Parintii platesc, elevii iau la cunostinta
Cine ia cascavalul pentru publicitatea din cartile scolare?
Cu totii suntem de acord ca elevii au nevoie de munca suplimentara, de materiale didactice care sa completeze manualele si care trebuie platite. De asemenea, e normal ca problemele de matematica sa aiba un caracter cat mai variat, pentru a nu deveni plictisitoare pentru copii. Nu e normal, insa, ca ele sa contina mesaje publicitare care, culmea, nu sunt platite de beneficiarii lor, ci de publicul tinta, familiile copiilor, invers decat ar trebui. Cum in Arges capii invatamantului au fost ani de zile ocupati sa se bata pe functii, nu s-a mai obosit nimeni sa impiedice agresarea elevilor de ciclu primar prin editarea de materiale didactice cu accentuate mesaje publicitare, unele chiar daunatoare, dupa cum veti vedea in continuare.
Astfel, la pagina 29 se face vorbire despre Fabrica de Portelan de la Curtea de Arges, o societate privata, dupa stiinta noastra. Mai departe, la pagina 39 este pomenit medicamentul Nurofen, la 41 se vorbeste despre Programul 1 al TVR, iar la pagina 49 aflam ca la hypermarketul Pic exista un bazin in care se afla pastravi. Peste 5 pagini gasim marcile de telefoane mobile Siemens, Nokia si Sony-Ericsson, pentru ca la pagina 120, copiilor sa li se ceara sa rezolve o problema legata de Hotelul Yaki din Mamaia, iar la 121 una despre electronicele Sony. Rasfoim mai departe si la pagina 127 mai gasim un hotel, Minerva, tot din Mamaia. Surpriza cea mare vine insa la pagina 147, acolo unde copiii au de-a face cu probleme despre vinul de Murfatlar si palinca de Bihor, bauturi alcoolice interzise prin lege persoanelor sub 18 ani. In fine, incheiem periplul nostru nu foarte amanuntit prin culegerea cu pricina la pagina 153, unde elevii afla despre „emisiunea de larga audienta Jurnalul TVR”.
Parintii platesc aceasta publicitate
Materialul de mai sus se afla acum in studiul elevilor de clasa a treia, cu varste de 9 -10 ani, a fost editat la Pitesti, iar din colectivul redactional fac parte si 20 de profesori de la 10 scoli argesene. Ciudat este ca, desi in interiorul sau se face referire la o serie intreaga de firme si produse, cartea respectiva nu contine nicio referire la vreun sponsor anume. Mai mult, culegerea nu are pret inscris pe coperta si a fost distribuita direct in scoli, contra cost, la un pret nominal de 6 lei, cel mai probabil in regim de comisionare.