5,6K
In data de 10 septembrie, Parchetul de pe langa Tribunalul Prahova a inceput urmarirea penala impotriva reprezentantilor Lidl Discount Romania. Potrivit unui comunicat de presa remis de compania Sonimpex Serv Com, cea care produce magiunul de Topoloveni, retailerul este urmarit penal pentru infractiuni de inselaciune, fals intelectual, uz de fals si concurenta neloiala. Conflictul dintre Lidl si producatorul Magiunului de prune Topoloveni este generat de producerea sub marca proprie Lidl a magiunului Sympathica, ce nu ar respecta normele tehnologice valabile in Romania si reglementarile europene si ar fi vandut la pret de dumping. Acum, partea cu… pretul de dumping este discutabila din moment ce magiunul de Topoloveni se gaseste la raft la niste preturi de-a dreptul… nesimtite! Intr-adevar, este natural 100%, dar cat de rezonabil este sa platesti 23,25 de lei pe un borcan de magiun de prune pe care bunica ni-l facea in fiecare toamna la fel, fara zahar si conservanti? Scump, doamna, scump, si prea ca la tara! Ca la tara la noi, la Romania, unde brand-ul este mai scump decat continutul pe care il reprezinta…
Magiunul de Topoloveni, cu jalba la Angela Merkel
Bibiana Stanciulov, cea care manageriaza ,,destinele” singurului magiun din Romania omologat in Uniunea Europeana, a mers pana intr-acolo incat s-a adresat si cancelarului german Angela Merkel pentru ca retailerul venit din Germania sa fie mai… prietenos cu produsele autohtone. Iata ce-i scria doamna Stanciulov influentei doamne Merkel:
,,Stimata Doamna Cancelar,
Sunt un proprietar roman al unei fabrici din domeniul alimentar, care intre doua participari la targuri de weekend (in calitate de vanzator ale propriilor produse) isi face timp sa va adreseze – cu permisiunea Dumneavoastra – aceasta scrisoare.
Am cumparat de la statul roman in 2001 o fabricuta in care s-a produs magiun de prune – un aliment traditional romanesc – din 1914, iar reteta lui este utilizata si astazi in aceasta fabrica, gratie inspiratiei mele care m-a facut sa ma incapatanez si sa nu abandonez o veche traditie gastronomica a poporului meu. Am facut investitii masive pentru modernizarea fabricii, imprumutand bani multi de la banci comerciale, iar in scurt timp a aparut si recunoasterea calitatii produselor obtinute, intrucat sunt 100% naturale, fara zahar adaugat, fara aditivi alimentari, fara conservanti: in anul 2011, produsul nostru Magiun de prune Topoloveni a obtinut Indicatia Geografica Protejata (I.G.P.) la nivel european – fiind singurul produs traditional romanesc din cele peste 4.000, inclus in selecta galerie a celor 1.390 de produse europene cu aceasta calitate. De asemenea, in 2010 si 2011 a fost premiat cu Superior Taste Award de catre Institutul International pentru Gust si Calitate de la Bruxelles (www.itqi.com).
Pana in anul 2011, toti romanii stiau din batrani ca magiunul de prune se obtine DOAR din prune proaspete, macinate si fierte pana cand produsul devine suficient de concentrat si de dulce, pentru a nu fi nevoie de adaos suplimentar de zahar, conservanti sau alte substante chimice. Deci si standardele profesionale ale acestui produs, functionale in Romania, contineau aceste specificatii. In plus, metoda traditionala din fabrica noastra de la Topoloveni – metoda unica in Romania – presupune fierberea la maximum 70 de grade C a produsului, timp de 12-14 ore, in vase tip bain-marie (incalzire indirecta, in cazane cu aburi), pentru ca nutrientii din prunele proaspete sa nu fie distrusi printr-o prelucrare intensiva (temperatura inalta si de scurta durata).
Asta pana cand un comerciant german (reteaua de magazine LIDL, care intre timp a devenit si detinator si producator de branduri proprii de produse alimentare) a transformat traditia noastra intr-o inovatie neinspirata: din dorinta de a oferi consumatorilor produse ieftine pe timp de criza, a scos in perioada 2011 – 2012 pe piata romaneasca o pasta de prune tartinabila cu eticheta de ”magiun de prune” la un pret de 3 ori mai mic decat cel al produsului nostru (produsul LIDL a fost fabricat in Polonia, cu materie prima din Serbia, importata sub forma de piure de prune la un pret foarte scazut fata de cel al prunelor proaspete din Uniunea Europeana). Nimeni in Romania, dintre producatorii romani concurenti noua, nu a indraznit sa capuseze (paraziteze) in acest fel un brand cu mare notorietate ca Magiunul de prune Topoloveni, pana la LIDL. Chiar si atunci cand am atras atentia public reprezentantilor LIDL ca au comis o eroare, raspunsurile lor au fost agresiv, mergand pana la a nu recunoaste sanctiunea autoritatilor romanesti de a opri de la comercializare produsul lor si pana la a o contesta in instanta.
