Presedintele Partidului National Liberal Crin Antonescu a adresat, astazi, o scrisoare presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, domnul Virgil Andreies, in care solicita sesizarea Curtii Constitutionale, in legatura cu existenta unui conflict juridic, de natura constitutionala, intre autoritatile publice reprezentate de Presedintele Romaniei si Parlamentul Romaniei, cu privire la procedura de investitura a Guvernului, reglementata de art.103 din Constitutia Romaniei.
,,Stimate Domnule Presedinte,
Ma adresez dvs. in calitate de cetatean roman si de Presedinte al Partidului National Liberal. Ma adresez dvs. fiindca sunt profund ingrijorat de situatia politica a tarii si vad ca niciunul dintre reprezentantii autoritatilor publice care ar trebui sa actioneze responsabil, nu o fac.
Ma adresez dvs., deoarece ne aflam in prezenta unui grav conflict juridic de natura constitutionala intre autoritatile publice reprezentate de Presedintele Romaniei si Parlamentul Romaniei, cu privire la procedura de investitura a Guvernului, reglementata de art. 103 din Constitutia Romaniei, iar Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii este unul dintre titularii dreptului de sesizare a Curtii Constitutionale, pentru solutionarea unui astfel de conflict, in baza art. 146, lit. e din Constitutia Romaniei, avand in vedere urmatoarea situatie:
In urma demiterii Guvernului Boc prin motiunea de cenzura adoptata de Parlamentul Romaniei la data de 13 octombrie 2009, Presedintele Romaniei a initiat consultari cu partidele parlamentare, in vederea desemnarii unui candidat la functia de Prim-ministru.
La propunerea Partidului National Liberal, partidele reprezentand o majoritate absoluta in Parlament – PNL, PSD, PC, UDMR si grupul parlamentar al minoritatilor nationale – au inaintat Presedintelui propunerea de a-l desemna pe dl. Klaus Werner Iohannis, Primarul Sibiului, drept Prim-ministru desemnat. Ulterior, aceeasi majoritate, a votat, in Parlament, o hotarare privind sustinerea dlui Iohannis pentru functia de Prim-ministru.
In opinia noastra, potrivit unei interpretari logice si teleologice, toata procedura prevazuta de art. 103 din Constitutie are drept scop investirea unui Guvern, pentru aceasta fiind nevoie, potrivit alin. 3 al aceluiasi articol, de votul majoritatii deputatilor si senatorilor. Acesta este si scopul consultarilor presedinte – partide parlamentare, prevazut de alin. 1 al sus-mentionatului articol, si anume, presedintele sa se asigure ca persoana pe care o va desemna poate sa asigure guvernului sau o majoritate parlamentara.
In consecinta, daca o majoritate absoluta isi exprima sprijinul pentru un candidat la functia de prim-ministru, presedintele nu poate nesocoti, pur si simplu, aceasta propunere. Mai mult, este de datoria presedintelui sa desemneze un prim-ministru care este sustinut de o majoritate parlamentara, in aplicarea prevederilor art. 80, alin. 2, teza a II-a din Constitutie, potrivit careia presedintele trebuie sa vegheze la buna functionare a autoritatilor publice, pentru ca un guvern nu poate, intr-o democratie reprezentativa, parlamentara, sa functioneze fara o majoritate parlamentara care sa-i aprobe proiectele de legi si ordonantele.
In situatia de fata, situatia este si mai grava, dat fiind ca Presedintele a desemnat o persoana, dl. Lucian Croitoru, care nu a fost propusa de niciunul dintre partidele parlamentare care au participat la consultari.
Lista Guvernului si programul de guvernare propus de dl. Lucian Croitoru au fost respinse prin votul Parlamentului, la data de 4 noiembrie 2009.
Din nou, consultarile initiate de Presedintele Romaniei au fost derulate cu incalcarea prevederilor constitutionale. Din nou, o majoritate parlamentara si-a exprimat sustinerea pentru dl. Klaus Iohannis. Din nou, Presedintele a ignorat aceasta realitate politica. Din nou, Presedintele a desemnat o persoana care nu fusese propusa de nici unul dintre partidele si grupurile parlamentare prezente la consultari, in persoana dlui Liviu Negoita.
