Locul patru la nivel national – acesta este pozitia pe care Pitestiul o ocupa in topul oraselor cu cel mai mare parc auto din Romania. Potrivit ultimei statistici realizata acum doi ani, Pitestiul numara nu mai putin de 130.000 de autoturisme, in conditiile in care populatia este de 171.000 de locuitori.
De acum doi ani si pana acum, numarul de masini a crescut considerabil, iar trendul este ascendent. Daca mai adaugam la toate acestea faptul ca numarul parcarilor este absolut insuficient, fiind necesare, in plus, cel putin 20.000 de locuri de parcare, avem in fata imaginea unui Pitesti aproape sufocat de propria-i bunastare.
Centura ocolitoare a Pitestiului nu functioneaza la randamentul scontat
Viceprimarul Pitestiului, Cornel Ionica este destul de ingrijorat de aceasta situatie, mai ales ca in ultima perioada s-au facut si se fac in continuare eforturi deosebite pentru decongestionarea traficului. Eforturi care, cel putin pana acum, nu tin pasul cu dezvoltarea extrem de rapida a municipiului. „O prima cauza ar fi faptul ca circulatia in Pitesti se desfasoara pe un singur ax central, de doar 13,2 km. Nu avem o legatura exterioara a cartierelor orasului, tot prin centru se trece. Tranzitul national tot pe axul central se face. Tocmai de aceea, la finele anului trecut a fost inaugurata centura ocolitoare a Pitestiului, iar traficul a fost decongestionat intr-un procent de 40%. Ar putea sa mai scada cu 20 de procente, numai ca se circula cu o mare greutate la Bascov, iar cei care vin din Bucuresti catre Ardeal si invers prefera sa treaca tot prin centrul Pitestiului, aglomerand circulatia”, ne-a declarat viceprimarul Ionica. In luna septembrie a acestui an, insa, se prefigureaza finalizarea unui pasaj in localitatea Bascov, astfel incat sa se asigure fluidizarea traficului iar centura ocolitoare a Pitestiului sa-si dovedeasca, pe deplin, utilitatea.
Proiecte viabile, dar pe termen lung
Chiar si functionarea la randament maxim a centurii ocolitoare nu rezolva decat intr-o mica parte problemele de trafic din Pitesti. Tocmai de aceea se intentioneaza realizarea inca unei centuri ocolitoare prin partea de vest a orasului, care sa asigure si legatura intre cartiere. Pe langa aceasta, se urmareste si desfiintarea unei cai ferate absolut inutile si transformarea ei intr-un al doilea ax rutier al Pitestiului. „Calea ferata Pitesti-Curtea de Arges trebuie sa fie desfiintata, pentru ca este aberant ca pentru o locomotiva si trei persoane care beau o tuica pana la destinatie sa o mai pastrezi. Pe ruta acestei cai ferate s-ar putea realiza o cale rutiera extraordinara, cu costuri minime de asfaltare”, ne-a declarat viceprimarul Pitestiului. Cele doua proiecte, desi sunt in dezbatere de ani buni de zile, sunt aduse periodic in actualitate, fara nicio finalizare concreta. De data aceasta, viceprimarul afirma ca municipalitatea nu va rata „trenul” atragerii de fonduri europene, insa va mai dura alti ani pana cand se va turna prima lopata de asfalt.
„Sunt atatia dealeri care vand in draci autoturisme!”
La ora actuala, traficul are 30-40% peste capacitatea normala de preluare. „Am inlocuit transportul de maxi-taxi cu autobuze, am diminuat numarul de taximetre de la 1900 la 1069, centura ocolitoare a Pitestiului a preluat si ea 40% din trafic si cu toate acestea orasul este aglomerat! Sunt atatia dealeri care vand in draci autoturisme! In cazul multor familii din Pitesti, toti membri au cate o masina, unii chiar si doua. Nu spun ca nu este bine acest lucru, caci dovedeste puterea economica a Pitestiului, dar trebuie sa tinem si noi pasul”, ne-a mai declarat viceprimarul Cornel Ionica.
20.000 de parcari despart Pitestiul de normalitate
Si in privinta parcarilor, Pitestiul se afla departe de a acoperi intreg necesarul. Cu toate ca in vara aceasta urmeaza sa se finalizeze 3.000 de locuri de parcare (unele de-a dreptul inedite, cu locuri de joaca pentru copii deasupra!), tot mai este nevoie de alte 20.000. Zona centrala este de-a dreptul sufocata, dar nici cartierele nu stau mai bine. Pietonii au ajuns sa nu mai aiba pe unde merge, intrucat trotuarele sunt ocupate in intregime de catre masini, fara posibilitatea sa te mai poti strecura printre ele. Chiar daca reprezentantii Politiei Comunitare aplica nenumarate amenzi, eficienta lor este aproape… zero.
(30 iunie)