Durata fara precedent, indarjirea cu care ambele tabere raman pe pozitii, razboiul declaratiilor, razboiul cifrelor si, mai ales, sarjele de informatii asa-zis neoficiale menite sa manipuleze masa de angajati arata ca greva generala de la Dacia a devenit deja o ecuatie cu prea multe necunoscute. Unii spun ca sindicalistii nu mai vor sa suporte salariile umilitoare fata de cele ale colegilor francezi si de aceea nu cedeaza. Sunt si voci care lanseaza ideea ca Logan nu s-ar mai vinde asa bine si in acest fel administratia foloseste greva pentru a nu produce pe stoc sau la un ritm diminuat. Mai exista si supozitia ca francezii vor argumenta cu actiunea sindicatelor pentru a muta productia in tari cu forta de munca mai ieftina. Cert este ca lucrurile par a fi intrat intr-un impas fara iesire.
Timpul – inamicul tuturor
Nimeni n-ar fi crezut ca la Dacia, redevenita marca Renault, o greva ar putea dura mai mult de cinci zile, cu atat mai mult cu cat precedenta s-a stins dupa doar trei. Si in cazul sindicalistilor, dar si in cel al administratiei, timpul ar fi trebuit sa devina inamicul numarul unu in conditiile in care conflictul are deja doua saptamani de la declansare. Primii pierd din start bani seriosi la salariul pe luna in curs, in conditiile in care francezii sunt decisi sa nu le plateasca zilele afectate de proteste. Ceilalti pierd, firesc, din cauza nerealizarii numarului de autoturisme planificat, dar risca sa starneasca si nemultumirea furnizorilor de piese si subansamble obligati sa produca pe stoc precum si al beneficiarilor care nu mai primesc piese de schimb sau pentru montaj. Cu toate acestea, greva continua pentru ca nu se accepta stramosescul „mai lasi tu, mai dau eu…” nici dintr-o parte, nici din cealalta.
Declaratii si contradeclaratii
Poate mai mult decat greva in sine care, pana la urma, e o caracteristica a economiei capitaliste, cel mai mult se lupta la nivel declarativ. Astfel, directorul de comunicare al companiei, Liviu Ion a declarat ca Dacia a reluat, joi (3 aprilie), productia, cu angajati din schimburile unu si doi, fabricand in total 85 de vehicule, fata de o cadenta de 61 de vehicule pe ora cat avea uzina inainte de greva. „In ciuda presiunilor salariatilor grevisti, salariatii non-grevisti de la Dacia au fabricat joi 85 de vehicule”, a spus Ion.
Declaratie incendiara: la Dacia se fabrica rebuturi!!!
De cealalta parte, Ion Iordache, viceliderul sindical a sustinut, vineri, ca toti cei 7.600 de muncitori din toate schimburile, care au semnat pentru declansarea grevei generale, continua protestul si nu vor renunta pana cand revendicarile nu le vor fi solutionate. „Patronatul vrea acum sa-i incite pe grevisti pentru ca acestia sa devina violenti si greva sa fie suspendata pe acest motiv sau sa-si piarda increderea in protest si sa renunte, dar va asigur ca nu vor reusi. Masinile anuntate ca au fost fabricate sunt rebut, o afirm cu toata responsabilitatea, deoarece ele au fost realizate cu muncitorii tineri, de-abia angajati si cu o calificare mica, in formare, care acum invata tainele meseriei. Nu stiu ce vor sa demonstreze cu acest lucru, eu va spun ca toti cei 7.600 de sindicalisti, dispusi in toate schimburile, care au semnat pentru greva generala sunt in greva generala si nu vor renunta", a spus Iordache.
„Mai mult, stiu ca celor 500 de maistri, sefi de echipe si sefi de sectie din uzina, li s-a spus sa determine cate doi grevisti din echipele pe care le conduc sa renunte la greva, ar fi fost 1.000 de oameni care sa renunte, dar actiunea nu a reusit”, a mai sustinut Ion Iordache.
Viceliderul sindical a mai spus ca solidaritatea colegilor sindicalisti francezi de la Renault se va materializa si „printr-un ajutor financiar al sindicatului francez la fondul de greva”. „Vom incerca astfel sa acoperim o parte, subliniez, o parte din pierderile financiare suferite de grevistii nostri. Vom aduna suma totala si vom incepe distribuirea unor sume de bani catre grevisti, care si-au asumat neplata zilelor de cand sunt in protest”, a explicat Iordache.
Din partea administratiei, Liviu Ion a precizat ca joi s-au declarat in greva 3.002 angajati, ei reprezentand 38,8% din cei prezenti la posturile de lucru din interiorul uzinei. Oficialul Dacia a mai spus ca pe toata durata grevei nu s-au produs masini, ci doar cutii de viteza, elemente mecanice si colectii CKD (pachete de vehicule dezasamblate).
Informatii lansate „cu tema”
Administratia Dacia a declarat joi ca, prin greva generala, angajatii uzinei au pierdut posibilitatea de a primi retroactiv marirea cumulata pe ianuarie-martie, ceea ce inseamna minimum 672 de lei brut, salariatii fiind „invitati sa decida singuri pentru ei insisi si pentru familiile lor”. „Daca era sigur ca greva e legala, Sindicatul Autoturisme Dacia ar fi cerut o judecata pe fond. Cautand prin toate mijloacele sa evite o judecata pe legalitatea grevei, sindicatul a aratat ca stie ca greva este ilegala. Continuand aceasta greva, sindicatul actioneaza impotriva intereselor salariatilor. Iata ce au pierdut deja grevistii: zile de salariu si tichete de masa pentru toata durata grevei. Toti salariatii au pierdut posibilitatea de a primi retroactiv marirea cumulata pe ianuarie-martie, ceea ce inseamna minimum 672 lei brut”, a afirmat Liviu Ion.
Amenintari subliminale: imi iau jucariile si plec…
Mai trebuie spus ca inca din prima zi de greva au aparut declaratii voalate facute de oficialii Dacia si Renault care indica posibilitatea mutarii productiei de Logan in tari cu costuri salariale mai mici, de pilda Maroc, India sau Rusia. „Solicitarile sindicalistilor ar pune in pericol cresterea sanatoasa a companiei si viitorul Dacia, tinand cont ca, in perspectiva anului 2010, noile uzine Renault din Maroc, India si Rusia vor fi in masura sa produca Logan“, sublinia, in prima zi de greva, directorul producatorului auto, Francois Fourmont. Declaratia a fost privita de sindicalisti ca o amenintare, pe fondul solicitarilor de crestere a salariilor cu 60%. Reactia oficialilor a venit prompt prin vocea lui Liviu Ion care a spus ca sindicatul a dat, ca de obicei, o interpretare emotionala spuselor lui Fourmont.