In cadrul fiecarei desemnari, Presedintele a actionat in mod discretionar, ignorand opinia majoritatii fortelor politice reprezentate in Parlament. Mai mult, propunerile sale concrete nu au fost prezentate partidelor in cadrul procedurii de consultare, ci ulterior, prin intermediul mass-media.
Asistam astfel la perpetuarea unei conduite ce contravine art. 80, coroborat cu art. 103 din Constitutie. Potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale, „conflictele juridice de natura constitutionala nu se limiteaza numai la conflictele de competenta, pozitive sau negative, care ar putea crea blocaje institutionale, ci vizeaza orice situatii juridice conflictuale a caror nastere rezida in mod direct in textul Constitutiei.” (Decizia Curtii Constitutionale nr. 901 din 17/06/2009 asupra conflictului juridic de natura constitutionala dintre autoritatea judecatoreasca reprezentata de Consiliul Superior al Magistraturii, pe de o parte, si autoritatea executiva, reprezentata de Guvernul Romaniei si Ministerul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti, organ de specialitate al administratiei publice centrale de specialitate in subordinea Guvernului, pe de alta parte).
Avand in vedere situatia descrisa mai sus, consideram ca ne aflam in prezenta unui grav conflict juridic de natura constitutionala intre autoritatile publice reprezentate de Presedintele Romaniei si Parlamentul Romaniei, cu privire la procedura de investitura a Guvernului, reglementata de art. 103 din Constitutia Romaniei.
Ne adresam prin intermediul prezentei, singurei institutii din sfera autoritatii judecatoresti, care are mijloacele legale de a actiona, pentru a da o rezolvare constitutionala acestei crize politice create de Presedintele Romaniei.
Ne adresam dvs., in lipsa unei reactii in acest sens din partea celorlalte autoritati publice care, potrivit art. 146, lit. e din Constitutia Romaniei, ar putea sesiza Curtea Constitutionala, pentru a decide asupra prezentului conflict de natura constitutionala.
Din pacate, din motive diverse, legate de campania electorala sau de calcule politicianiste, inguste, reprezentantii esentialmente temporari ai acelor functii de demnitate publica – Presedintele Romaniei – dl. Traian Basescu, Presedintele Senatului – dl. Mircea Geoana, Presedintele Camerei Deputatilor – dna Roberta Anastase, Primul-ministru demis – dl. Emil Boc – nu doresc rezolvarea actualei crize politice si investirea unui Guvern de specialisti condus de un Prim-ministru independent, un Guvern solid si profesionist, care sa dea tarii un buget pentru anul viitor si sa fie un interlocutor credibil in raport cu institutiile financiare internationale.
Facem un apel la institutia pe care o reprezentati, in calitate de garant al independentei justitiei, sa sesizeze arbitrul stabilit de legea fundamentala – Curtea Constitutionala, pentru a da o solutie in conformitate cu legea acestei situatii de criza politica. Pentru ca, dle Presedinte, nu poate exista independenta justitiei, daca legea fundamentala in Romania – Constitutia – este incalcata intr-un mod flagrant, si cei responsabili refuza sa actioneze.
Facem de aceea apel la dvs., pentru ca avem incredere in impartialitatea institutiei pe care o conduceti, si reprezentantii autoritatii judecatoresti sunt primii care trebuie sa dea dovada de responsabilitate, pentru reintrarea in cadrele constitutionale ale statului de drept.
Avand in vedere prerogativele constitutionale ce va revin in temeiul art. 146 lit. e din Constitutie, in calitate de cetatean si de presedinte al unui partid politic ce are drept misiune definitorie promovarea drepturilor si libertatilor fundamentale, a ordinii de drept si a democratiei constitutionale, va adresez rugamintea de a sesiza Curtea Constitutionala asupra unui conflict juridic de natura constitutionala intre autoritatile publice reprezentate de Presedintele Romaniei si Parlamentul Romaniei, cu privire la procedura de investitura a Guvernului, reglementata de art. 103 din Constitutia Romaniei.”