Instrumentul de bază pentru promovarea aproape oricărei afaceri este Internetul. Pentru a spune utilizatorilor despre compania ta și pentru a atrage cumpărători, există multe instrumente diferite. Sarcina unui marketer este să știe care dintre instrumente este potrivit pentru compania sa și să le poată utiliza în mod competent.
Să vorbim despre fiecare separat.
Crearea site-ului
„Fundația” pe care se construiește tot marketingul online este cel mai adesea un site web. La el sunt trimiși vizitatori, atrași de alte tipuri de publicitate. Unele tipuri de afaceri se descurcă cu o pagină pe o rețea socială, dar totuși, site-ul este mai convenabil și oferă mai multe oportunități atât pentru analiză, cât și pentru ce funcții pot fi instalate pe el.
…sau pagina de destinație
Pe lângă site-ul „obișnuit” cu un magazin online și un număr mare de pagini, există si o versiune mai ușoară: o pagină de destinație. Aceasta este de obicei una (sau mai multe) pagini cu informații comprimate. Paginile de destinație sunt adesea create pentru vânzarea unui tip de produs sau chiar a unui articol. În comparație cu un site web, o pagină de destinație este mai ieftină, mai rapidă și mai ușor de creat.
SEO
Presupune optimizarea site-ului – astfel încât să apară mai sus în motorul de căutare decât site-urile concurenților. Constă dintr-un număr mare de sarcini care trebuie îndeplinite in ansamblu :
- publicarea de texte;
- legături interne;
- construirea unei structuri de conținut logică și ușor de înțeles pe site;
- aspect curat, fără erori și cod suplimentar;
- încărcare rapidă a paginilor;
- prezența unei valori suplimentare (de exemplu: într-un magazin online de materiale de construcții, poate fi util un calculator care va număra numărul de saci de tencuială pe cameră din zona necesară);
- link-uri externe către site
Analiza online
Este greșit să judecăm eficiența marketingului numai după creșterea profitului. Pentru a cheltui bani din punct de vedere economic pentru promovare și pentru a configura mai corect publicitatea, trebuie să înțelegi mai bine care dintre instrumente funcționează. Pentru aceasta exista:
- Google Analytics — vă permite analiza a tot ce are legătură cu site-ul (de la comanda plasată până la ce a privit vizitatorul și pe ce pagină s-a reținut vizitatorul);
- analizor de audiență – ajută la crearea unui portret mai precis al publicului;
- Call tracking – arată unde (din ce reclamă) a fost primit apelul și, de asemenea, permite înregistrarea conversațiilor cu clientul pentru analiză;
- CRM – este un „dulap de fișiere” al clienților, în care sunt stocate toate informațiile despre aceștia.
Email-marketing
Un instrument învechit din punct de vedere moral, dar încă folosit este un e-mail obișnuit. Funcționează cel mai bine cu o bază „caldă” – clienții existenți sau cei care s-au înscris ei înșiși la newsletter, lăsând e-mailul lor. Este mai probabil ca astfel de utilizatori să plaseze o comandă.
Plasarea de reclame
Reclamele obișnuite sunt încă relevante. Acestea pot fi plasate:
- în aplicații mobile;
- în emiterea de motoare de căutare;
- în rețelele sociale;
- pe resurse tematice (de exemplu, promovarea unui serviciu auto va fi deosebit de eficientă pe un site dedicat recenziilor auto);
- la bloggeri.
Agregatori și marketplace
Acestea sunt site-uri care colectează oferte de la diferite companii într-un singur loc. De exemplu – Amazon: nu își vinde doar produsele, dar permite și postara produselor de către alți furnizori. Din prima zi de lucru, vânzătorul are acces la o audiență uriașă, iar pentru aceasta plătește un comision .
Crearea de conținut non-publicitar
Pentru a forma o opinie pozitivă despre brand și a atrage clienți nu prin publicitate directă, ci mai atent, poți crea conținut util pe care îl vor căuta și urmări cu interes. El poate fi:
- Distractiv și amuzant. Un tip de conținut specific și greu de produs, care nu este potrivit pentru toată lumea. De exemplu, reclame și postări pe rețelele sociale de către mărcile Burger King sau Durex.
- Educational. Un instrument foarte util: pentru a filma videoclipuri cu instrucțiuni sau pentru a scrie instrucțiuni pentru produsul pe care îl vinzi. Un exemplu bun: compania Knauf, care produce materiale de construcție și amestecuri, are mai multe canale YouTube în diferite limbi despre cum să-și aplice corect produsele – lipici plăci, tencuială, instalați gips-carton.
