2,9K
Ministrul Dan Sova a reusit in ultima perioada sa isi puna in cap PSD, ba chiar si pe prietenul Victor Ponta. Insa, mai rau, Sova si-a pus in cap si Comisia Europeana, motiv pentru care nu este exclus sa asistam si la o demitere a acestuia, in viitorul apropiat.
Comisia Europeana nu a impus nici o perioada minima de timp pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru autostrada Pitesti-Sibiu, a declarat pentru HotNews.ro, purtatorul de cuvant al Directoratului General pentru politici regionale al Comisiei Europene. Informatia contrazice unul dintre cele mai folosite argumente ale ministrului Dan Sova pentru a justifica demararea constructiei autostrazii abia peste 2 ani.
In 2012, guvernul Ponta a anulat o licitatie pentru actualizarea studiului de fezabilitate. Acum ar fi trebuit sa fie gata si constructia autostrazii ar fi putut fi inceputa chiar de anul acesta.
De-a lungul ultimelor luni, in contextul discutiilor privind o posibila amanare a realizarii autostrazii Pitesti-Sibiu, Ministrul Transporturilor Dan Sova a invocat in repetate randuri ca autostrada se va face, numai ca lucrarile nu au cum sa inceapa mai devreme de 2017 din cauza perioadei foarte mari impuse de Comisia Europeana pentru refacerea studiului de fezabilitate.
,,Lucram pentru indeplinirea tuturor pasilor necesari, ceruti de Comisia Europeana, in construirea acestui tronson. Licitatia pentru studiului de fezabilitate dureaza maxim 6 luni, conform normelor europene, si a debutat deja la inceputul acestei luni. Realizarea efectiva a studiului de fezabilitate va dura 24 luni si are alocati 28 milioane de euro de la Comisia Europeana. 24 de luni este o perioada minima impusa de catre Comisa Europeana, tinand cont de faptul ca noile studii de fezabilitate trebuie sa contina studii geologice. Dupa finalizarea studiului de fezabilitate, in maxim 6 luni vom licita construirea autostrazii. Asadar, la 1 ianuarie 2017 vom putea incepe efectiv construirea autostrazii. Acesta este calendarul acestui tronson, cat se poate de important pentru Guvernul Ponta. (…) Speram ca licitatia studiului sa dureze maxim 6 luni. Dupa aceea, realizarea efectiva a studiului de fezabilitate va dura 24 luni si are alocati 28 milioane de euro de la Comisia Europeana. 24 de luni este o perioada minima impusa de catre Comisa Europeana." declara Dan Sova pe blogul personal, afirmatii facute si in declaratii publice.
La solicitarea HotNews.ro, Directoratul general pentru Politici regionale (DG Regio) al Comisiei Europene a explicat ca CE nu a impus nici o perioada minima pentru realizarea studiului de fezabilitate, insa a evidentiat importanta intocmirii unui studiu fundamentat.
Cu alte cuvinte, Comsia Europeana nu impune in cat timp faci studiul de fezabilitate, atata timp cat acesta este bine facut.
In tot acest timp, guvernul Ponta e aproape de momentul in care ar putea sa se semneze contractul de concesiune al autostrazii Comarnic – Brasov, un pariu politic si electoral al premierului, precum si un test pentru viitoarele concesiuni pe care executivul le are in strategie. Discutiile privind autostrada Comarnic – Brasov au fost de multe ori in oglinda cu cealalta traversare a Carpatilor, Sibiu-Pitesti.
Concurenta intre Pitesti-Sibiu si Comarnic-Brasov nu este una ce tine de finantare, ci una ce tine de traficul care va strabate muntii Carpati pe autostrada.
Pentru Sibiu-Pitesti primim cel putin 85% finantare europeana nerambursabila, in timp ce Comarnic – Brasov, daca va fi realizata conform proiectului actual, va fi prima autostrada in concesiune. Adica o autostrada realizata de catre un investitor privat si pe care se va percepe taxa.