1,6K
,,Despre spaga se vorbeste doar cand intra statul in combinatie”
Despre bani europeni, birocratie si rezistenta la schimbare
Federatia Patronala a Intreprinderilor Mici si Mijlocii (FPIMM) a fost de curand gazda lansarii proiectului Lean Romania, in Arges. Este vorba de un proiect de training si consultanta industriala destinat in special companiilor care activeaza in zona auto si care este implementat de Renault Consulting si compania Calitop. In sprijinul lor a venit Consiliul National al FPIMM, prin organizatiile patronale din teritoriu. Argesul nu putea face exceptie, tinand cont ca ne aflam in patria Dacia-Renault. Potrivit lui Ion Glisca, presedintele FPIMM Arges, producatorul auto de la Mioveni le-a impus furnizorilor un anumit nivel de pregatire in management si marketing, prin metoda ,,Lean6 Sigma” angajatii urmand sa primeasca si diplome recunoscute international. Foarte important este ca aceste cursuri se organizeaza gratis, in contextul in care numai trainuirea unui singur angajat prin aceasta metoda costa cel putin 1.000 de euro. La eveniment a participat, in afara de oamenii de afaceri direct interesati, Marius Dan – directorul general al Calitop si Augustin Fenesan, presedintele Asociatiei Patronilor si Meseriasilor din Cluj.
,,Tot sunt probleme la Dacia, incercam sa vedem ce se mai poate reduce”
Marius Dan, directorul general al Calitop, are o experienta de peste 25 de ani in managementul calitatii si 18 ani in audit, consultanta si training. Este principalul furnizor de expertiza industriala, lucrand cu companii de referinta precum Dacia-Renault, Ford, Pirelli, Bosch, Leoni sau Rombat.
Reporter: ,,Lean6 Sigma – metoda prin care companiile din intreaga lume au ajuns in Top Forbes 100” – este o alta reteta miraculoasa de business?
Marius Dan: Nu exista solutii miraculoase in business, este pur si simplu o metoda observare si eficientizare a proceselor de productie. Solutiile nu sunt spectaculoase, solutiile sunt pur si simplu tehnice. Impreuna cu cei de la Renault Consulting am pregatit suportul de curs, am pregatit exercitii, studii de caz, am facut materiale si tot impreuna cu ei facem mentoring-ul.
Ce societati aveti in portofoliu?
Am inceput cu 25 de companii: printre ele numarandu-se Siemens, Bosh sau fostul Michelin. In Arges am debutat in noiembrie, anul trecut, cu Subansamble si Comefin. Intr-un an am reusit sa atragem aproximativ 50 de firme, dintre care 25 deja sunt pe start, si sa previzionam reduceri de costuri de aproximativ 20.000-30.000 de euro per om. In total, pentru o companie, putem ajunge la finalul implementarii cursului la reduceri si de 300.000 de euro.
Targetul din punct de vedere al numarului de companii pe care il vizati, care este?
Avem target 100 de companii la nivel national, iar in Arges, aproximativ 25 de companii. Momentan avem sapte companii si mai sunt in asteptare cateva. Va pot spune ca 80% dintre companii sunt din industria auto.
Cand reganditi politica de costuri, in general, cam de unde se taie?
In general din timpii de asteptare. Stocurile inseamna bani imobilizati, iar timpii de asteptare inseamna bani imobilizati. Drumurile inutile in cadrul companiei, lipsa de orientare logistica, inseamna bani pierduti. La toate acestea se mai adauga si partea de non-calitate, produsele care sunt slabe calitativ sau retusate. Daca reducem aceste costuri pe care clientul nu este dispus sa le plateasca, si clientul si compania au de castigat. Vrem sa cumparam un produs mai ieftin prin organizare mai buna, nu prin scaderea calitatii.
Cu ce pacatuiesc majoritatea companiilor?
Pacatuiesc in primul rand prin faptul ca managementul nu este intotdeauna solidar cu cei care au proiecte de imbunatatire si nu ii ajuta.
Rezistenta la nou, la schimbare…
Exact. Noi tocmai asta vrem sa inteleaga oamenii, ca tot timpul schimbam, si vrem sa schimbam in bine. Daca ne oprim din schimbare, am murit.
Au suferit socul schimbarii si angajatii de la Dacia care, o data cu venirea Renault, nu au mai fost lasati sa mestece seminte in timpul lucrului…
Asa este… Uitati-va acum cate camioane cu Dacii se exporta. Inseamna ca Dacia a devenit un produs foarte bun. Este ieftin si calitativ bun. Dar, pe de alta parte, tot sunt probleme si la Dacia, si despre asta a fost vorba si in proiectul initial pe care l-am demarat cu cei de la Renault Consulting. Incercam sa vedem ce se mai poate reduce si la Dacia …
Ca sa nu-si relocheze activitatea in Maroc…
Chiar asa… Exista acest pericol, ca productia sa se relocheze unde forta de munca este mai ieftina. Dar noi ne punem problema: de ce sa plece acolo, cand putem sa realizam o organizare mai buna si o reducere de costuri, dar nu din reducerea salariilor.
