai scurt timp pentru că avem mai multe lucruri în vedere: să construim o fabrică de baterii în județul Argeș. Poate, cu ajutorul Uniunii Europene, aducem și producția de semiconductori în zona României și ne vom bate să ajungă tot în Argeș. Nu aș vrea să vorbesc prea mult despre intențiile uzinei, pentru că nu am vorbit cu cei de la Dacia dacă am acceptul să vorbesc pe marginea lor. Încă se lucrează la aceste proiecte.” declara, recent, parlamentarul argeșean.
Poate că demersuri se fac, dar acestea nu sunt deloc vizibile. Chiar dacă mâna de lucru este ceva mai ieftină și mai pregătită prin comparație cu alte state, România stă în continuare foarte prost la un capitol extrem de important: infrastructura, un argument forte pentru orice investitor.
,,S-au promis autostrăzi, s-au promis drumuri expres, s-a promis Dunărea navigabilă, s-a promis calea ferată la nu-știu-ce viteză și, în acest moment, tot stăm undeva în spate.”
- ,,E dificil să aduci în România, în scurt timp, fabrici de componente electronice, de producție de semiconductori, pentru că sunt investiții de miliarde de euro. Numai o fabrică mică valoarează peste un miliard de euro. Cele pe care le au Intel sau Samsung în SUA costă între 7 și 13 mld. de euro una.
- Inițiativa de la nivel european dă, oarecum, un imbold, o direcție de sprijin a acestor tipuri de investiții în Europa. Rămâne de văzut unde se vor localiza aceste investiții. Bosh a anunțat deja în Germania o investiție de aproape 700 de milioane de euro. Toată lumea își dorește, dar trebuie să fii proactiv la nivelul autorităților în așa fel încât să tragi foloase.
- Cât timp România își păstrează gradul de competitivitate sau și-l crește prin construcția de autostrăzi, prin dezvoltarea învățământului dual, prin colaborări cu mediul universitar, prin atragerea de investiții noi, atâta timp cât suntem atractivi, vor apărea și alte proiecte. Trebuie să ai un mediu fiscal predictibil, nu să te trezești mâine că îți apare o nouă taxă, eventual necuprinsă în buget. Te duci în Maroc și acolo, dacă vorbești cu Guvernul, știi că 10 ani de zile vei avea aceleași condiții neschimbate. Dacă te duci într-o țară, și de azi pe mâine îți apar taxe noi, noi constrângeri, stai și te gândești dacă vrei să mai investești.
- S-au promis autostrăzi, s-au promis drumuri expres, s-a promis Dunărea navigabilă, s-a promis calea ferată la nu-știu-ce viteză și, în acest moment, tot stăm undeva în spate.” ne-a declarat Adrian Sandu, secretar general al ACAROM (Asociația Constructorilor de Automobile din România).