Reglementarea obligatiei inregistrarii in registrul salariatilor cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre salariatul in cauza, a elementelor de identificare a tuturor salariatilor (numele, prenumele, codul numeric personal, data angajarii, functia/ocupatia conform specificatiei COR) sau altor acte normative, tipul contractului individual de munca, in contextul existentei deja a obligatiei de a incheia, in forma scrisa, un contract individual de munca anterior inceperii raporturilor de munca, reprezinta o birocratie excesiva, raportat si la dispozitiile Directivei 91/533/CEE privind obligatia angajatorului de a informa lucratorii asupra conditiilor aplicabile contractului sau raportului de munca.
Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania considera ca sunt necesare masuri legislative si administrative care sa asigure simplificarea procedurilor privind incheierea contractelor individuale de munca, inregistrarea datelor privind salariatii (din anul 2003 existand o dubla inregistrare prin completarea Registrul salariatilor si a cartilor de munca), obligatiile declarative ale angajatorilor si flexibilizarea relatiilor de munca.
In fiecare luna, angajatorii trebuie sa completeze si sa depuna un numar minim de 9 declaratii privind evidenta salariatilor lor si a contributiilor obligatorii la fondurile de asigurari sociale.
Agentii economici care au calitatea de angajator sunt nevoiti:
»sa consume resurse materiale si umane deosebite pentru a indeplini obligatiile prevazute de legislatia in vigoare privind depunerea declaratiilor referitoare la evidenta salariatilor lor si a contributiilor obligatorii la fondurile de asigurari sociale;
»sa depuna declaratiile obligatorii la diferite institutii ale caror sedii se afla in locatii diferite si, totodata, in baza unor proceduri diferite.
Un salariat al societatii comerciale trebuie sa aloce un timp considerabil pentru depunerea declaratiilor la Casa Judeteana de Pensii, Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca, Inspectoratul Teritorial de Munca, Directia Generala a Finantelor Publice sau Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate).
Birocratia ii afecteaza cel mai mult pe agentii economici cu putini angajati, acestia fiind nevoiti de multe ori sa se ocupe personal de depunerea declaratiilor obligatorii.
Propunerile formulate de CNIPMMR pentru reducerea birocratiei: birou unic si declaratie unica
Pentru asigurarea unui mediu economic bazat pe principii europene, Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania formuleaza urmatoarele propuneri privind simplificarea procedurilor referitoare la indeplinirea obligatiilor declarative ale angajatorilor:
»reglementarea unei proceduri unice pentru toate obligatiile declarative ale angajatorilor;
»stabilirea unui singur formular pentru toate obligatiile declarative ale angajatorilor;
»infiintarea unui Birou Unic, care sa functioneze in cadrul Administratiilor Finantelor Publice Judetene, respectiv Administratiilor Finantelor Publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti, astfel incat angajatorii sa poata intr-un singur loc sa obtina toate informatiile si sa-si indeplineasca obligatiile declarative, in conditii civilizate si fara a pierde timp, evintandu-se risipa de resurse materiale si umane;
»crearea un sistem coerent si simplu de relationare a institutiilor publice cu competente privind primirea declaratiilor obligatorii si a contributiilor la bugetul general consolidat si bugetele fondurilor de asigurari sociale, in care elementul central sa fie contribuabilul;
»asigurea posibilitatii depunerii on-line a declaratiei unice.