Printre sesizarile care au facut obiectul de activitate al Biroului Teritorial Pitesti al Avocatului Poporului, in ultima perioada de timp, s-au aflat si cele cu referire la cetateni romani in strainatate care se bucura, conform reglementarilor constitutionale din art. 17, de protectia statului roman si care trebuie sa-si indeplineasca obligatiile, cu exceptia celor care nu sunt compatibile cu absenta lor din tara.
Plangerile care ne-au fost adresate indicau refuzul sau tergiversarea Ministerului Afacerilor Externe din Romania de a raspunde solicitarilor ce aveau ca obiect situatia unor cetateni romani retinuti in tari membre ale Uniunii Europene sau aflati in cercetare pentru comiterea unor infractiuni comise pe teritoriul statului de resedinta dar evidentiau indirect si neindeplinirea unor obligatii ale cetatenilor romani fata de statul de resedinta.
In acest sens evidentiem urmatorul exemplu:
Directia de Afaceri Consulare din cadrul MAE a fost sesizata de un petent din judetul Arges cu privire la faptul ca unei rude care a fost retinuta de autoritatile din Marea Britanie pentru infractiunea de agresiune comisa pe teritoriul acestei tari, ii este incalcat dreptul de a beneficia de asistenta consulara.
Cetateanul roman a fost pus sub acuzare iar pretentia invocata era aceea ca, nefiind cunoscator al limbii oficiale vorbita pe teritoriul statului resedinta, nu beneficia de un interpret care sa-i faciliteze comunicarea cu personalul asezamantului in care se afla dupa ce s-a dispus asupra sa masura de retinere si cercetare, astfel incat sa-si poata revendica drepturile.
Deoarece Biroul Teritorial Pitesti al Avocatului Poporului a fost incunostintat ca, aceasta autoritate nu a formulat un raspuns familiei care a initiat demersul, pentru a clarifica aspectele semnalate, am solicitat explicatii scrise Ministerului Afacerilor Externe din Romania, Directia de Afaceri Consulare. Este important de retinut ca, pana la sesizarea institutiei noastre, fusesera initiate demersuri initiale la un cabinet parlamentar precum si pe langa Administratia Prezidentiala. In conformitate cu legea cadru de organizare si functionare, Institutia Avocatul Poporului nu se poate substitui, in exercitarea atributiilor sale, autoritatilor publice si, cu atat mai putin, persoanelor fizice sau juridice care o sesizeaza. Totusi, pentru a putea fundamenta solutionarea petitiei care ne-a fost adresata, am staruit in demersurile noastre asa incat, conducerea Directiei de Afaceri Consulare din cadrul Ministerului Afacerilor Externe ne-a raspuns si chiar si-a suplimentat, in doua randuri, raspunsurile cu investigatii suplimentare asupra cazului asa incat ne-am asigurat ca autoritatile implicate au inteles foarte bine cererile noastre si au facut tot ceea ce le permite legislatia in materie, asa incat cetateanul roman pus sub acuzare sa fie protejat, in limitele admise de corpusul normativ in materie, de intelegerile bilaterale si conventiile internationale cu privire la garantarea drepturilor si libertatilor fundamentale.
Din instrumentarea cazului au fost retinute urmatoarele aspecte de interes:
– pe teritoriul Marii Britanii s-a creat o situatie conflictuala intre doi cetateni romani urmata de o agresiune impotriva unui minor care are atat cetatenie romana cat si britanica. In acest caz, resedinta statornica a persoanei agresoare fiind in statul unde s-a produs fapta prezumata prevaleaza si se aplica drepturile si obligatiile ce decurg din cetatenia statului de resedinta;
– Sectia Consulara nu detine atributii legale pentru a interveni in conflictul aparut, competenta de a investiga faptele si de a decide asupra consecintelor revenind autoritatilor locale si instantei de judecata britanice;
– fapta pusa sub acuzare a fost de agresiune impotriva unor copii. Marea Britanie este unul dintre statele care acorda o atentie deosebita protectiei minorilor iar in situatia cand acestia sunt victimele unei agresiuni, cum este cazul in discutie, comportamentul autoritatilor competente sa ancheteze fapta prezumata este foarte exigent si uneori chiar restrictiv;
– sectia consulara romana, a demarat demersurile pentru a se asigura ca romanului pus sub acuzare ii sunt respectate drepturile si interesele. Competenta sa este limitata de respectarea Conventiei bilaterale in vigoare intre Romania si Marea Britanie precum si de normele de drept international;
– sectia consulara a misiunii diplomatice romane la Londra a solicitat, in acest caz, date cu referire la infractiune, termenele dispuse pentru infatisarile la instanta de judecata si confirmarea ca i s-au asigurat, cetateanului roman, apararea din oficiu si un interpret;
– aceste informatii au fost obtinute si comunicate familiei care a solicitat interventia Ministerului Afacerilor Externe. In raspunsul acestei autoritati catre familia cetateanului roman pus sub acuzare pe teritoriul Marii Britanii s-a comunicat, de asemenea, si faptul ca in baza competentelor detinute prin lege, MAE nu poate interveni in desfasurarea anchetelor derulate de politia locala, nu poate influenta decizia instantei de judecata britanice si nu poate determina eliberarea cetatenilor romani din penitenciar.
Datele si informatiile din dosarele aflate la instanta de judecata, in Marea Britanie, la care apararea din oficiu are acces nu pot fi comunicate familiei cetateanului roman pus sub acuzare, fara acordul acestuia.Orice persoana aflata in stare de arest are dreptul la corespodenta scrisa, telefon si poate sa ceara in scris sau telefonic Sectiei consulare a Ambasadei Romaniei vizita unui reprezentant al acesteia precum si asistenta consulara in baza formularelor pe care le pot completa daca isi doresc acest lucru.
Cetateanul roman pus sub acuzare, in acest caz, nu a cerut in nume propriu asistenta consulara, demersurile in acest sens fiind initiate exclusiv de familie. Mai mult chiar, functionarul consular care a luat legatura cu persoana acuzata a aflat ca, acesta respinge acordarea de asistenta consulara. Din acest motiv, posibilitatile de actiune ale misiunii diplomatice au fost limitate, lipsa acordului de vointa ingradind autoritatii competenta sa oblige cetateanul roman de a intra in contact cu familia sau sa solicite date suplimentare autoritatilor din tara de resedinta a celui pus sub acuzare.
Este important de retinut faptul ca, la completarea unei cereri de asistenta consulara este necesara indicarea explicita a serviciului consular solicitat, conditie care in cazul de fata nu a fost indeplinita.
Am ales sa va prezentam acest caz deoarece apreciem ca el nu este singular si poate fi chiar un precedent care poate fi preintampinat. De aceea, daca situatia o impune este bine sa va informati indeaproape despre ce poate face personalul consular al Romaniei in cadrul procedurii de acordare a asistentei necesare cetatenilor romani aflati in dificultate, arestati sau retinuti in strainatate, prin consultarea Ghidului Serviciilor Consulare disponibil pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe.
In cazul cand va confruntati cu situatii de acest gen si ati initiat demersuri scrise la autoritatile competente ale statului roman care au ramas nesolutionate, sunt tergiversate nejustificat sau solutionarea lor este nemultumitoare, puteti sesiza Biroul Teritorial Pitesti, cu respectarea reglementarilor art. 15 din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului, modificata si completata de Legea nr. 258/14.12.2010.