Uniunea Europeana a Artizanatului si a intreprinderilor Mici si Mijlocii (UEAPME) a prezentat o serie de propuneri referitoare la nevoia de politici concrete din punctul de vedere al IMM-urilor. Acest document sintetizeaza rezultatele unei dezbateri vaste cu asociatiile nationale de artizanat si IMM-uri si cu organizatii de ramura Europene conduse de UEAPME in ultimele luni si a oferit o cuprinzatoare Agenda de politica europeana pentru IMM-uri din 2010 pana in 2014.
In documentul formulat de UEAPME se evidentiaza propuneri de masuri pentru principalele provocari ale IMM-urilor, si anume:
1.Toate institutiile care reglementeaza economia sa fie complet si efectiv independente de orice companie a carei activitati o reglementeaza. Aceasta trebuie sa includa de asemenea independenta in ceea ce priveste accesul la informatia specializata despre acele sectoare economice si trebuie sa excluda orice inter-relatie personala, economica sau functionala dintre reglementator si entitatea reglementata;
2.Asigurarea unor nivele minime de securitate sociala la nivel national pentru persoanele care lucreaza pe cont propriu si micii intreprinzatori, astfel incat sa intareasca intreprenoriatul si comportamentul de asumare a riscurilor;
3.Simplificarea atat a crearii de intreprinderi legale, cat si a angajarii legale de catre intreprinderile mici;
4.Punerea in aplicare a reglementarilor referitoare la competitia europeana si ajutorul de stat de catre instantele judecatoresti nationale ar trebui intarita si asociatiile de afaceri ar trebui sa obtina dreptul de a se plange din partea sau pentru a sustine membrii cu acordul lor impotriva utilizarii abuzive a acestor reglementari;
5.Aplicarea principiului ,,Gandeste intai la scara mica” la orice reglementare noua care afecteaza intreprinderile mici la toate nivelurile. Aceasta trebuie sa includa o consultare adecvata a asociatiilor reprezentative ale IMM-urilor, evaluari de impact independente (teste IMM) si respectarea principiului „doar o data”;
6.Respectarea principiului proportionalitatii, in ceea ce priveste cerintele de conformare si administrative, fara a exclude complet intreprinderile mici de la reglementari relevante pentru accesul pe piata interna. Acest principiu inseamna ca prevederile legislative sau politice ar trebui sa se concentreze pe nevoile IMM-urilor si pe impactul activitatilor lor in comparatie cu intreprinderile mari si sa fie limitate doar la cele absolut necesare. Aceasta in special in cazul rapoartelor, pastrarii inregistrarilor, documentatiilor, publicatiilor, informatiilor (statistice) si a altor cerinte similare;
7.Integrarea intreprenoriatului si a spiritului de initiativa in toate programele de educatie si formare de la cele mai mici varste. Acest subiect ar trebui de asemenea integrat in programa scolara, concentrat in special pe IMM-uri (infiintare, intreprenoriat). Un program european care sa sprijine aceasta actiune inca lipseste;
8.Incurajarea si motivarea persoanelor cu studii superioare sa infiinteze propria afacere. Cu toate ca oamenii bine-pregatiti sunt cei care sunt cei mai in masura sa dezvolte intreprinderi cu potential ridicat (50% dintre intreprinderile cu potential ridicat sunt infiintate de catre persoane cu studii universitare sau post-universitare) analizele indica faptul ca a deveni intreprinzator nu este o alegere naturala a carierei de catre acestia;
9.Combinarea stimulentelor pentru crearea de intreprinderi de catre persoane fara loc de munca cu faze pregatitoare, formare solida si servicii consultative;
10.Concentrare speciala asupra intreprenoriatului feminin, care inca mai are nevoie sa fie promovat in continuare si pentru migranti, care sunt foarte dinamici si pregatiti sa creeze noi activitati ca lucratori pe cont propriu si mici intreprinzatori dar care inca se confrunta cu un numar de dificultati specifice;
11.Oferirea de instrumente concrete si sfaturi individuale IMM-urilor despre cum sa implementeze si sa aplice principiile RSC, in special in domeniul ecologic si al achizitiilor publice;
12.O evaluare efectiva a impactului ex-ante a reglementarilor care sa ia in considerare situatia specifica IMM-urilor;
13.Consultarea sistematica a organizatiilor reprezentative ale mediului de afaceri in toate domeniile de politica ca principala sursa a consultarii partilor interesate (minimum 12 saptamani). Consultarea prin internet si cercetarile panel al afacerilor (business test panel) ar trebui utilizate doar pentru a obtine informatii aditionale;
14.Participarea organizatiilor reprezentative ale IMM-urilor la toate comitetele consultative la nivel regional, national sau european pentru consultare asupra aspectelor care au impact asupra IMM-urilor, incluzand o reprezentare oficiala in delegatiile Comisiei in cadrul misiunilor internationale si in instrumentele de dialog internationale (de exemplu dialogul UE-China);
15.Implementarea unei reale „Abordari Gandeste intai la scara mica”, cu alte cuvinte masurile si legislatia trebuie conceputa din punctul de vedere al intreprinderilor mici, luat ca o regula si nu ca o exceptie. Mai departe, toate masurile pentru simplificarea legislatiei existente si a procedurilor administrative ar trebui de asemenea sa utilizeze aceasta abordare „Gandeste intai rand la scara mica”;
16.Aplicarea principiului proportionalitatii ca regula de baza, oricand este vorba de o politica referitoare la IMM-uri. Acest principiu inseamna ca prevederile legislative sau politice ar trebui sa se concentreze pe nevoile IMM-urilor si sa se limiteze doar la ceea ce este absolut necesar. Daca exista o nevoie speciala pentru un tratament diferit al intreprinderilor mari, acesta poate fi reglementat prin reglementari aditionale.