» Din ce in ce mai multi preoti iau pozitie impotriva introducerii pasapoartelor biometrice, numai conducerea BOR asista impasibila!
» La Pitesti, pasapoartele biometrice vor fi eliberate pana la 30 iunie
Conducerea Ministerului Administratiei si Internelor a inceput sa elibereze, inca din primele zile ale anului, noile pasapoarte biometrice, ce contin, pe langa datele obisnuite, si amprenta digitala. In Arges, aceste pasapoarte vor aparea cel mai tarziu in data de 30 iunie. Judetul-pilot pentru acest program este Ilfov, unde noile pasapoarte au si inceput sa fie eliberate, chiar daca se spunea ca va fi, ca si in cazul examinarii teoretice pentru obtinerea permisului, Argesul. Cert este un lucru: o data cu impunerea acestui tip de pasaport, la nivel national s-a declansat o adevarata isterie. Liderii spirituali ai Bisericii Ortodoxe Romane au lansat numeroase apeluri catre credinciosi, sfatuindu-i sa refuze noile pasapoarte, intrucat reprezinta o unealta a diavolului. In plus, la scara nationala circula o petitie on-line, insotita de un apel al calugarilor de pe muntele Athos, petitie care a strans aproape 5000 de semnaturi si cu care se va merge in instanta pentru a fi anulata Ordonanta de Guvern prin care Romania devenea singurul stat din lume care emite un model de pasaport electronic ce cuprinde, chiar de la momentul introducerii, ambele elemente de identificare, respectiv imaginea faciala si impresiunile digitale.
Romania, primul stat din lume care s-a grabit sa-si cipeze cetatenii
Nu este foarte clar de ce noi suntem primii in toate, cum am fost si cu noile note bancare de plastic ale Leului, desi, teoretic – si tot fara consultanta populara – vom trece in curand la moneda europeana Euro. Nu este foarte clar care este motivul acestei cheltuieli imense, in conditiile crizei internationale. Nu este foarte clar nici de ce nimeni din Guvern nu s-a gandit sa supuna aceasta tema dezbaterii publice. Potrivit multor reprezentanti ai BOR, insa, noua reglementare incalca dreptul la intimitate si propria persoana, la viata si la libertate si, mai mult decat atat, incalca convingerile religioase ale peste 87% din natiune.
In statul vecin ortodox, Serbia, in urma unei campanii pornite de o simpla organizatie de crestini, introducerea cipurilor biometrice a fost blocata. Biserica Ortodoxa Sarba a organizat o conferinta stiintifica, la care au participat experti in IT, profesori universitari si personalitati culturale, care au solicitat Guvernului, printr-un apel public, oprirea stantarii electronice a oamenilor pana la o dezbatere nationala pe aceasta tema. Dupa doi ani de lupte, si sprijin din partea comunitatii academice si bisericesti, victoria credinciosilor ortodocsi asupra autoritatilor a facut ca biometrizarea sa fie respinsa. La noi, in Romania, actuala conducere BOR s-a grabit sa infirme pericolul pe care l-ar reprezenta introducerea pasapoartelor biometrice, desi multi slujitori ai bisericii trag semnale de alarma in acest sens. Si atunci ne punem intrebarea: daca BOR nu are urechi de auzit nici macar pentru fetele bisericesti – calugari sau preoti cu inalte functii universitare – pentru muritorii de rand inseamna ca nu mai exista nicio sansa.
Studiul preotului profesor doctor Mihai Valica: Romanii, cobaii lumii
Primul care a luat pozitie in privinta pasapoartelor biometrice a fost staretul Justin Parvu, a carui scrisoare v-am prezentat-o intr-un articol anterior. Intre timp, insa, a mai aparut o pozitie extrem de interesanta si anume un studiu asumat chiar de catre presedintele Comisiei Canonice a Sfantului Sinod al BOR, Pr. Prof. Dr. Mihai Valica, din care vom spicui in cele ce urmeaza.