De unde se mai poate taia la Dacia?
N-as putea veni acum cu niste argumente, intrucat proiectul inceput a fost oprit inainte de criza. Dar unele probleme sunt general-valabile: oamenii nu vad cat timp functioneaza birocratia si cat timp aduce valoare adaugata. Daca eu plimb o hartie nu inseamna ca am adus valoare adaugata.
Dati-mi voie sa traduc, intrucat dumneavoastra sunteti diplomat: mai trebuie redus din numarul de personal TESA…
Da, multa lume pune accentul pe management si cateodata nu este departe de adevar, asa cum atunci cand punem accentul pe clasa politica, avem dreptate de cele mai multe ori. Dar sa nu intram in administrativ deocamdata. Apropo, Bill Clinton a aplicat un astfel de proiect in America si a redus cu peste 33% aparatul functionaresc din sistemul administrativ american.
Sa inteleg ca nu va atingeti de zona functionareasca a statului…
Nici nu am cautat sa intru pe acest domeniu si nici nu imi doresc!
,,Despre spaga se vorbeste doar cand intra statul in combinatie”
Augustin Fenesan, presedintele Asociatiei Patronilor si Meseriasilor din Cluj, este un fel de omolog al lui Ion Glisca, presedintele FPIMM Arges. Avand o vasta experienta si cu statul, si cu privatul, acesta ne-a marturisit ca cel mai slab patron tot statul ramane.
Reporter: Intruirea unui angajat in Lean6 Sigma inteleg ca ar costa aproximativ 1.000 de euro, iar prin dumenavoastra se face gratis…
Augustin Fenesan: Un curs de acest tip merge si pana la 6.000 de euro, dar noi suntem finantati aproape integral prin fonduri europene. Avem la dispozitie 4 miliarde de euro la nivelul tarii.
De ce greutati v-ati lovit pe zona aceasta de training cu angajatii companiilor?
Ne-am lovit de niste probleme… interesante. Spre exemplu, firme straine, desi sunt solid implementate in Romania, nu doresc sa parcurga asemenea programe de calificare, chiar si gratis, pentru ca vor sa tina forta de munca la un nivel de salarizare redus. Aici este la ei diferenta de profit si rentabilitate. Trecerea de la un muncitor necalificat la unul calificat creste automat si salarizarea. Am avut, spre exemplu, cereri din partea unui angajator italian sa le facem niste cursuri fara sa le dam diplome.
V-ati gandit vreodata sa concepeti si cursuri prin care sa faceti, din muncitori calificati, muncitori necalificati?
Probabil ca pentru patroni ar fi oportuna o astfel de miscare…
Va garantez ca a-ti avea mult mai multi clienti!
Sa stiti! La noi nu prea se respecta regulile, dar nu poti face activitati calificate cu oameni necalificati, pentru ca toata raspunderea este a patronilor. Sunt licitatii la care trebuie sa demonstrezi ca ai oameni calificati. Am intalnit cazuri in care patronul nu a putut sa traga la raspundere un salariat pentru daune de miliarde pentru ca acesta ocupa un post pentru care nu avea calificare, deci nu putea raspunde legal. Bani, poti sa ai sau sa nu ai, dar forta de munca este cea care face diferenta. Toti stim sa dam cu bidineaua, dar daca vopsesti un hotel cu necalificati, e vizibil, si atunci te duci la alt hotel.
Traim intr-o Romanie in care spaga inca face diferenta..
Despre spaga se vorbeste doar cand intra statul in combinatie. In mediul privat nu exista spaga intre parteneri, pentru ca acolo spaga este profit. Cand intervine statul, intervine si spaga.
Poate faceti si un training cu guvernantii nostri si cu administratia publica locala.
Se fac traininguri si cu ei. Aparent inteleg despre ce este vorba, dar nu misca absolut nimic… De exemplu, le tot spunem despre reducerea CAS, a fiscalitatii in general, dar nu inteleg absolut nimic…
Este vina dumneavoastra… Nu am vazut pana acum o greva fiscala…
Este adevarat. Este si un fel de lasitate. Spre exemplu, in perioada in care s-a introdus impozitul forfetar, au fost peste 20.000 de firme in Cluj care s-au inchis, unele chiar viabile, si mi s-a cerut sa iau pozitie, sa aduc in fata presei un patron care este afectat de acest impozit. Absolut niciunul nu a venit. Cand o sa ne trezim sa ne asociem altfel…
De asociat sunteti asociati si para-asociati…
Sa stiti ca nu. Suntem infim reprezentati. Uitati-va la Camerele de Comert! Doar 1% din firmele din Romania sunt inscrise acolo, ce forta vreti sa aiba? Pana nu faci o masa critica incat sa poti influenta deciziile, degeaba. Spiritul acesta asociativ aproape ca nu exista, iar guvernantii au cultivat treaba asta.
Lucreaza cu materialul clientului.
Desigur.