Nici nu s-au pus bine bazele asocierii intre S.C. Publitrans S.A. si cele doua societati private care au investit 16 milioane de euro in 80 de autobuze noi pentru Pitesti – in speta CNCD si Girexim -, ca au si inceput scandalurile. Conflictul mocneste de ceva vreme in sanul societatii de transport in comun, intretinut fiind de catre liderul de sindicat Constantin Gherghina. Buba s-a spart astazi, in cadrul Comisiei de Dialog Social, moderata de catre subprectul Ion Cirstoiu.
Cele doua fronturi
Pe de o parte, sindicalistii au reprosat celor doi asociati privati (Gheorghe Vasai – Girexim si Constantin Scarlat – CNCD) ca ar fi transferat Biroul de Vanzare si Abonamente din cadrul Publitrans si corpul de control aferent, in subordinea directa a CNCD si Girexim. Prin acest lucru, sustine liderul sindical Constantin Gherghina, s-ar urmari ocolirea contractului colectiv de munca, pentru ca plata angajatilor sa se faca functie de dipozitiile date de catre cei doi patroni. De cealalta parte a baricadei, Gheorghe Vasai a motivat externalizarea respectivului serviciu prin faptul ca, atata timp cat a fost condus de catre sindicalistul Gherghina, nu numai ca nu ar fi avut nicio eficienta, dar s-ar fi comis si acte de natura penala, cum ar fi falsuri in bilete cu serii duble si abonamente duplicat. Mai mult, Vasai sustine ca atata timp cat a investit bani buni la Publitrans, nu mai admite sa mearga pe pierdere si vrea sa eficientizeze activitatea societatii.
Sindicalistul Constantin Gherghina:
„ Salariatii lucreaza in stres si tensiune, nefiind informati in legatura cu viitorul lor”
„Consiliul de conducere al asocierii, format din patru membri ai CNCD-Girexim si unul singur de-al Publitrans, au hotarat desfiintarea Biroului de Vanzare si Abonamente din cadrul Publitrans si infiintarea lui in cadrul CNCD si Girexim, ceea ce s-a intamplat si cu un corp de control. Hotararea incalca grav contractul colectiv de munca privind obligativitatea patronatului de a pune la dispozitia sindicatului motivarea deciziei. 60 de oameni ar pleca de la Publitrans in cealalta parte. Salariatii lucreaza in stres si tensiune, nefiind informati in legatura cu viitorul lor. Salariile la Publitrans decid impreuna cu sindicatul si patronatul. Noi avem contract colectiv si suntem asociati la BNS Arges. Preluarea serviciul de vanzare trebuia comunicat si Consiliului Local si luata aprobarea lui. Se incearca sa nu se mai acorde drepturile salariale. Se lucreaza cu numar redus de personal. CNCD si Girexim n-au voie sa se implice in relatiile sindicat-patronat din Publitrans.
Drepturile noastre sunt castigate in timp, iar dansii ne taie din salarii, ne taie sporul de loialitate ca sa nu mai luam bonuri de masa, n-am ajuns sa fim gandacii lor”, a declarat, mai mult tipand, liderul Sindicatului Publitrans, Constantin Gherghina.
Patronul Vasai este categoric:
„Unu: nu vreau sa mai pierd bani. Doi: nu vreau sa fiu furat.”
Patronul Girexim, Gheorghe Vasai, iritat de acuzele sindicalistului Gherghina, i-a replicat ca el nu mai are de gand sa piarda cate 3 miliarde pe luna din cauza managementului defectuos realizat pana acum la Publitrans si nici sa se mai lase… furat, acuza pentru care ar avea si dovezi concludente. „Am investit 16 milioane de euro si pierdem, lunar, 2-3 miliarde de lei. Daca trebuie sa pui 16 milioane de euro si sa nu castigi nimic, fie noi nu mai stam acolo, fie domnul lider de sindicat nu mai sta, pentru ca nu ne potrivim. In trei luni, niciun om nu a pierdut locul de munca. Disconfortul domnului Gherghina este legat de faptul ca un tehnician ca dumnealui castiga 1.000 de dolari pe luna in conditiile in care compania este pe pierdere. Avem 15 salariati cu peste 1.500 de dolari pe luna, dintre care unii si cu 2.000 de dolari. Transferul de personal din Publitrans catre o alta societate nu incalca niciun contract. Nu se pierde niciun loc de munca, se transfera. Daca managementul acestor oameni este catastrofal, nu trebuie luate masuri? Daca pierdem 2-3 miliarde pe luna, nu trebuie luate masuri? Unu: nu vreau sa mai pierd bani. Doi: nu vreau sa fiu furat. In compartimentul condus de domnul Gherghina sunt falsuri in bilete, cu serii duble, abonamente duplicat si nu putem lasa acest departament sa fure in continuare banii investitorului. Eu am probe in acest sens! Daca eram de rea credinta, faceam acest lucru de la inceput, insa in trei luni de la asociere, anumite compartimente si-au demonstrat ineficienta. Ceea ce promit este ca nu se pierde niciun loc de munca, doar se transfera. Sigur ca se pierde din autoritatea unui anumit sef de serviciu, dar asta este viata, trebuie sa ne-o eficientizam”, a declarat Vasai.