„1. Sinteza psiho-teologica a comunicatului Parintelui Justin Parvu
a. Indemnat de glasul constiintei si curatia inimii, Parintele Justin atentioneaza cu duh profetic, de pericolele unui posibil inceput de insemnare cu numarul fiarei apocaliptice 666 si considera planul national de introducere a cipurilor biometrice pentru buletin si pasaport ca o vreme „premergatoare acestei profetii”, deci nu derularea insasi a profetiei.
b. Nu actiunea cipurile biometrice in sine este egala cu pecetluirea, ci aceasta reprezinta doar un inceput si „o capcana a vrajmasului”. E posibil ca ulterior aceste date sa fie folosite pentru trecerea la actiunea propriu-zisa, iar o data inceputa, sa pregateasca pas cu pas, psihologic-aperceptiv si mental, actiunea finala: pecetluirea.
c. In acest context, Parintele Justin ii indeamna pe credinciosi sa fie vigilenti si, daca e nevoie, chiar jertfelnici: sa primeasca martirajul, daca vor fi fortati sa primeasca „inofensiva” actiune, adica acceptarea cipurilor biometrice pentru buletine si pasapoarte.
d. Recunoaste ca nu este de datoria sa sa faca aceasta atentionare, ci ar fi fost de datoria „arhipastrorilor, mai marii acestei Biserici”, insa din cauza ca ei nu iau atitudine, sau nu considera acest lucru un pericol, se substituie acestora si, din dragoste pentru neam si Biserica, trage un semnal de alarma, considerand ca acest „proiect le rapeste de fapt oamenilor libertatea” si ar grabi si chiar ar usura ulterior procesul de pecetluire.
e. Cuvintele: „Este vremea muceniciei! Luptati pana la capat! Nu va temeti!” vor sa marcheze acest lucru si vor sa spuna ca daca acum, cand actiunea este abia la inceput, crestinii nu vor fi capabili de jertfa si impotrivire, mai tarziu va fi si mai greu.
f. Daca aceasta actiune nu ar fi fost proorocita cu 2000 de ani in urma de Sf. Apostol si Evanghelist Ioan, demersul pe care guvernantii, cu stiinta sau nestiinta, il fac prin acest proiect nu ar fi fost pus sub semnul intrebarii sau al contestarii, ci nebagat in seama, sau poate chiar considerat un lucru benefic. Insa daca luam in serios Sf. Scriptura, si in special proorocia din Apocalipsa 13, atunci, dupa parerea mea, demersul Parintelui Justin este justificat teologic, responsabil si profetic, intrucat exista multe date comune intre actiunea introducerii cip-urilor biometrice si atentionarea profetica din Apocalipsa.
2. Legislatia nationala, internationala si europeana referitoare la cip-urile biometrice
a. Regulamentului Consiliului Europei nr. 2.252/2004 da recomandari si detalii tehnice privind cip-urile biometrice, insa nici o tara din lume nu s-a grabit sa le implementeze cu atata acrivie tehnica si obedienta. Romania este prima tara-pilot-cobai de pe planeta cu un asemenea proiect experimental, iar guvernarea trecuta a reglementat aceasta prin: OGU 94/2008, HG 1566/2008, OG 207 din 04/12/2008.
b. Actiunea cip-urilor biometrice a „inceput in pas de mars” in judetul Ilfov, de la 1 ianuarie, iar pana in iunie 2009 se urmareste extinderea sistemului informational biometric in toata tara.
c. Din decembrie 2008 a inceput in Romania emiterea unui nou model de permis auto de tip card, care contine de asemenea un cip electronic pe baza de cod de bare. Cip-ul contine date personale uzuale, date medicale, istoricul bolilor, contraventii rutiere etc. Actiunea a inceput fara o baza legislativa si fara o promovare corespunzatoare prin mass-media.
d. Pentru 1 ianuarie 2011 este programata introducerea noilor carti electronice de identitate cu cip.
Platforma-pilot-cobai informational va fi implementata in judetul Caras-Severin, de unde se va extinde proiectul si in celelalte judete. Informatiile sunt memorate pe 2 suporturi: banda optica si circuit integrat de tip smartcard (cip). Datele inscrise nu pot fi sterse, ci se poate doar adauga la ele informatii, iar aceasta actiune o poate face nu numai Ministerul Internelor, ci si cel al Comunicatiilor! Exista asadar un drept discretionar asupra naturii si cantitatii informatiilor inscrise, intrucat nu este reglementat cine are dreptul sa inscrie, care sunt criteriile de selectie a ceea ce trebuie inscris si cea ar putea afecta imaginea sau confortul psihic al persoanei in cauza etc.
