După semnarea Memorandumului pentru construirea reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă (care va include și specialiști de pe platforma de la Mioveni) și începerea lucrărilor de retehnologizare și modernizare a Barajului Vidraru, un alt proiect major care a fost sprijinit de fostul ministru al Energiei, deputatul ALDE de Argeș Andrei Gerea, începe să se concretizeze.
Transgaz a semnat recent, la Budapesta, acordul prin care primește o finanțare europeană în valoare de 179 de milioane de euro prin Mecanismul Conectarea Europei, pentru lucrările de pe teritoriul României la gazoductul Bulgaria – România – Ungaria – Austria (BRUA), care va lega rețelele de gaze naturale din cele patru state și va permite exportul gazelor de la Marea Neagră spre Austria.
În anul 2015, în calitate de ministru al Energiei, Andrei Gerea a sprijinit intens realizarea acestui proiect de anvergură care, alături de proiectul Azerbaijan-Georgia-Romania Interconnector (AGRI), este parte a programului care poate asigura independența energetică a României de Rusia și, mai ales, poate transforma România într-un hub energetic european. Acest lucru presupune prețuri mai mici pentru consumatori, grație creșterii concurenței pe piață, precum și crearea de locuri de muncă în domeniu atât pe orizontală, cât și pe verticală.
Astfel, în iulie 2015, fostul ministru Andrei Gerea semna în cadrul unei reuniuni ministeriale a Central East South Europe Gas Connectivity un Plan de Acțiune menit să accelereze realizarea proiectelor regionale în sectorul de gaze, pe lista de priorități fiind cuprinse și proiectele BRUA și AGRI.
Ulterior, în octombrie 2015, Andrei Gerea a obținut sprijinul total al vicepreședinte al Comisiei Europene pentru Uniune energetică, Maros Sefcovic, pentru cele două proiecte.
"Vreau să apreciez conducerea și specialiștii de la Transgaz și de la ministerul Energiei pentru că au continuat acest proiect extrem de important pentru securitatea energetică a țării noastre.
Conducta Bulgaria – România – Ungaria – Austria va permite exportul gazelor de la Marea Neagră spre Austria va străbate teritoriul României pe o distanţă de 528 de kilometri, de la sud, din judeţul Giurgiu, spre vest traversând judeţele Teleorman, Dâmboviţa, Argeş, Olt, Vâlcea, Gorj, Hunedoara, Caraş-Severin, Timiş şi Arad.
Valoarea estimată a proiectului se ridică la 560 milioane de euro, iar din cele aproximativ 680 de locuri de muncă generate pe durata de construire a BRUA, aproximativ 340 vor fi ocupate de forţa de muncă locală.
BRUA este unul dintre proiectele importante care fac parte din strategia energetică a României pentru asigurarea unui mix energetic eficient și stabil. În același timp, reprezintă un obiectiv strategic și pentru această regiune și parte din sistemul de infrastructură cu care România încearcă să aibă o poziție consolidată în Uniunea Energetică. În Europa de Est, doar România are producție proprie suficientă pentru a face față unei crize energetice, ceea ce înseamnă că țara noastră, pe lângă capacitatea de a fi independentă energetic, are un rol strategic în regiune și ca exportator de energie și, deci, de securitate", a precizat deputatul ALDE Andrei Gerea, fost ministru al Energiei.
Proiectul BRUA a apărut după eşecul Nabucco şi presupune dezvoltarea unei capacităţi de transport gaze naturale între punctele existente de interconectare cu sistemele de transport gaze naturale din Bulgaria (la Giurgiu) şi Ungaria (Csanadpalota), prin construirea unei noi conducte.
Construcţia conductei ar trebui finalizată la sfârşitul anului 2019.