In ultimii ani, Autoritatea Nationala pentru protectia Consumatorilor (ANPC) s-a confruntat cu mii de reclamatii privind modul in care patronii caselor de schimb valutar isi pacaleau clientii. Mai grav este ca de fiecare data, acesti agenti economici scapa „basma curata”, iar cetatenii raman cu „buza umflata” si o gaura in buzunar. Pentru a nu ajunge in situatia de a face reclamatii peste reclamatii pentru a va recupera banii, avocatul Sorin Bogdan Prodescu va da cateva sfaturi in acest sens.
Cursul de vanzare va fi intotdeauna atractiv
In primul rand, cei care desfasoara activitati de schimb valutar sunt obligati prin lege sa afiseze la loc vizibil, cursul de schimb valutar, comisioanele si alte operatiuni prestate catre clienti. Astfel, atat in exteriorul, cat si in interiorul caselor de schimb valutar, cursurile de schimb pentru vanzarea si cumpararea de valuta trebuie inscrise pe acelasi suport sau panou, intr-o culoare contrastanta fata de culoarea de fond a panoului. In cazul practicarii mai multor cursuri valutare pentru aceeasi moneda, acestea vor fi afisate pe panouri diferite. De asemenea, informatiile trebuie indicate in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit. Potrivit actului normativ, prevederile mentionate pentru schimbul valutar se aplica si pentru operatiunile efectuate cu valute uzate, rupte sau iesite din uz, monede ori instrumente de plata exprimate in valuta.
Legea obliga toate CSV sa afiseze mare si la vedere (pe o foaie A4) comisionul practicat. Deci legea nu interzice practicarea comisionului, ci doar dezinformarea clientului cu privire la acest aspect. Desi legea spune ceva, cei de la CSV gasesc si vor gasi intotdeauna solutii de a insela clientii. Una dintre metode este de a pune comision zero pe vanzare si 10% pe cumparare (sau invers, dupa caz). Evident fac in asa fel incat clientul sa fie interesat doar de cursul de vanzare, pe care il fac atractiv. Hartia A4 cu comisionul zero la suta este afisata – conform legii, bineinteles – si pe hartia aceea scrie mic cat puricele “la vanzare”, pentru ca legea il obliga sa scrie doar procentul comisionului mare cat o foaie A4, nu si restul.
Atentie la ce semnati!
Dupa ce au citit cursul de vanzare, care li se pare atractiv, fara a observa vreo neregula in acest sens, clientii merg la CSV unde, inainte de a li se schimba banii, li se dau un contract pe care clientul este nevoit sa-l semneze. Din graba, neatentie sau ignoranta, de cele mai multe ori aceasta foaie de hartie nu este citita, ci semnata pur si simplu. Atunci cand v-ati hotarat sa schimbati bani la o casa sau alta de schimb valutar cititi cu atentie orice foaie care trebuie semnata, fiindca de cele mai multe ori informatiile din acele contracte nu corespund cu informatiile afisate pe panou. Daca observati nereguli in contractul cu pricina, cel mai bine si mai sigur este sa intrebati in legatura cu ceea ce vi se pare neclar. Daca agentul refuza sa va raspunda sau va da un raspuns care nu are legatura cu ceea ce ati intrebat, cel mai bine este sa nu semnati nicio hartie, pentru ca odata ce v-ati pus semnatura pe un act, in care sunt specificate destul de clar anumite informatii, chiar daca in defavoarea dv., cu greu va veti mai putea recupera banii sau chiar deloc.
Unele CSV practica alta smecherie care va lasa cu buzunarele goale: scriu mic de tot: “pentru bancnotele uzate, comisionul este de 10%”. Aceasta remarca insa, este atat de subiectiva, caci in afara de bancnota proaspat iesita de sub tipar, care vede pentru prima oara lumina, oricare alta bancnota poate intra in categoria bancnotelor “uzate”. In acest fel, cu COMISION 0% puteti incasa 10% comision pentru ca parerea casierului este ca bancnota este uzata. Escrocheria consta in faptul ca clientul este informat de cursul standard, fara a fi informat ca bancnota pe care o are in mana este “uzata” si deci va primi mai putin pe ea decat i s-a promis initial, iar metoda este considerata legala.
O alta metoda de inselaciune destul de frecventa a caselor de schimb este afisarea a doua cursuri de schimb la cumparare, ceea ce induce in eroare clientii. Metoda este aceea de a afisa doua valori ale cursului euro la cumparare, una pentru cecuri si una pentru valuta, pretul oferit pentru cecuri fiind cel al cursului oficial al unui euro, stabilit pentru ziua respectiva, iar pretul mai mic fiind cel pentru valuta. Asemenea metode la limita legii practicate de tot mai multe CSV din Pitesti fac numeroase victime, saptamanal. Pentru a va apara de acest tip de CSV nu aveti decat doua solutii: ori apelati la banci, ori deschideti ochii cat cepele atunci cand apelati la CSV.
Inainte de a apela la CSV retineti:
» Intotdeauna cititi cu mare atentie contractul/chitanta inainte de a o semna!
» Nu cititi chitanta din mana casierului ci solicitati chitanta sa o puteti citi bine!
» In chitanta trebuie sa precizeze clar: suma care se schimba, cursul si comisionul. Mare atentie la chitantele ce contin foarte multe informatii si care sunt listate foarte prost si cu scris inghesuit. Daca sunt ilizibile si nu intelegeti TOT ce contine chitanta respectiva, mergeti la o alta CSV! Semnatura de pe chitanta reprezinta acceptul clientului asupra tranzactiei indiferent de termenii tranzactiei. Cu alte cuvinte, daca pe chitanta scrie ca suma x pe care doriti sa o schimbati in lei, vor fi donati catre CSV, iar dv. semnati acea chitanta din neatentie, nimeni nu va mai scoate acei bani de la ei. Si este legal. Daca ati fost inselati de catre CSV, singura solutie este sa actionati casa de schimb valutara respectiva in instanta. Aici trebuie sa veniti cu probe solide care sa dovedeasca ca ati fost pacalit: martori, fotografii cu panoul pe care era afisat cursul, o copie a contractului pe care l-ati semnat. Insa, pentru a evita sa ramaneti fara bani, dar si un eventual proces care dureaza destul de mult, fiti atenti la ce CSV apelati!