George Vicu Diaconescu, șeful secției de Revistă, ar putea prelua interimatul conducerii Teatrului Davila – acesta este zvonul care a dat fiori reci pe spinarea angajaților, cu atât mai mult cu cât informația se vehiculează atât prin mediile instituționale, cât și prin presă. Lovitura ar fi una dublă. În primul rând, asta ar presupune plecarea lui Bebe Cotimanis, managerul care, pentru prima oară, a reușit să aducă pe aceeași scenă toți artiștii, cel care a instaurat, după o lungă perioadă de frământări și abuzuri, o stare de lucru normală și, nu în ultimul rând, cel datorită căruia mai toate reprezentațiile Teatrului Davila se joacă cu casa închisă. În al doilea rând, un George Diaconescu în fruntea instituției, chiar și cu titlul de interimat, ar însemna revenirea la perioada despre care angajații spun că ar fi fost una plină de abuzuri, umilințe și scandaluri.
#Scurtă istorie. Cine este? De ce este? Cât mai este?
De numele lui George Diaconescu se leagă multe scandaluri de-a lungul timpului. Primul care a ajuns pe front-page-ul ziarelor a fost cel legat de tentativa de numire a lui Diaconescu în funcția de director artistic al teatrului. Era în anul de grație 2015 când tatăl lui George Diaconescu, Nicușor Diaconescu, era nu doar consilier județean, ci și reprezentant în Consiliul de Administrație al teatrului. Cei doi ar fi făcut presiuni uriașe pentru ca acest lucru să se întâmple, soldate inclusiv cu internarea de urgență a directorului de atunci, Sevastian Tudor. Probabil doar faptul că artiștii teatrului au fost uniți și au intrat în grevă a oprit această numire.
La un an distanță, angajații cereau excluderea lui Diaconescu din funcția de șef al secției de Estradă. ,,În cei 8 ani de când ocupă această funcție, George Diaconescu nu se remarcă decât prin jigniri, amenințări și contestări nejustificate ale conducerii teatrului.” se menționa într-un memoriu înaintat, în 2016, Consiliului Județean. Tot în acest memoriu se precizează faptul că funcția fusese obținută oricum prin încredințare directă, deci nu prin concurs, și în urma ,,unor presiuni politice și a traficului de influență” exercitate de către tatăl său.
Excluderea lui Diaconescu a venit ceva mai târziu, în perioada în care la conducerea Teatrului Davila a venit Nicolae Poghirc, personaj de numele căruia se leagă resuscitarea și revitalizarea teatrului, dar și scandaluri de abuzuri sexuale și presiuni asupra angajaților. Băiat isteț, Poghirc i-a desființat postul prin deja clasica tactică de reorganizare a schemei de personal, doar că Diaconescu a reușit, în 2020, să-și recâștige locul de muncă. Și nu doar atât: instanța a obligat Consiliul Județean să reînființeze Secția de Revistă pentru care lui Diaconescu a trebuit să-i se distribuie cel puțin șapte oameni în subordine. A fost o alegere dificilă, căci prea puțini au fost cei care s-au dus de bună voie și nesiliți de… împrejurări.
Nu este de mirare de ce, după un astfel de istoric, zvonul că Diaconescu ar putea fi numit manager interimar i-a bulversat și scandalizat pe toți angajații. Unii spun că Diaconescu ar avea o listă neagră, ba chiar ar amenința angajați că-i dă afară imediat ce va veni la conducere.
#Cristina Neacșu: ,,Ajunsesem să cânt cu lacrimile în gât”
Cristina Neacșu, unul dintre artiștii reprezentativi ai teatrului, cu vreo 23 de ani de vechime la purtător, retrăiește și acum cu groază experiența pe care a avut-o cu Diaconescu, în perioada în care îi era șef la secția de Estradă. După ce ani la rând a evaluat-o cu calificative maxime, pe ea și pe alți colegi, pentru anul de grație 2017 i-a… trântit un mare 5, iar cazul nu este unul singular!
,,Am 23 de ani în instituție și vine cineva care nu are nici cariera mea, nici pregătirea mea și îmi spune că sunt de nota 5. Asta după ce, anterior, mă evaluase cu calificative maxime! Mulți dintre colegii mei, notați maxim de același George Diaconescu, au pățit același lucru. Am contestat evaluările și la reevaluare am primit punctaj maxim. Ajunsesem să cânt cu lacrimile în gât. Nici nu se putea altfel atâta timp cât ni se făceau mereu referate, eram jigniți, eram abuzați emotional, eram băgați în comisii de disciplină pentru că nu avem… moralitate și deontologie profesională. Am fost supuși unor abuzuri imense și nu concep să ne întoarcem în același punct, să mă întreb… mă bate sau nu mă bate în spectacol? Oare îmi va lua din salariu? Oare mă va da afară? Câte referate îmi va mai face? Până acum am fost foarte cuminți și cu bun simț, am fost foarte educați, cu șapte ani de-acasă. Nu ne-am revoltat de fiecare dată când s-au luat decizii pe care le-am considerat nepotrivite sau incorecte, dar toate au o limită. Nu mai am mult până când ies la pensie și vreau să o fac cu mintea luminată. Aici este o instituție de cultură, nu Piața Ceair.” ne-a declarat Cristina Neacșu, una dintre vocile de referință ale Teatrului Davila.