e. Abuzurile se extind si mai aberant prin legea 298 din 21 nov. 2008, care obliga pe furnizorii de servicii de comunicatii electronice sa pastreze orice convorbire telefonica, orice sms sau e-mail pe ultimile 6 luni si sa le puna la dispozitie, la solicitarea autoritatilor competente.
f. Ingrijorator este faptul ca nici o lege sau norma nationala, europeana sau internationala nu garanteaza discretia, securitatea absoluta a datelor inscrise si nu prevede sanctiuni clare pentru cei ce le-ar utiliza in alte scopuri, sau ar comite erori tehnice sau neglijenta in securizarea datelor.
g. Pana in prezent doar Asociatia Civic Media a semnalat si contestat abuzul acestor legi si incalcarea drepturilor omului, pe cand unii membrii „justitiari” ai societatii civile sunt preocupati mai departe si interesati obsesiv doar de scoaterea icoanelor din scoli…
3. Scopul cip-urilor RFID
Anuntate deja de doi ani, pasapoartele biometrice contin imaginea faciala si amprentele detinatorului. Cerute de Statele Unite, pasapoartele vor fi emise in premiera de Romania, in ciuda faptului ca unii experti, sustin ca este nevoie de doar patru ore pentru a decripta informatiile de pe cip.
Cip-urile RFID sunt menite sa inlocuiasca codul de bare de pe produsele din magazine si sa controleze „pozitiv” individul, cu intentia de a-l proteja si in scopul cresterii gradului de securitate al acestuia, insa nu s-au luat in seama in mod real si pericolele si vulnerabilitatea sistemului. Componentele si alte operatiuni electronice ale cip-ului biometric sunt deja mediatizate si se gasesc pe larg in literatura de specialitate.
4. Avantaje ale cip-urilor RFID
a. Din punct de vedere economic si comercial:
1. Usureaza, scurteaza si eficientizeaza considerabil procesul de productie.
2. Datorita capacitatii de stocare a cip-urilor, se reduce timpul de cumparare a produselor prin identificarea si livrarea rapida a acestora si ofera posibilitatea refacerii stocurilor in timp util.
b. Din punct de vedere militar:
1. Servesc cu mare precizie atingerea obiectivelor militare, precum si a celor de spionaj.
c. Din punct de vedere al evidentei, identificarii si ajutorului unei persoane in caz de urgenta:
1. Introducerea cip-urilor in pasapoarte este considerata o masura de siguranta in plus de catre guvernele tarilor care le-au introdus deja partial.
2. Conectarea la anumite baze de date publice nationale si internationale ofera in citeva minute toate informatiile vitale despre persoana careia i se scaneaza un document personal prevazut cu cip RFID.
5. Dezavantaje ale cip-urilor RFID
1. Informatiile din memoria cipului pot fi citite de catre orice cititor, nu doar de catre cele specializate. Astfel, cu un simplu calculator performant, orice date, oricit de criptate ar parea, pot fi sparte intr-un timp extrem de scurt (cel mult patru ore) si chiar falsificate.
2. Controlul total asupra cetatenilor. Se va sti in orice clipa unde suntem, cu cine suntem, tranzactiile financiare, rutele de calatorie, timpul petrecut in anumite locuri si alte date, ce vor fi folosite dupa bunul plac al posesorilor acestor baze de date.
3. Cip-urile nu pot fi detectate de simturile fiziologice sau perceptia umana. Deci nu vor putea fi evitate.
4. Microcipurile implantate la animale au provocat cancer in aproximativ 10% din cazurile implanturilor. Tesutul cancerigen a aparut intotdeauna in jurul cipului RFID.
5. Cip-urile RFID sint sensibile la anumite tipuri de radiatii ori contactul cu surse incarcate cu electricitate.
6. Nu exista inclusa in cip-uri optiunea: Nu colecta date statistice despre mine.
7. Cel care va refuza cip-urile din varii motive, va fi lipsit de serviciile publice, care cer o identificare la baza de date, generand astfel o izolare si instrainare sociala. Deci persoanele fara cip nu exista.
8. Cip-urile sunt o sursa de informatie gratuita pusa la dispozitie pentru serviciile de spionaj la toate nivelurile, iar date personale pot fi deturnate in diferite scopuri sau facute publice fie din neglijenta, fie intentionat.
