Locurile de muncă și bunăstarea din zonele cu o prezență importantă a industriei auto depind foarte mult de politicile europene. Partidul Popular European, din care face parte Partidul Național Liberal, va susține întotdeauna doar acele politici ce vor încuraja dezvoltarea acestei industrii și a locurilor de muncă aferente și nu politici populiste, promovate de socialiști, care afectează grav locurile de muncă și, implicit, bunăstarea populației din zonele în cauză.
Noile ținte stabilite de Uniunea Europeană prevăd o reducere cu 40% a emisiilor de carbon în 2030 pentru noile vehicule, ceea ce este echivalent cu obligarea producătorilor europeni la o tranziție forțată spre vehicule electrice. Aceste ținte drastice sunt rezultatul coaliției verzi conduse de socialiștii europeni, din care face parte și PSD.
Este puțin probabil ca această țintă să fie atinsă de producători, în situația în care astăzi avem doar 2% vehicule electrice vândute în UE. Noua legislație nu stabilește nici care va fi sursa electricității necesare pentru alimentarea acestor flote de vehicule (putem doar spera că nu este cărbunele!) și nici prin ce model economic și pe costurile cui va fi construită o rețea de reîncărcare a mașinilor în toate statele Uniunii.
Majoritatea socialista nu a permis nici măcar gazului regenerabil să fie unul dintre combustibilii considerați “curați”, respingând amendamente care permiteau dezvoltarea acestei surse de gaz obținut din deșeuri. Pană la urmă se pare că este mai important să se reducă tot, în mod drastic, fără a evalua impactul în ansamblu, ori evidențele statistice sau barierele tehnologice.
Cine va plăti aceste schimbări? În mod evident consumatorii sunt cei care vor trebui să susțină, fără să fie întrebați, dezvoltarea unor noi modele de mașini electrice, fără a avea nicio certitudine că infrastructura de reîncărcare va fi disponibilă și fără a ști cum este produsă această electricitate. Producătorii vor trebui de asemenea să își schimbe întregi linii și capacități de producție pentru a face loc noilor modele, fără a ști câte dintre acestea vor fi cumpărate de piață.
Cel mai grav pentru județul Argeș este însă impactul asupra industriei constructoare de mașini din România, care se axează pe producerea vehiculelor de clasă medie la scară largă. Mașinile populare și ieftine sunt cele mai lovite de această legislație prost făcută. Locurile de muncă din Argeș depind de succesul industriei auto europene și de această legislație. De aceea sunt contrariată de lipsa totală de atitudine a colegilor mei socialiști de la PSD care s-au abținut pe linie la votul final din plenul Parlamentului European, contribuind astfel la un rezultat dezastruos pentru cetățenii români si mai ales pentru cei din Argeș. Trimiterea de oameni patrioți la Bruxelles nu ar trebui totuși să însemne sprijin pentru competitivitatea industriei auto din România?
Trebuie să recunoaștem că acest vot este o victorie a stângii populiste europene care ignoră orice fel de indicator economic al efectului politicilor exagerate asupra veniturilor cetățenilor. Destul de ciudat pentru un grup politic care dorește să apere societatea în ansamblul ei. În ultima vreme, discursul verde a capturat deciziile socialiștilor și ale aliaților lor, liberalii europeni, iar concepte precum locurile de muncă sau creșterea puterii de cumpărare nu mai sunt nici măcar amintite. Grupul PPE, din care fac parte, nu susține sub nicio formă această abordare.
În calitate de președinte al Comisiei de Mediu din Parlamentul European nu pot contesta evidența majorităților și nici nu încerc să împiedic în vreun fel modalitățile de constituire a acestor majorități democratice. În același timp nu pot însă să nu observ că de cel puțin 5 ani ne aflăm într-o competiție în care stânga europeană se întrece în a propune noi și noi ținte de reducere sau chiar interzicere a dioxid-ului de carbon, a fertilizanților, a glifosatului, iar lista poate continua la nesfârșit. Acest concurs al tăierilor este decuplat de prea multe ori de analizele agențiilor europene sau a institutelor de cercetare. Pozițiile asociațiilor industriale europene sau chiar și a celor sindicale sunt lăsate deoparte în goana pentru ținte multe și mari.
Sper ca noul Parlament European să restabilească ținte sustenabile pentru viitorul mașinilor în Europa, astfel încât industria să fie interesată să rămână în Europa și în România, nu să caute salvarea în relocarea în alte țări a capacităților lor de producție. Astfel România va rămâne în primul rând în Europa, acolo unde îi este locul. Alternativa nu sună deloc bine. De aceea vă invit să veniți la vot pe 26 mai.
Adina Ioana Vălean este președinta Comisiei pentru Mediu, Sănătate Publică și Siguranță Alimentară- ENVI a Parlamentului European, de altfel primul roman care ocupa o astfel de funcție la nivel european. În perioada 2014-2017, a fost vicepreședinte al Parlamentului European, din partea grupului PPE, cu atribuții în domeniul Tehnologiei Informației și Comunicării. Este membru al Parlamentului European din anul 2007.
Activitatea permanentă din ultimii ani de reprezentare a Parlamentului European in negocierile internaționale ale ONU pentru combaterea schimbărilor climatice, precum de conducere a negocierilor interinstituționale cu Comisia si Consiliul European pentru totalitatea actelor legislative din Comisia ENVI au permis Adinei Vălean sa devina cea mai importanta voce din Parlament care apară dezvoltarea industriala si economica din Europa de presiunile populiste si anticoncurențiale.