#Gabriel Gheorghe: ,,Teatrul a mai fost blocat de două ori”
Gabriel Gheorghe, unul dintre cei mai valoroși actori ai Teatrului Davila, coscenarist al filmul ,,Câinele japonez”-propunerea României la Oscar in 2015, este puțin mai relaxat în privința viitorului. Acesta crede că autoritățile județene sunt suficient de înțelepte și bine intenționate, motiv pentru care consideră că venirea lui George Diaconescu este doar un zvon. Nu exclude, însă, surprizele…
,,Au trecut vremurile în care se impuneau manageri doar așa, pe criterii politice. Pe scenă spectatorii te văd, iar pentru ca ceilalți artiști să lucreze cu tine, să colaboreze cu tine, trebuie să te aprecieze și să te respecte. Înțelegem foarte bine dificultățile momentului, motiv pentru care am acceptat tăierile de buget, motiv pentru care nu am solicitat sporuri la care am fi avut dreptul mai mult decât alții care le primesc, motiv pentru care nu am cerut și nu cerem majorări de salarii. Nu vrem decât să fim lăsați să muncim în condiții propice actului artistic, atâta tot. Domnul manager Cotimanis oferă aceste condiții și ne dorim să continuăm lucrurile extraordinare pe care am reușit să le facem chiar și în timp de pandemie. Jucăm cu sălile pline, am avut cea mai bună vizibilitate națională iar DaFest, festivalul de teatru desfășurat online în condiții de excepție, a primit cronici mai bune decât festivaluri organizate de teatre din București.” ne-a declarat actorul Gabriel Gheorghe.
Acesta confirmă perioadele tensionate prin care artiștii de la Davila au trecut și încă mai trec, unii dintre ei.
,,Artiștii importanți ai Estradei nu vor să facă parte din secția pe care o conduce Diaconescu, după ce instanța a decis reîncadrarea sa pe post. A făcut și o ședință ilegală prin care a solicitat completarea secției. Nimeni nu a dorit să intre. Mai mult, parte dintre cei care sunt deja acolo nu știu cum să scape și au făcut cereri să se mute la noi. Sunt angajați care și acum sunt amenințați că vor fi dați afară. Numirea sa în fruntea secției de Estradă nu a fost doar o sinecure politică în sensul de răsplătire a celui fidel, ci și o formă de a bloca accesul oamenilor capabilili într-o funcție de conducere. Spre exemplu, la concursul de director artistic există condiție să ai funcție de conducere o vreme, aducă exact cât are cel care trebuie să vină, cu dedicație. Mulți oameni de calitate din teatru nu au putut accesa această funcție pentru că nu îndeplineau această condiție expresă. Sunt lucruri care țin de un timp trecut și care nu mai au cum să fie acceptate, la fel cum au fost evaluările făcute cu rea credință sau abuzurile emoționale la care au fost supuși mulți dintre angajați. Teatrul a mai fost blocat de două ori, iar ceea ce se întâmplă acum este doar o consecință a comportamentului domnului Diaconescu. Eu nu vreau să cred în zvonuri, la fel cum nu vreau nici să fiu pus în fața faptului împlinit. Sunt convins că vom avea în Consiliul Județean un partener și mă bucur de interesul pe care și-l manifestă față de ceea ce se întâmplă în instituția noastră.” ne-a mai declarat actorul Gabriel Gheorghe, recent ales lider de sindicat al angajaților din teatru. În paralel, acesta lucrează la două filme, unul în regia lui Tudor Giurgiu, celălalt în regia lui Cătălin Saizescu, scenariile sale primind finanțare CNC (Consiliul Național al Cinematografiei) în urma concursurilor câștigate.”
#Când artiștii vor doar să fie lăsați să lucreze…
Săptămâna trecută, conducerea Consiliului Județean Argeș, în frunte cu președintele Ion Mînzînă, a participat la o ședință cu conducerea teatrului și cu personalul artistic. Fiecare dintre părți și-a expus punctele de vedere, nemulțumirile, așteptările. Chiar dinspre teatru a venit propunerea de reducere a bugetului pentru producții cu 2,3 milioane de lei, adică o reducere cu mai mult de jumătate decât primeau, pentru producții, în 2019. Mai mult, actualul manager Bebe Cotimanis s-a dovedit a fi, până în prezent, și cel mai econom director din istoria teatrului, dar, cel mai important, și cel mai iubit și respectat manager. Respectul și admirația sunt lucruri care nu se cumpără și de care tot mai puțini se bucură în ziua de azi. Trist este doar că, în loc să auzim peste tot zvonuri că îl vom avea pe Cotimanis mult și bine, pentru că nu poate decât să te onoreze faptul că un astfel de om te reprezintă, suntem bolbardați cu tot felul de zvonuri, unul mai catastrofal decât celălalt. Până la proba contrarie, mizăm și noi, ca Gabi Gheorghe, pe rațiunea și buna-credință a noii conduceri a Consiliului Județean Argeș.