9. Cip-urile biometrice pot avea avantaje pe termen scurt, dar pe termen lung pot fi un pericol real. Ele compromit metodele existente de securitate pe baza celor 2 elemente introduse, folosind presupunerea ca ele nu sunt accesibile publicului, nici macar in mod criptat. De exemplu, daca ai o baza de date cu amprente si pentru a intra in sistem este nevoie de amprenta unei persoane, nu trebuie sa fie persoana acolo, poti sa iei din baza de date a politiei amprenta ei. In mod paradoxal, cip-urile biometrice diminueaza siguranta unei tari. Ele permit accesul pe baza pasaportului altcuiva, fara a fi nevoie ca el sa fie de fata. Nu te mai verifica nimeni fizic, totul se bazeaza pe sistem. De aceea, expunerea informatiilor digitale ale romanilor discretionar si fara nici un discernamant reprezinta o actiune fie inconstienta si iresponsabila, fie de tradare a propriilor cetateni.
10. Serviciul 112 permite gasirea locatiei telefonului. Oricand te poate localiza fara sa apelezi, numai datorita faptului ca telefonul primeste semnal. Acelasi lucru se poate extinde la cip-urile RFID.
11. Evidenta stricta a vietii personale la toate nivelurile elimina sansa de a repara o neglijenta, o greseala sau o neputinta de plata, de exemplu fata de o banca. Cazul americanilor cu dosar financiar. Daca uiti sa faci o plata, esti catalogat ca rau platnic toata viata. Nu mai primesti un imprumut, niciodata.
12. Monitorizarea prin satelit pe baza identificarii faciale reprezinta o amenintare la propria viata, daca luam in consideratie ghidarea rachetelor antipersoana prin satelit. O eventuala lovitura de stat omoara orice persoana cu ajutorul rachetelor ghidate dupa recunoastere faciala. Tehnic acest lucru este deja posibil. Deci cip-ul biometric poate servi si la terorism, ucideri si crima organizata.
13. Autentificarea biometrica se poate realiza si atunci cand persoana detinatoare a documentelor biometrice este moarta: este nevoie doar de mana sa, sau de un ochi, pentru a intra intr-un sistem. Astfel banii din cont, sau alte actiuni financiare sau administrative, care necesita informatii biometrice, se pot obtine doar daca ai cadavrul. Deci pericolul cip-urilor biometrice se prelungeste chiar si atunci cand omul este fara viata.
6. Omul redus de la imago Dei la un simplu numar sau cip electronic
Daca se respinge din motive de bioetica clonarea biologica, de ce nu s-ar respinge din aceleasi considerente si „clonarea electonica biometrica”, avand ca motivatie teologica invatatura Bisericii Ortodoxe despre antropologie.
Imago Dei in om dupa Sfintii Parinti este unitara atunci cand exclude orice conceptie substantialista despre „chip”, care consta in mod functional, practic, in manifestarea vietii sale spirituale, ca nevoie primordiala si centrala. Primatul vietii spirituale activeaza aspiratia fiintei noastre umane spre absolut, spre arhetipul ei divin (Origen), spre Dumnezeu.
Prin „Harul lui Hristos, prin dragostea lui Dumnezeu Tatal si prin impartasirea Sfantului Duh”, omul reuneste, in ipostasul sau creat, divinul si umanul, dupa chipul lui Hristos, adica „chipul Celui ceresc”, ajunge „la masura varstei plinatatii lui Hristos” si astfel devine dumnezeu prin har. In acest sens spune Sfantul Vasile cel Mare ca „omul este o faptura care a primit porunca sa devina Dumnezeu”, adica „chip al Chipului” – eikon Eikonos.
Deci omul are un destin hristologic, intrucat originea (?????) lui este in Hristos, Care este Chipul, icoana lui Dumnezeu. Omul real „s-a nascut atunci cand Hristos a intrat in viata si s-a nascut”, iar ziua nasterii lui Hristos „este zi de nastere a umanitatii”. Omul este alcatuit teologic, iar chipul sau are o valoare teologica, hristica, si nu il putem amaneta sau imprumuta, sau permite sa fie folosit fara voia si libertatea noastra.
