În România, sunt orașe unde oamenii se simt ca acasă și orașe… precum Piteștiul, dar în care s-ar putea trăi ca acasă! Ce ne împiedică? În primul rând noi, cum bine spunea Marian Florea, președintele Asociației Administratorilor Publici din România, pentru că noi alegem cum ne așternem din patru în patru ani. Apoi… întârzierea nepermisă în a adopta un nou concept de a manageria o administrație locală. V-am oferit deja exemplul de la Sinaia și ce se poate întâmpla dacă ai un primar, un manager city și o echipă care trag la aceeași căruță.
Grațian Mihăilescu – fondatorul UrbanizeHub, a vorbit la Pitești, în cadrul Conferinței ,,Pitești inteligent și dezvoltat" despre exemplul Reșița. Da, da! Reșița care în opt ani ar putea trece și ea fluierând pe lângă Pitești!
,,Reșița, dintr-un oraș lipsit de speranță, un oraș care a murit o dată cu combinatul siderurgic, se transformă. De trei ani de când a venit un nou primar, se fac proiecte, s-au depus, se implementează. Valoarea totală este de 180 de milioane de euro. La Reșița va fi reintrodus tramvaiul, începe să se elaboreze masterplanul pe oraș, care va deveni unul turistic pentru turiștii care urcă pe Semenic. Vor fi parcuri în locul halelor abandonate. Cât timp există leadership, cooperare administrativă, lucrurile se mișcă. De Reșița veți auzi în următorii opt ani ca de un exemplu de bune practici în regenerare urbană." a declarat Grațian Mihăilescu.
Cam asta se întâmplă, spune el, atunci când la baza dezvoltării unui oraș pui întrebările corecte:
,,-Unde vrea să fie Piteștiul peste 8 ani de zile? Pentru că funcție de asta el poate să înceapă să construiască de pe acum…
-Care este brandingul de oraș? Când zici Pitești, la ce te gândești?
-Ce proiecte sunt prioritare?
-Cum sunt implicați cetățenii în procesul de dezvoltare a Piteștiului? Ei sunt mesagerii!
-Ce fac companiile private pentru a aduce dezvoltare, cum se implică?"
,,Pitestiul poate sa fie peste 8 ani acolo unde vrea"
L-am rugat pe Dan Hodoș, organizatorul evenimentului de la Pitești, familiarizat prin prisma preocupărilor din ultimii ani cu conceptul de ,,smart city" și dezvoltare urbană, să ne răspundă la întrebările colegului Grațian. Și ne-a răspuns așa!
*Unde vrea să fie Piteștiul peste 8 ani de zile? Pentru că funcție de asta el poate să înceapă să construiască de pe acum…
** Pitestiul poate sa fie peste 8 ani acolo unde vrea (râde). Daca ajungem undeva sau nu, daca realizam ceva sau nu, daca evoluam, stagnam sau involuam, e clar ca depinde de noi, insine – de pitesteni. Asadar, intr-o piramida simpla a sustinerii dezvoltarii Pitestiului, intr-o perioada data (sa zicem 8 ani), la baza sunt cetatenii. Dupa, urmeaza mediile de suport (economic, academic, etc), iar in final sunt fuctionarii si managerii publici. Pe ultimii ii alegem. Daca vom alege bine in 2020, avem sanse sa avem o strategie de dezvoltare «corecta», care sa duca Pitestiul acolo unde ii e locul: in top 10 poli nationali de dezvoltare urbana. Da, trebuie sa inceapa de acum si sa aiba o Strategie Integrata de Dezvoltare Urbana (SIDU) clara, etapizata si completa.
*Care este brandingul de oraș? Când zici Pitești, la ce te gândești?
Cand zici Pitesti te gandesti la… lalelele, Dacia, Dobrin, etc. Avem brand, deja. Dan Pavel, de la Brandart, a facut un brand de oras beton, dar prost utilizat si valorificat (putem sa facem chiar o discutie separata pe aceasta tema). Plecand de la aceeasi idee, am construit si brandul proiectului meu, ,,PITESTI Smart City", anume o lalea digitalizata. Brandul de oras e obligatoriu. Te individualizeaza printre ceilalti. Ai identitate.
*Ce proiecte sunt prioritare?
**Depinde cum cum segmentam aceste prioritati. Daca ar fi vorba de nevoi, prioritati si proiecte de infrastructura, adica hard, putem vorbi despre pod peste raul Arges, centura de vest, reabilitare retea termoficare, etc. Daca vorbim de prioritati si proiecte complexe si soft, putem vorbi de educatie, stimularea antreprenoriatului si sustinerea mediului de afaceri, de proiecte culturale sau de valorificare a patrimoniului.
