După ce în timpul Guvernării Ponta s-a jonglat cu autostrada asta cum au vrut interesele lor, de a trebuit Bruxelles-ul să vină să o scoată de pe lista cu drumuri expres şi să o pună pe cea a autostrăzilor cu prioritate naţională, acum înţelegem că firma care a câştigat refacerea studiului de fezabilitate, mai exact Asocierea Spea Ingineria Europea (Italia) – Tecnic Consulting Engineering (Romania), îşi face treaba în bătaie de joc, motiv pentru care realizarea autostrăzii va întârzia mult şi bine. Pentru acest lucru, adică pentru bătaia de joc, asocierea va încasa nu mai puţin de 29 de milioane de lei!
Lucrările efectuate până în prezent sunt de o calitate slabă şi afectează derularea proiectului. Un raport al JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions) – instrument independent care oferă consultanţă şi ajută statele membre UE să pregătească proiecte importante care urmează a fi cofinanţate din fonduri UE şi al cărui aviz este esenţial – desfiinţează ce s-a făcut până acum în cadrul contractului, în timp ce asocierea care revizuieşte SF-ul a propus Companiei de Autostrăzi un nou program de lucrări prin care studiile pentru cele mai uşoare două loturi din proiect vor fi gata abia în septembrie 2016, deşi ele trebuiau finalizate încă din decembrie 2015. Vorbim de secţiunea Sibiu – Boiţa (11 km) şi Piteşti – Curtea de Argeş (30 km).
Problema este că şi noua programare este nerealistă, întrucât se bazează pe premisa că tot ce s-a făcut până acum este în ordine. Şi nu este!
Calitatea îndoielnică a studiilor deja făcute şi întârzierile acumulate reprezintă un mare risc pentru construirea autostrăzii şi ar putea duce în viitor la probleme şi complicaţii în procesul de execuţie, potrivit raportului JASPERS. În document se mai precizează că, având în vedere ce s-a realizat în cadrul contractului de revizuire a SF-ului până în luna decembrie, proiectul nu ar putea fi susţinut pentru a primi finanţare europeană nerambursabilă!
Ca să mai liniştească spiritele, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a dat noi termene, ceva mai scurte, de realizare a proiectului. Acesta a afirmat că autostrada Piteşti – Sibiu va fi gata în septembrie 2020, nu în 2023, cum s-a spus iniţial.
“Dupa analiza de riscuri, solutia e de a nu rezilia contractul, pentru ca exista posibilitatea ca peste doi ani sa ne aflam in aceeasi situatie, se poate bloca in instanta, si asa mai departe. Ca termen, nu se va incheia studiul de fezabilitate in vara, ci la finalul anului 2016. S-a vorbit de termenul final de 2023. Eu vin cu o veste buna, pentru ca, in urma analizei facute am constatat ca proiectul se va finaliza in luna septembrie a anului 2020, deci pana in anul 2021.” a declarat ministrul Transporturilor, Dan Costescu, la TVR 1, fără a preciza de unde îi ies lui termenele ăstea atât de optimiste.