Cu totii (deoportiva producatori si consumatori romani) am salutat aparitia investitorilor straini din domeniul comertului retail, in ciuda taxelor mari percepute producatorilor si a comisioanelor la fel de mari percepute clientilor (fapt reflectat in profiturile uriase pe care le scot din tara in fiecare an); insa acum cand acestia se transforma din distribuitori ai producatorilor in concurenti cu practici neloiale, practicand actele parazitare sub forma de ”branduri proprii” la produsele care au o cerere importanta pe piata, conflictul devine evident si va mentionam ca nu noi, producatorii romani, l-am generat! (In magazinele LIDL din Romania, procentul de ”branduri proprii” ajunge pana la 80% din totalul produselor existente pe rafturi.)
In timp ce lanturile de retail franceze (cum sunt Carrefour si Auchan) au alocat spatii considerabile pentru produsele traditionale romanesti, iar colaborarea noastra cu acestea este excelenta, regretam ca nu ne putem lauda cu o asemenea relatie si cu lanturile germane, care nu numai ca inlatura in mod agresiv de pe piata concurenta locala, ci si pun in pericol sanatatea consumatorilor.
Acesta este motivul pentru care ne vom adresa justitiei romane impotriva SC LIDL DISCOUNT SRL, care prin uzul de fals si concurenta neloiala a adus grave prejudicii financiare si de imagine singurului produs traditional romanesc protejat la nivel european.
Consideram ca aceasta este cea mai corecta forma de a va arata ca Romania nu este doar o piata de desfacere in U.E., ca suntem agresati prin practici abuzive de un reprezentant al economiei germane si ca niciun producator roman nu si-a permis sa capuseze (paraziteze) vreunul din cele 83 de produse germane cu Indicatie Goegrafica Protejata.
In incheiere, va rog respectuos sa luati masurile necesare astfel incat comportamentul investitorilor germani in strainatate sa nu anuleze eforturile pe care le depuneti pentru a va mentine pozitia de lider in U.E., intrucat – cel putin noua, celor 27 de angajati ai fabricii de magiun Topoloveni – comportamentul reprezentantilor LIDL in Romania ne aminteste de vremuri de trista amintire din istoria Germaniei.
Cu deosebita consideratie,
Bibiana Dolores Stanciulov”
Promovat dar… piperat!
Doamna Merkel nu a dat, pana la acest moment, un raspuns producatorului de la Topoloveni. Insa chiar daca doamna Stanciulov ar primi satisfactie inclusiv din partea justitiei, realitatea ramane aceeasi: magiunul nostru ecologic nu este deloc dulce la pret, ci piperat de-a dreptul. Borcanasul de 350 gr net, pe care il achizitionam din comert la un pret de maximum 7 lei in 2008, a ajuns sa coste intre 22-25 lei, in functie de vanzator. Motivul? Producatorul acuza in primul rand scumpirea materiei prime, adica a prunelor, si apoi majorarile in lant aplicate utilitatilor si combustibililor, cu un impact semnificativ asupra procesului de productie din moment ce „magiunul este fiert timp de 12 ore , si nu doar 30 de minute sau o ora, asa cum obisnuiesc ceilalti fabricanti”.
,,Din pacate, Magiunul de Topoloveni nu poate fi produs cu aceleasi costuri cu ale produselor concurente care contin 30-50% fruct, restul pectina (gelatina), apa, zahar, conservanti, etc. Magiunul de Topoloveni are doar un singur ingredient: cateva soiuri de prune care sunt prelucrate cate 12 ore cu o tehnologie ce imita productia de acum 100 de ani (cand magiunul se facea in oale de lut in cuptor – deci nu la foc direct), timp in care consumul de utilitati este mai mare decat la concurenta de 8-10 ori”, explica reprezentantii Sonimpex Serv Com. Chiar si asa, regula economiei de piata este simpla: in mediul privat, concurential, astfel de majorari substantiale de produs se taxeaza cu pierderea clientilor.
Magiun natural, doar pentru clasa de mijloc! Care clasa?!…
Directoarea Sonimpex se arata optimista in privinta clientelei autohtone, mizand insa pe segmentul romanilor cu venituri peste medie care au adoptat un stil de viata sanatos. Cu alte cuvinte, magiunul de Topoloveni se adreseaza clasei de mijloc. Intrebarea este: care clasa? In Romania, patura celor cu venituri medii s-a subtiat pana a devenit de-a dreptul transparenta. Pe de alta parte, cei cativa romani care cunosc bunastarea este posibil sa nu prea se omoare dupa magiunul facut in ciaunul de la Topoloveni; este o chestiune de gusturi. Ca atare, ramane de vazut daca politica manageriala a doamnei Stanciulov va fi una castigatoare. Tindem sa credem ca NU daca merge in ritmul acesta, cu toata faima de ,,magiun al Casei Regale”.