Valoarea ontologica a omului nu consta, sau nu se afla in el insusi, inteles in mod autonom, cum sustin teoriile materialiste, in suflet, minte, intelect, sau exclusiv in persoana omului, cum sustin sistemele filozofice contemporane, ci in Arhetipul lui. De vreme ce omul este o icoana, existenta lui reala nu e determinata de elementul creat din care este facuta icoana, sau din voia lui libera, ci de Arhetipul (Modelul) ei necreat. Omul este inteles astfel de Parintii Bisericii “in mod ontologic numai ca fiinta teologica. Ontologia lui este iconica”.
A permite ca chipul nostru sa fie „clonat electronic” si inregimentat in cip-uri, iar apoi manipulat dupa bunul plac al cuiva, inseamna a „amaneta” ceea ce nu ne apartine si a reduce identitatea noastra iconica, care este unicat, la un numar intr-o bucata de plastic.
Aceasta este ca si cand ai folosi o icoana ca placa video, sau hard disc… Din punct de vedere moral este un sacrilegiu, sau cel putin o desacralizate, intrucat se petrece o coborare a dimensiunii spirituale, respectiv a chipului iconic uman, intr-o folosinta strict materiala si terestra. Or, chipul nostru apartine arhetipului divin, adica lui Dumnezeu.
Deci cip-urile biometrice, in acest context, contravin invataturii biblice si patristice despre antropologia crestina, intrucat reduc, circumscriu, deci marginesc chipul/icoana fiintei umane la o simpla tehnologie si suport electronic de emitatoare si implanturi.
7. Propuneri si perspective
Lasand la o parte orice panica si tulburare, care nu fac cinste crestinilor, refuzul in masa al unor experimente pe care Guvernul Romaniei le aplica in serie ar trebui sa ne puna pe ganduri si sa ne intrebam daca ne mai simtim, sau mai suntem considerati si tratati ca persoane umane, ori ca o simpla marfa, pe care se poate pune o eticheta, cip-uri etc.
Nimeni din Guvern, nu s-a gandit sa supuna aceasta tema dezbaterii publice, ca o problema de etica cetateneasca sau de etica biometrica a tehnologiei moderne, asa cum s-ar cuveni unei tari democratice, la care se pare ca suntem doar figuranti.
Propun ca implementarea privind cip-urilor biometrice sa fie amanata, pana ce aceasta problema va fi dezbatuta public.
Sf. Sinod al BOR sa initieze toate demersurile legale pe langa organismele responsabile, pentru a nuanta legile privind pasapoartele si alte documente personale, in raport cu convingerile stiintifice, religioase sau morale ale cetatenilor.
Pana atunci sa se respecte legislatia actuala, privind noile carti de identitate, respectiv Ordinul 1190 din 31 iulie 2001 al Ministerului de Interne, care mentioneaza ca „persoanele care refuza cartea de identitate din motive religioase“ primesc buletine de tip vechi. La fel, HG 978/2006 privind fotografiile de pasaport, care da posibilitatea personalului monahal ca „fotografia sa poata fi realizata cu capul acoperit, din motive religioase”.
Prin opozitia fiecaruia, prin trezirea unei solidaritati de constiinta crestina la nivel national, putem cere legiuitorului sa abroge noile legi din domeniul actelor electronice de identitate, sau sa le aplice diferentiat, fara ca aceasta sa conduca la un regim discriminatoriu din punct de vedere politic, economic sau al serviciilor sociale.
Personal cred ca introducerea cip-urilor este neconstitutionala si antidemocratica, intrucat nu s-a realizat prin dezbatere publica nationala si incalca flagrant “drepturile omului” prevazute in Constitutia Romaniei si in alte legi internationale.
Am convingerea ca Sf. Sinod va interveni la forurile legislative in acest sens, pentru a linisti problemele de constiinta ale credinciosilor BOR, si va demara conceperea unei doctrine sociale[48], care sa reglementeze moral relatia Bisericii cu lumea la toate nivelurile. Dupa parerea mea, aceasta ar pune capat oricaror speculatii, precum si unor substituiri si interventii singulare, referitoare la cip-urile biometrice si nu numai, care apar pe alocuri in cuprinsul Patriarhiei Ortodoxe Romane.”
Mai citeste despre acest subiect si „In spatele usilor inchise"!