- Film documentar. Acest tip de conținut este util în special pentru reținerea clienților existenți și construirea unei imagini pozitive. Pot fi filme întregi despre istoria companiei, interviuri cu angajații, descrieri ale tehnologiilor de producție.
- Viral. Acestea nu sunt neapărat meme amuzante – acesta este tot ceea ce este interesant pentru o gamă largă de public. De exemplu, pe YouTube, milioane de vizualizări colectează videoclipuri despre cum o presă hidraulică zdrobește diferite lucruri sau cum lucrează o echipă de brutari într-o brutărie. Filmarea unui astfel de conținut este relativ ușoară, principalul lucru este să identifici ideea potrivită.
Mesageri
A scrie email este o modalitate de comunicare depășită, a veni personal la birou/magazin este incomod, nu tuturor le place să facă apeluri telefonice, plus că numărul poate fi ocupat, sau clientul poate suna după orele de program. Prin urmare, este imperativ ca afacerile să ofere comunicare prin mesagerie instant, care sunt principalele din țara dumneavoastră.
Chatbots
Un chatbot poate fi conectat la un messenger sau „încorporat” într-un site web. Poate răspunde automat la întrebările frecvente ale utilizatorilor. De exemplu: lista curentă de prețuri, sau date libere pentru rezervarea unui masaj, sau o reamintire a orei și a locului, sau instrucțiuni despre cum să te pregătești pentru un fel de procedură medicală.
Utilizarea chatbot-urilor este utilă deoarece:
- ei răspund oricând: chiar și în weekend, chiar și după ore;
- managerul poate fi ocupat cu un alt client sau pur și simplu să nu vadă mesajul, iar utilizatorul poate să nu aștepte și să plece, în timp ce chatbot-ul răspunde instantaneu;
- managerul economisește timp și poate îndeplini alte sarcini.
Utilizarea chatbot-urilor este utilă în special pentru acele zone în care există un flux dens de clienți care au aceleași întrebări. De exemplu – saloane de înfrumusețare, cabinete medicale, servicii auto.
SMM
Mulți utilizatori încep să caute imediat informații despre bunuri sau servicii pe rețelele sociale. Prin urmare, afacerile trebuie să fie prezente acolo. Pe lângă găsirea unei companii, poți stabili și contactul cu publicul de acolo: colectarea feedback-ului, răspunsuri la întrebări, transmiterea rapidă a informațiilor despre produse/servicii noi, promoții, modificări ale orelor de funcționare. De asemenea, trebuie să ai un cont pe o rețea socială pentru a direcționa utilizatorii către aceasta, care vor vedea reclame direcționate.
Marketing de gherilă
Aceasta este o tactică hibridă construită în primul rând pe creativitate: mențiuni naturale (sau presupus naturale, dar în așa fel încât să nu se distingă) ale mărcii sau ale produselor sale. Cel mai frapant exemplu este utilizarea produselor în conținutul de divertisment (sau plasarea de produse). De exemplu, în filmul 007: Skyfall, brandul Heineken a fost menționat de mai multe ori, în Avengers: Age of Ultron, o motocicletă electrică Harley-Davidson etalată în cadru, iar în The Big Bang Theory într-unul dintre episoade a existat un cadru în care cele patru personaje principale stăteau cu laptopurile Dell.
Bineînțeles, exemplele enumerate mai sus îi costă pentru reclame milioane de dolari. Dar există și alte metode de marketing de gherilă. Poți menționa brandul în comentariile de pe rețeaua de socializare, sau în discuția de pe forum. Sau organiza o degustare de chipsuri gratuite lângă un loc în care adolescenții se adună de obicei seara. Sau afla pe ce stradă intenționează să filmeze o știre sau un alt blog al unui blogger celebru și să conduci o mașină de marcă în cadru.
Unde poți urma cursuri de marketing?
După cum poți observa, marketingul este o industrie interesantă și cu mai multe fațete. Și, de asemenea, – promițătoare (deoarece fiecare brand trebuie să-și promoveze produsele, ceea ce înseamnă că este întotdeauna nevoie de specialiști) și foarte bine plătit.
Poți găsi marketing curs pe site-ul Skillab România. Această platformă caută diferite materiale educaționale, alege-le pe cele mai bune dintr-un număr mare. Așa îți vei economisi timp pentru comparații și nu vei face o greșeală înscriindu-te la un curs care nu ți se potrivește.