Nicolae Cretu, play-back de zile mari:
„Vreti numai negri pe plantatie, ca dumneavoastra sa va faceti palate si afaceri incomensurabile?”
Prezent la discutii, liderul Asociatiei Sindicale Arges, Nicolae Cretu, a sarit ca ars de pe scaun, mai sa sara la gatul lui Vasai. „Domnul Vasai, ca patron, de ce va deranjeaza salariile bune? Vreti numai salariul minim pe economie? Vreti numai negri pe plantatie, ca dumneavoastra sa va faceti palate si afaceri incomensurabile? Asta vreti? Imi demonstrati ca nu sunteti patron adevarat! Pe mine ma intereseaza sa platiti oamenii corect si cinstit, nu sa faceti avere din banii Consiliului Local. Daca mai veniti o data cu chestia asta, va pun toate sindicatele in cap. De ce sa-l dati afara pe Gherghina, ca are 1.000 de dolari salariul? Nu aveti voie sa va implicati in relatiile-sindicat-patronat!”, a tipat vreo cinci minute Nicolae Cretu, abia fiind potolit de catre subprefectul Ion Cirstoiu.
Dupa injurat, pupat Piata Independentii
Dupa finalizarea sedintei, insa, pe holul Prefecturii, Vasai i-a intins mana lui Cretu cel coleric, invitandu-l la un dialog civilizat. Iar Cretu, ca si cum nu ar fi tipat ca din gura de sarpe cu zece minute inainte, i-a intins cu respect o carte de vizita, scuzandu-se ca saptamana aceasta va fi una plina pentru el, dar cu mare placere va onora invitatia saptamana viitoare…
Concluzionand!
Ca de obicei, adevarul este undeva la mijloc. Sindicalistul Gherghina, obisnuit cu tocatul frunzelor la… stat, se afla acum in situatia de a nu-si mai lua cei 1.000 de dolarei pe luna. 1.000 de dolarei pe care oricum nu-i justifica prin activitatea sa, ca sef al unui departament falimentar. Ajuns la stapan privat, pe care-l doare burta de fiecare ban investit, Gherghina intra in panica, deoarece, invatat sa nu-i pese ca banul public este tocat fara nicio noima, isi da seama ca habar n-are ce inseamna eficientizarea unei societati. El atat stie: vrea salariul de dinainte. De asemenea, directorul Publitrans Aurelian Roman, unul dintre cei mai slabi directori de societate din subordinea Primariei Pitesti, n-a fost in stare sa scoata o vorba. Defapt, la managementul dezastruos pe care l-a practicat, nici nu ar fi avut ce sa spuna.
La societate falimentara se aplica principiile capitalismului salbatic
Pe de alta parte, este clar ca Vasai vrea sa-si scoata parleala. A facut o investitie consistenta si nu doar ca nu mai este dispus sa iasa in pierdere, ci vrea sa aduca societatea pe profit. Cum s-o rentabilizeze? Eficientizand activitatea societatii prin controlul strict pe autobuze (aviz pitestenilor, nu va mai merge cu blatul de acum incolo!) si mai taind din salarii sau reducand din personal. Este ca un fel de cerc vicios: ani de zile societatea a fost condusa dezastruos, insa salariile au crescut vertiginos. Acum, noii asociati privati aplica principiile capitalismului salbatic si taie in carne vie: cand va fi eficienta la Publitrans, vor fi si salarii mai bune pentru angajati.
Pitesteanul, vesnicul perdant. Sa-i fie prostia usoara!
Din tot acest tambalau, cel care pierde este tot pitesteanul. Unu. Pentru ca asociatii privati vor sa faca economii pentru a reduce pierderile societatii, ne vom lua adio de la aerul conditionat cu care masinile sunt dotate doar de forma. Soferii ne-au explicat ca patronii le-au interzis sa faca acest lucru, pentru ca se consuma prea mult combustiil. Ca atare, vara asta o vom face cu geamurile deschise. Doi. Pentru ca niste soferi care au salarii mici inseamna niste soferi care lucreaza in sila si in bataie de joc. Nu exista zi in care sa nu pice cineva in nas din cauza condusului in frane, practicat de catre soferii cei nervosi. Trei. Pentru ca, in goana dupa cat mai multi clienti, masinile Publitrans mai au putin si egaleaza recordurile de viteza ale fostelor maxi-taxi (pe care nu, nu mai vrem sa le vedem niciodata pe strazile Pitestiului, ca sa nu se inteleaga gresit). Patru. Pentru ca in bugetul municipalitatii nu este cuprinsa in acest an achizitionarea de noi autobuze, asa ca vom avea, din nou, o vara fierbinte. Mai asudati. Mai „parfumati”. Mai lipiti unii de altii. Mai vedem noi…
(10 iunie)