Ţin minte ca acum! Era cu două zile înainte de primul tur de scrutin când primarul Piteştiului Tudor Pendiuc, încă nearestat pe atunci, declara în conferinţa de presă: vom avea în sfârşit o campanie modernă, vom fi şi pe Internet. La câteva zile, în calitate de responsabil cu campania electorală în mass-media, primarul afirma că PSD Argeş a decis să nu aibă o campanie electorală şi în on-line, întrucât nu sunt interesaţi decât de print. Acum, după alegeri, când au constatat că au pierdut pe mâna online-ului, dau toţi din colţ în colţ. Ba, din sursele noastre, unii dintre pesediştii cu vechi state de plată, care, de altfel, nici nu ştiu să dea drumul unui calculator, au găsit vinovaţii: tinerii din PSD sunt de vină! Ei ar fi trebuit să facă treabă pe online!
Partea intersantă este că acuzele vin tocmai în momentul în care, în sfârşit, cei de la TSD Argeş au depăşit era Radu Vasilică şi şi-au făcut o elementară pagină de Facebook. Una pe care au postat din zori şi până în seară, făcând febră musculară, atât mesajele şi bannerele venite de la centru, cât şi acţiuni din campanie, fotografii, opinii proprii. Şi pentru toate acestea au mai primit şi înjurături pe înfundate de la postacii din tabăra adversă. Mai mult, însuşi preşedintele de organizaţie – din ce văd în fotografii, a lăsat lehuzia la o parte şi a ieşit în stradă să împartă şi materiale promoţionale cu Ponta, nu doar Like-uri. Însoţită fiind de cealaltă doamnă lehuză a PSD, Simona Bucura Oprescu. Dacă stau şi mă gândesc bine, fetele ăstea două şi-au lăsat bebeluşii acasă pentru Ponta, în timp ce pe alţi domni, nelehuzi, din PSD, nici nu i-am văzut la ochi. Dar îi vom regăsi, cu siguranţă, din nou, pe listele pentru Parlament…
Florin Tecău, secretarul executiv al PSD Argeş, a spus un lucru cât se poate de adevărat: ,,Numărul vârstnicilor a scăzut, electotatul s-a schimbat foarte mult.” În traducere liberă, a început să le moară din electoratul tradiţional şi s-au trezit acum cu un electorat străin, un electorat cu care au refuzat să interacţioneze până acum pentru că… nu era interesant. Şi nu era interesant pentru că nu mergea la vot.
Problema este că nici măcar paginile de Facebook ale organizaţiilor, că sunt ele de tineret sau de… oameni maturi, nu sunt suficiente pentru a spune că eşti prezent pe on-line. Astfel de pagini pot fi o sursă de informare pentru presă şi pentru membrii de partid. Pentru că, din start, sunt percepute ca o sursă subiectivă de informare, deci… necredibilă. Din punctul acesta de vedere, pagina de Facebook a TSD Argeş, spre exemplu, a fost punctul de plecare pentru câteva articole bune, pentru că am putut găsi acolo opinii şi fotografii interesante de campanie.
Cum va reuşi PSD Argeş să găsească acel limbaj comun cu noua generaţie? Treaba asta se construieşte în timp, pentru că de asta e nevoie să schimbi imaginea unui partid prăfuit. Şi mai este nevoie de profesionişti în imagine şi mesaj. Pentru că PSD a avut şi de data aceasta o campanie de toată jena pentru care, culmea, a mai dat şi bani. Strategii, care or fi fost ăia, au crezut că bannerele cu ,,Doar Ponta nu vă taie pensiile” merg de minune la pensionarii care încă mai cred astfel de imbecilităţi. Ei bine, astfel de mesaje i-au scos din casă şi pe cei jigniţi de o asemenea manipulare.
,,Sunt siguri că aţi citit un interviu cu un tânăr care a coordonat campania pe Internet a lui Iohannis. Veţi realiza că în spatele acestei campanii au stat profesionişti, nu a fost vorba de postaci. Cred că noi am greşit în alcătuirea mesajului. Ei au avut profesionişti pentru crearea mesajului. Pentru acele mesaje haioase au lucrat ziarişti profesionişti în umor şi de aceea au fost propagate mult mai uşor şi pe cale naturală. La urnă a venit un număr de oameni care, în general, nu se prezintă la alegeri şi nu se implică în politică, stimulaţi de anumite evenimente petrecute în preajma votului, de anumite emoţii create de oameni profesionişti în astfel de lucruri. Dacă vreţi, mai pe româneşte, au fost stimulaţi să iasă la vot. Şi ei au fost cei care au schimbat rezultatul la nivel de ţară. La nivel de Argeş nu au reuşit să îl schimbe, pentru că oamenii noştri au fost ceva mai convingători.” este opinia unuia dintre membri staff-ului de campanie al PSD Argeş, Iustin Dejanu.
O opinie care nu cuprinde decât jumătate de adevăr. Cealaltă jumătate de adevăr se referă la faptul că fiecare strateg în imagine lucrează cu materialul clientului. Or, din acest punct de vedere, Victor Ponta şi oamenii din jurul său au livrat material pe bandă rulantă. Practic, strategii lui Iohannis nu au făcut decât să aprindă fitilul de la fundul societăţii civile, care oricum avea capsa pusă, dar, din inerţie, parcă ar fi explodat, parcă nu…
În fine, să găseşti ţapi ispăşitori este uşor, la fel cum abia după o bătălie vezi aliniaţi vitejii. Important este ca PSD să fi învăţat ceva din asta. Şi să fi învăţat ce trebuie…