Multe perdele forestiere, in special in zona de sud a Argesului, au fost taiate, iar efectele s-au vazut in iarna acestui an cand viscolul a dus la blocarea de drumuri si chiar la blocarea unor case (mult mai rau a fost in alte judete). in acest context, daca nu se monteaza parazapezi, si in urmatorii ani drumurile nationale si caile ferate vor fi vulnerabile in fata viscolului.
Din toamna, Ministerul Mediului va incepe plantarea de perdele forestiere de protectie, insa efectul lor se va face simtit abia peste cinci ani. Viscolul cumplit din ultima luna care a maturat sudul tarii readuce in actualitate o problema mai veche a sistemului romanesc de transporturi.
Atat autostrazile, cat si drumurile nationale si caile ferate devin impracticabile la cateva ore dupa ce vantul a viscolit zapada. Cea mai eficienta solutie pe termen lung este cea a infiintarii perdelelor forestiere de protectie.
Legislatia in acest sens exista inca de acum opt ani de zile (HG nr. 994/2004), insa pana anul trecut ea a fost total ineficienta. Din cauza ambiguitatilor textului de act normativ, nu s-a facut mai nimic. Pana in prezent, au fost contractate doar opt obiective de investitii, niciuna in Arges (trei in judetul Olt, tot atatea in Dolj si doua in Botosani) pentru reabilitarea perdelelor forestiere de protectie a cailor ferate. in cazul in care autoritatile nu se vor intelege cu proprietarii de terenuri, se va trece la expropieri.
Daca isi cedeaza pamantul cu titlul gratuit, proprietarul primeste de la stat un fel de renta egala cu de zece ori pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior pentru fiecare hectar, adica 710 lei/an/ha la valoarea de acum.
De comun acord cu Ministerul Transporturilor, suma alocata pentru acest an va fi directionata cu prioritate catre autostrazile A1 Bucuresti – Pitesti si A2 Bucuresti – Cernavoda.