Presedintele Senatului, Mircea Geoana a fost prezent joi la Dacia Renault, unde a discutat cu actionariatul societatii si reprezentantii sindicatelor cu privire la masurile de sprijinire a industriei auto romanesti. Pentru a doua oara in acest an, dupa ce si la finele anului trecut a mai avut loc o dezbatere pe aceasta tema, reprezentantii Dacia si-au expus punctele de vedere, au solicitat ajutorul actualului Guvern, primind in schimb doar promisiuni.
Promisiuni le-a servit si presedintele PSD, Mircea Geoana, care s-a declarat intru totul de acord cu solicitarile liderilor Dacia Renault, numai ca va trebui sa-si convinga si tovarasii de coalitie de oportunitatea acestora. „Personal, sunt extrem de hotarat si voi ridica problema Dacia Renault la nivelul actiunii guvernamentale chiar de saptamana viitoare, cand vom stabili un plan concret de sprijinire si salvare industriei de autoturisme romanesti. Solicitarile inaintate de catre reprezentantii Dacia Renault dorim sa le introducem intr-un pachet de masuri anticriza, de stimulare economica si pastrare a locurilor de munca. Toate acestea le vom pune la punct luni, cand le vom discuta la nivelul strategic al coalitiei de guvernare. Guvernul Romaniei e hotarat ca saptamana viitoare, pe langa proiectul de buget, sa vina cu un plan anticriza si cred ca primul semnal pentru industria romaneasca pleaca de aici, de la Dacia” a declarat Mircea Geoana, adaugand ca presedintele PSD Arges, Constantin Nicolescu, face parte din grupul de sapte lideri ai PSD care vor discuta cu liderii PDL cu privire la temele strategice.
Concret, care sunt masurile de a caror necesitate Mircea Geoana spera sa-si convinga si colegii de guvernare?
Unu: demararea de urgenta a programului REMAT, sau „Rabla”, asa cum este el cunoscut, ceea ce presupune, din start, producerea a mult mai multor automobile la Dacia Renault.
Doi: incurajarea romanilor sa achizitioneze un credit pentru a-si cumpara o masina autohtona, dar fara a mai plati o dobanda de aproape 20%. In acest sens se are in vedere capitalizarea CEC si gasirea unei formule cu Banca Romaniei pentru a subventiona acest credit sau a gasi formule de plata diferentiata, decalata, a TVA.
Trei: sprijinirea investitiilor in centrul de inalta tehnologie de la Titu, prin garantarea statului a unui imprumut de la Banca Europeana de Investitii. Acest lucru ar presupune asigurarea a inca 2.000 de locuri de munca.
Patru: acordarea cat mai rapida a unui ajutor de stat „pe care cei de la Dacia il asteapta si il merita”.
Cinci: sprijinirea industriei auto pe orizontala, un exemplu oferit de catre Geoana fiind acela al societatii Lisa Draxlmaier, care are reprezentante inclusiv in Arges.
Sase: in cazul in care Parlamentul, Guvernul, ministerele sau alte institutii publice isi vor permite sa faca achizitii de masini in acest an, acestea sa fie strict de provenienta autohtona.
In ceea ce priveste taxa auto, Mircea Geoana a dat de inteles ca aceasta ar trebui modificata, pentru a se armoniza cu legislatia europeana, insa, in acelasi timp, trebuie in asa fel formulata incat sa incurajeze productia interna de autoturisme.