Infiintarea unui SRL presupune mai multe etape, care s-ar putea sa va dea multe batai de cap daca sunteti un novice in acest sens sau nu aveti prea mult timp la dispozitie pentru intocmirea dosarului. Sfatul avocatului Sorin Bogdan Prodescu este sa apelati la ajutorul unei persoane cu studii juridice.
Acte necesare infiintarii unui SRL
Atat pentru infiintarea societatilor comerciale cu raspundere limitata (SRL) cu asociat unic, cat si in cazul societatilor pe actiuni (SA), numarul asociatilor neputand fi mai mic de doi, pasii pe care trebuie sa-i urmati sunt in general aceiasi. In primul rand, pentru a infiinta o societate comerciala trebuie sa intocmiti si sa depuneti un dosar la Registrul Comertului, care va va elibera certificatul de inmatriculare al societatii.
Dosarul trebuie sa cuprinda:
» dovada rezervarii de denumire a societatii;
» dovada actului de spatiu;
» declaratie pe proprie raspundere a asociatilor si administratorilor,
» cazierele fiscale ale acestora;
» specimen de semnatura,
» dovada depunerii capitalului social,
» actul constitutiv al societatii;
Toate aceste acte trebuie autentificate si inregistrate de catre un notar sau avocat.In cazul in care nu aveti timpul necesar pentru a va ocupa de intocmirea dosarului puteti imputernici o alta persoana, preferabil o persoana cu studii juridice, de preferinta un avocat sau un consilier juridic.
Dosarul cu actele precizate mai sus se depune la Registrul Comertului. Daca nu este complet, judecatorul delegat poate respinge dosarul. De aceea este bine sa apelati la sfatul unui avocat, intrucat acesta stie exact ce acte va trebuie si nu trebuie sa mai apelati la ,,n’’ persoane pentru a va face dosarul. Din momentul depunerii si acceptarii dosarului la Registrul Comertului, in termen de trei zile va puteti ridica Certificatul de inmatriculare al societatii, urmand apoi cu acesta, sa va inregistrati la Administratia financiara.
Taxele nu depasesc 800 de lei
In principiu, daca va descurcati singur cu actele, pentru a le depune la Registrul Comertului, va costa: taxele care se vor plati acolo (aproximativ 400-500 lei) si actul constitutiv al firmei care trebuie atestat de un avocat (aprox. 200-250 lei) sau certificat de un notar (poate costa mult mai mult deoarece acesta percepe si TVA). Calitatea de asociat unic al unei societati comerciale cu raspundere limitata (SRL) poate fi indeplinita de o persoana fizica sau de o persoana juridica. Legea permite unei alte societati comerciale sa fie asociat unic al unui SRL numai cu conditia ca aceasta (adica prima!) sa nu aiba un singur asociat. Legea interzice ca o persoana sa aiba calitatea de asociat unic in mai mult de o societate comerciala cu raspundere limitata. Daca nu mai doreste sa indeplineasca aceasta calitate de asociat unic, persoana in cauza poate sa cesioneze, total sau in parte, parti sociale la societatea respectiva catre o alta persoana, sau catre mai multe.
Drepturi si obligatii in cazul unui SRL
In cazul unui SRL cu asociat unic, drepturile si obligatiile care – prin lege – revin Adunarii Generale a Asociatilor sunt exercitate de catre asociatul unic. Ca masura de control, legea instituie obligatia incheierii contractelor intre asociatul unic si societatea sa comerciala in forma scrisa, in caz contrar acestea fiind lovite de nulitate absoluta. De asemenea, deciziile unilaterale care sunt adoptate de catre asociatul unic atunci cand acesta exercita atributiile AGA trebuie consemnate in scris. Deciziile adoptate sunt lovite de nulitate relativa in cazul nerespectarii formei scrise. Modificarile legii din acest an permit ca asociatul unic sa fie si angajat la propria societate comerciala, indiferent daca detine sau nu calitatea de administrator ori administrator unic. In timp, insa, nu fusese intotdeauna permis acest lucru. Dintre obligatiile asociatului unic la un SRL mentionez:
» aprobarea situatiilor financiare anuale,
» desemnarea/revocarea administratorului/-ilor si cenzorilor societatii.