*Cum sunt implicați cetățenii în procesul de dezvoltare a Piteștiului? Sunt ei mesagerii, ambasadorii orașului, așa cum se întâmplă la Cluj?
**Incep sa-si doreasca sa fie mesageri si reprezentanti, dar si reprezentati. De cativa ani, cetatenii Pitestiului au inceput sa se trezeasca si sa reactioneze. Inca mai avem de muncit la capitolul «implicare civica», dar puterea exemplului functioneaza si pitestenii devin cetateni activi care pot sustine dezvoltarea orasului.
*Ce fac companiile private pentru a aduce dezvoltare, cum se implică?
**In general, aportul comaniilor private in dezvoltarea urbana e vital. Reciproca e valabila. Mediul de afaceri are nevoie de suport din partea administratorilor publici. Deci, e nevoie de o simbioza si un tandem intre cele doua parti. Ca exemplu de bune practici, Boc tine la Cluj lunar Consiliul Consultativ pentru Antreprenoriat, sedinta in care sta la masa cu antreprenorii locali si le asculta nevoile. E un o masura obligatorie pentru si pentru urmatorul primar al Pitestiului. Cu ocazia asta am mai dat o idee noua pentru cei preocupati de administratie eficienta, in Pitesti, poate de prinde.
Legat de mediul de afaceri local, deocamdata nu se implica suficient de organizat, desi simt semne de bune si ma bucura. Le recomand ca, pe langa industriile mari si clasice, sa caute implicare si in zona de tehnilogie si inovare, unde e viitorul.
In final, comentand ceea ce avem acum in Pitesti, la nivel de administratie si primarie, cred ca lucrurile nu stau bine deloc. Nici macar la nivel scriptic si declarativ. Pana acum am pastrat o decenta necesara in declaratii, pentru ca imi place sa construiesc prin solutii, nu prin critici, dar cred ca a venit timpul sa spun lucrurilor pe nume, pentru ca afectati suntem noi, toti.
,,Fără echipe de proiect bine pregătite nu vom reuși nimic, nici măcar un amărât proiecțel pilot"
În timp ce Dan Hodoș intenționează să pună degetul pe rana deschisă a Piteștiului, viceprimarul Sorin Apostoliceanu, și el prezent la Conferința ,,Pitești inteligent și dezvoltat", a afirmat că orașul nostru are deja o strategie de smart city, ba chiar este printre puținele orașe ce deține un astfel de document, iar următoarea administrație, indiferent care va fi ea, nu va trebuit… decât să pună strategia în practică. E drept că acest… ,,decât" m-a descumpănit total, dar… dacă avem hărtii frumos scrise este excelent, poate proiectele se simt și se implementează singure. Cum Dan Hodoș poartă în ranița sa bastonul de viitor primar (prin prisma intenției e a candida din partea Alianței USR-PLUS; hai cu desemnarea!), l-am întrebat cât de fericit este de oportunitatea de a primi moștenire un astfel de instrument urban valoros!
,,Saptamana trecuta, dl. viceprimar Sorin Apostoliceanu a incercat sa insire un numar de proiecte aflate in diverse faze, pe diferite zone, necesare unui oras inteligent. Nu e prima oara cand o face, dar inca nu se intelege clar si coerent despre ce e vorba (exceptie facand doar celebrele autobuze electrice finantate prin celebra «Axa 4»). Separat, fiecare in parte, sunt proiecte necunoscute publicului, indiferent de faza in care se afla (nu intru in detalii tehnice acum), asa cum e si strategia de smart city, pentru Pitesti, la care se lucreaza. Acest document, ca si faza in care se afla, e necunoscut celor interesati, cum sunt cetatenii si mediile vizate. Un astfel de document se construieste plecand de la baza, de la societate, deschis si colaborativ, nu pe sub masa si ascuns. In plus, dincolo de strategii, cei mai importanti sunt oamenii – am spus-o mereu! Fara echipe de proiect bine pregatite nu vom reusi nimic, nici macar un amarat proiectel pilot…" ne-a declarat Dan Hodoș.
Ce vor piteștenii?
Revenind la Grațian Mihăilescu, fondatorul UrbanizeHub, acesta a prezentat la Pitești rezultatele unui sondaj realizat pe ,,Prioritățile orașului meu".
,,Am făcut un site și am rugat cetățenii să voteze prioritățile orașului. Sute de mii de români au votat. Concluzia? Multe propuneri nu vin din zona de smart city, oamenii își doresc infrastructură rutieră, infrastructură sanitară, infrastructură hard, cum ar fi centura unui oraș. Asta este nevoie la nivel de dezvoltare urbană."
Ce consideră piteștenii a fi prioritar pentru ei?
-Autostrada Pitești-Sibiu
-Centura de Vest
-Drumul Expres Craiova-Pitești
Restul… e tăcere!